• Ann-Louise

    5-5-2-2 växelvis boende

    Hej, kommer snart att separera och vi kommer att ha våra två barn på 7 och 8 år enligt 5-5-2-2. Dvs jag kommer att ha barnen varje måndag och tisdag och pappan varje onsdag och torsdag och sedan varannan helg på det. Så ena veckan har man barnen 2 dagar och den andra veckan 5 dagar. Jag är lite rädd att det kan upplevas lite hattigt, men samtidigt är det det som passar bäst med mina arbetstider.

    Vad har ni för erfarenhet av detta ni som provat?

  • Svar på tråden 5-5-2-2 växelvis boende
  • neaaaak

    På tok för hattigt skulle jag vilja säga har själv 2 barn i den åldern och dom skulle iallafall inte klara av det :)

  • Zannne

    Oj oj låter inge vidare.

    Vi hade fredag till fredag.

    Då hann barnen landa hemma över helgen hos mig eller pappan.

    Vi hann liksom mysa ihop oss och planera veckan.

    Jag jobbar i skola/fritids och har en del föräldrar som byter tex måndagar och det är kaos om man jämför med dom som byter fredag som vi hade.

    Kör varannan vecka dels för logistiken med skolan mm.

  • Ann-Louise

    Problemet för min del är att på onsdagar slutar jag efter att fritids har stängt och på torsdagar börjar jag innan fritids har öppnat så skulle vi ha varannan vecka skulle jag inte kunna lösa det med jobb på onsdagar och torsdagar. Därför funderade vi på denna lösning istället.

  • lo82

    Hej! Jag har barnen så som du tänkt dig, med skillnaden att jag har barnen mån-tis, sen är de hos pappa ons-fre, lör-sön hos mig. Har haft det såhär i ca 2,5 år sen hi separerade då barnen var 2 och 5 år.

    Fördelen med dessa täta byten är att avskeden inte behöver bli så ångestfyllda, både jag och barnen vet att vi ses snart igen. Nackdelen är att det ibland kan kännas lite hattigt och kan bli lite praktiskt jobbigt för det är lött att glömma saker som ska tas med osv. Ett tips är väl att ha dubbla uppsättningar av allt( om det är ekonomiskt genomförbart) och att bo relativt nära varandra.

    Mitt ex vill nu att vi ska börja med hela veckor, jag vill det inte men vi har nu kommit fram till en kompromiss där vi kommer att byta söndag em. Sedan är barnen tre nätter hos den vars ?vecka? det är men ons- Tors är de hos den andre för att sedan återvända på Tors em och stanna till söndag em då det byter till den andres vecka. Vi ska pröva detta nu efter sommaren. På så vis blir det lite mindre hattigt, men ändå inte hela veckor som jag tycker är alldeles för långt.

    Man får pröva sig fram och anpassa efter att de blir äldre. Finns ju de som trivs med två veckor i taget, eftersom en del barn tycker själva bytena är väldigt jobbig.

    Lycka till!

  • Fröken Maria

    Hade dina barn varit små säg 1-3 år då hade ett liknande schema varit bra typ 3-2-2 eftersom små barn inte har något tidsperspektiv å de har ett större behov av att träffa sina föräldrar ofta rent generellt. Men med så stora barn som du har nu är risken stor att de kommer uppleva det som rörigt. Att det fåt svårt att hitta ro i tillvaron, ha svårare att hålla ordning på deras saker eftersom de ? flyttar hela tiden?, att de känner sig stressade osv. När msn skapar ett schema som detta brukar det vara för att ta hänsyn till barnen. Nu blir det tyvärr tvärs om det är för att ta hänsyn till mammas schema... inte nog mrd att barnen får två hem de ska nu växla mellan dem väldigt ofta. Jag tror att de till en början hade mått bättre av att bo hos dig varannan helg å hos den andre föräldern under skolveckorna, under en period tills de cs t sig vid att ha två hem. Då hinner du att antigen ändra arbetstider eller byta jobb å barnen hinner vänja sig vid det nya livet i två hem å ksn därefter ha varannan vecka..

  • ettstegitaget

    Hej!

    Vi hade 5-5-2-2 i många år och det var det som funkade bäst för oss. Just precis pga anledningar lika de du skriver. Jag jobbade alltid länge vissa dagar osv. 

    Barnen lärde sig systemet bra. Måndag, tisdag, onsdag och torsdag var det ju alltid samma förälder som hämtade. Därför bara helgerna som skiftade. 

    Jag tyckte det fungerade utmärkt. Testa!

  • Ann-Louise
    ettstegitaget skrev 2018-07-01 11:56:41 följande:

    Hej!

    Vi hade 5-5-2-2 i många år och det var det som funkade bäst för oss. Just precis pga anledningar lika de du skriver. Jag jobbade alltid länge vissa dagar osv. 

    Barnen lärde sig systemet bra. Måndag, tisdag, onsdag och torsdag var det ju alltid samma förälder som hämtade. Därför bara helgerna som skiftade. 

    Jag tyckte det fungerade utmärkt. Testa!


    Tack för ett positivt svar och kul att det fungerade för er. Tror att vi kommer att prova i alla fall, och naturligtvis har vi barnens bästa i fokus, och skulle det sedan visa sig att det inte fungerar så får vi ju tänka om. Hade dock varit bra om det hade fungerat en period så länge barnen har fritids. Sedan är det lättare att gå över till varannan vecka eftersom de då klarar sig själva lite mer. Men sambon/snart fd och jag är vänner och det tror jag är allra viktigast för att det ska bli en sådan smidig skilsmässa som möjligt.
  • ettstegitaget
    Ann-Louise skrev 2018-07-01 12:17:06 följande:
    Tack för ett positivt svar och kul att det fungerade för er. Tror att vi kommer att prova i alla fall, och naturligtvis har vi barnens bästa i fokus, och skulle det sedan visa sig att det inte fungerar så får vi ju tänka om. Hade dock varit bra om det hade fungerat en period så länge barnen har fritids. Sedan är det lättare att gå över till varannan vecka eftersom de då klarar sig själva lite mer. Men sambon/snart fd och jag är vänner och det tror jag är allra viktigast för att det ska bli en sådan smidig skilsmässa som möjligt.
    Precis som du skriver så är det annat det beror på om det fungerar eller ej. Om samarbetet plötsligt brister så spelar det ingen roll vilket schema man har. 

    Lycka till :)
Svar på tråden 5-5-2-2 växelvis boende