• Anzil

    Dessa ''fjortisdiscon'' kommer ni ihåg de?

    Ahh..Jag minns så väl om dessa discon. Det var väldigt angenämt, tyckte jag!


     


    Jag har aldrig riktigt gått på en dansklubb sedan dess. Kanske vid endast ett tillfälle vid vuxen ålder, i mycket kort ''besök''. Det var inget motsvarade ifrån ''fjortisdiscon''. Där var det väldigt skoj, vill jag minnas!

    Jag tänkte skapa denna tråd, vad ni tyckte och tänkte om dessa discon.

    Jag som inte besöker krogen särskilt ofta blir nyfiken och få höra om ni tycker att det är betydligt roligare att gå på krogar/dansklubbar.

    Jag dricker inte alkohol och kan ha sällskap med folk som dricker, ibland känner man sig fånig som dricker vatten med sällskap medan andra dricker annat. Å andra sidan besöker jag inte krogar särskilt ofta.

    Finns det ingen alls längtan efter att ha en liknade ''fjortisdisco'' där det endast bjuds på oskyldig dricka som vatten, läsk och kanske annat dryck med snacks. Jag låter säkert fånig.

    Vad tyckte ni själva om dessa discon och discon i vuxen ålder? :)

  • Svar på tråden Dessa ''fjortisdiscon'' kommer ni ihåg de?
  • Sisisisi

    Det var jättekul att gå på skoldiscon under grundskolan. Att gå ut på krogen och dansa som vuxen är ännu roligare.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Aniiee

    Disco är något som jag knappt ens har upplevt och dessutom starkt förknippar med generationerna före min. Ingen i min ålder som jag känner går på disco, det är förlegat tydligen, något som bara i princip 60-talisterna pysslar med.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • lindalicious

    Jag är född 82 och vi hade jämt skoldiscon från ca tredje klass och upp till nian. Det var så spännande och kul. Man gjorde iordning sig, fnittrade med tjejkompisar, dansade. I yngre skolålder var det danstävlingar och man vann en påse popcorn eller en cd-singel och läsk typ. Eller en chokladboll! Mot högstadiets discon blev det mer dans och flörta eller hångla med killar, och många drack eller tog med lite alkohol in.

    Men efter nian slutade det, då blev det hemmafester för att sen övergå till krogen när 17-18årsåldern kom.

    Älskade att gå på disco, men näe nu i vuxen ålder skulle jag inte uppskatta det haha. Jag dricker inte och går inte på krogen och ser ingen direkt tjusning i att gå på fjortisdisco heller. Det va ju typ som krogen fast för yngre och utan alkohol inget jag saknar direkt. Då föredrar jag hellre att man äter eller ses hos vänner och har kul. Där ifrågasätter aldrig någon varför jag inte dricker heller.

    Vad i dessa discon är det du saknar TS? Är det själva "festandet" där ingen dricker alkohol som du saknar?


    Don't get mad, get even.
  • Anzil
    lindalicious skrev 2018-07-03 00:13:48 följande:

    Jag är född 82 och vi hade jämt skoldiscon från ca tredje klass och upp till nian. Det var så spännande och kul. Man gjorde iordning sig, fnittrade med tjejkompisar, dansade. I yngre skolålder var det danstävlingar och man vann en påse popcorn eller en cd-singel och läsk typ. Eller en chokladboll! Mot högstadiets discon blev det mer dans och flörta eller hångla med killar, och många drack eller tog med lite alkohol in.

    Men efter nian slutade det, då blev det hemmafester för att sen övergå till krogen när 17-18årsåldern kom.

    Älskade att gå på disco, men näe nu i vuxen ålder skulle jag inte uppskatta det haha. Jag dricker inte och går inte på krogen och ser ingen direkt tjusning i att gå på fjortisdisco heller. Det va ju typ som krogen fast för yngre och utan alkohol inget jag saknar direkt. Då föredrar jag hellre att man äter eller ses hos vänner och har kul. Där ifrågasätter aldrig någon varför jag inte dricker heller.

    Vad i dessa discon är det du saknar TS? Är det själva "festandet" där ingen dricker alkohol som du saknar?


    Åh, men så trevligt av dig att fråga!

    Jo precis, det är själva festande utan alkohol som jag fann det charmiga över det hela, avsaknaden med att dansa, festa helt utan alkohol. Det var/är trevligt!

    Jag vet inte om det låter sorgligt eller positivt, men jag fick faktiskt min första kyss på ett av sådan discon.

    Det var en tjej som hade en s.k emo/fashioncore stil. Vi dansande, log åt varandra och så kom kyssen helt naturligt. Jag tror det var tack vare detta som fick mig att se sådana tjejer attraktiva. Synd att det inte finns någon kvinna som har sådan stil. Å andra sidan, hade det kanske sett knäppt ut med en fullvuxen kvinna med sådan stil..Eller kanske inte ;)

    Många av tjejer med sådana stilar har något gemenskap och det är personligheten/inställning i livet. Inte alls ovanligt att de är ödmjuka, vill andra väl, djurvänliga och vegetarianer/veganer.
    Tycker det är trevligt med snälla människor.  Jo, det var nog en mycket trevlig tid!

  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2018-07-03 00:04:27 följande:

    Disco är något som jag knappt ens har upplevt och dessutom starkt förknippar med generationerna före min. Ingen i min ålder som jag känner går på disco, det är förlegat tydligen, något som bara i princip 60-talisterna pysslar med.


    Och då var det inte fjortisdisco direkt. Utan vuxendisco. Förvisso fanns ungdomsgårdarna när man var i tonåren, men det var inte riktigt samma sak.
    Men numera finns det väl inga disco kvar, nattklubbar med dans möjligtvis, där vi "gamlingar" har ovanan att "bjuda upp" varandra och dansa två och två ;)
Svar på tråden Dessa ''fjortisdiscon'' kommer ni ihåg de?