• Hrrzyy

    Katt bubblar via näsan

    Min hona blev mamma igår för första gången!

    Det blev totalt tre ragdoll!

    En dog tyvärr....

    Två kvar ! Hanen väger 93, honan 63gr.

    Och då är min undran...

    Honan äter inte från mamman utan har bara snuttat lite.

    Nu under natten har min ragdoll hona lagt denna lilla prinsessa i hörnet (har gått o lagt tillbaka den).

    När jag matar prinsessan med mjölkersättning så bubblar det från näsan.

    Min väninna som haft detta som en hobby i över 10år och haft kanske 40+ kullar inom ragdoll sa att den förmodligen har liten gomspalt.

    Någon som har erfarenhet kring detta? Någon kattunge som klarat sig?

  • Svar på tråden Katt bubblar via näsan
  • Jemp

    Spontant låter det som gomspalt ja (även om jag såklart inte kan veta säkert). Gav inte din vän dig vidare råd? Det vanligaste är att avliva de ungarna som jag förstår det.

  • Anonym (Uppfödare)

    Att mamman "överger" honan indikerar att hon vet att det är ett fel på kattungen.
    Om det bubblar ur näsan låter det onekligen som gomspalt. 
    63 g är en relativt låg vikt på en kattunge, som inte underlättar situationen heller.


    Ta kattungen till veterinär så fort som möjligt, kattungen mår inte bra. 

    Gomspalt kan man inte behandla hos små kattungar och är det så illa att de inte diar själva överlever de i regel tyvärr inte. 

    Men det är viktigt att en veterinär undersöker kattungen och avgör eventuell behandling. 

  • EmberEyes

    Du menar att du istället för att ta kattbebis (med familj) till vet så skriver du ett inlägg på FL? Efter att redan ha väntat vaddå, 12 timmar? Och efter du har pratat med ett "proffs"? Som inte har givit dig rådet att kontakta vet?

Svar på tråden Katt bubblar via näsan