• Hejhopp12345

    Essentiell tremor/tremor/skakningar

    Hej!

    Har precis blivit diagnostiserad med essentiell tremor då jag har haft problem med skakningar i 7 år nu. Undrar om någon mer också lider av det? Det har blivit värre med åren och de senaste året har folk börjat påpeka det mycket. I många fall får jag även höra via andra att folk har frågat om jag är nervös. Tycker det är extremt jobbigt då det ofta får mig att framstå som en nervös person vilket jag egentligen inte är. Värst är det när jag bär saker, äter, kör bil, står ostadigt, ska resa mig upp osv. Har även problem med att jag får plötsliga ryckningar som gör att jag tappar saker eller har ner saker. Jag känner mig helt enkelt som en gamling... och såklart blir skakningarna ännu värre vid stress.

    Nu har det även börjat påverka mitt vardagsliv så pass mycket att jag känner att jag inte orkar med det. Fick lov att säga upp mig från mitt jobb som personlig assistent då skakningarna gjorde brukaren nervös och jag har även problem med att ta körkort då jag inte kan trampa och släppa pedalerna försiktigt. Kan inte heller bära ner saker för exempelvis trappor då jag är rädd för att tappa eller ramla..

    Jag har provat beta blockerade men det gav ingen effekt.. är det någon annan som lider av det och har provat antingen botox eller operation? Jag vägrar låta det vara såhär då jag känner att jag blir begränsad av det. Så hade varit skönt att hitta någon med samma problem!

    /skakig 22åring

  • Svar på tråden Essentiell tremor/tremor/skakningar
  • Aamon

    Fått prova Akineton? Träffat patienter som fått det för de besvär du beskriver och blivit hjälpta.

Svar på tråden Essentiell tremor/tremor/skakningar