• Maxxx

    Kondylom och relationer

    Hej!

    Jag är en man på 25 år som lever tillsammans med min underbara sambo. För ungefär fyra månader sedan upptäckte jag en vårta på min penis som efter besök hos läkaren konstaterades vara kondylom. Jag fick utskrivet Wartec och behandlade vårtan som försvann efter ca tre veckor.

    För ungefär en och en halv månad sedan återkom vårtan och jag fick då Wartec utskrivet igen. Det är nu sjätte veckan jag behandlar med Wartec. Min förlängda behandling har gjorts i samråd med läkare. Vårtan har blivit mindre, men det verkar som att det är lite kvar av den men det är ytterst lite. Jag själv har även varit osäker på om det faktiskt är en vårta eller exempelvis resultat av att man behandlat med läkemedel och det blivit irriterad hud etc. Därför gjorde jag ett läkarbesök och läkaren kunde inte med säkerhet säga om det var en könsvårta ännu eller inte, men som alla läkare, rekommenderade mig att "prova igen" och fortsätta behandla.

    Att ha kondylom är vanligt och det har jag insett. Men det här tär på vår relation. Min sambo gjorde nyligen en cellprovstagning och även hon konstaterades ha HPV och vissa cellförändringar. Sannolikt har vi samma HPV-virus och som kommer ta olika lång tid för oss att läka ut viruset. Hon har däremot inte fått några symtom, enbart jag.. 

    Det börjar kännas hopplöst för jag har inte märkt någon skillnad på ett tag nu. Min sambo vill inte ha sex så länge jag har vårtan och det är väl ändå förståeligt. Men vi började så klart fundera på:

    Om vi båda har kondylom (HPV), även om min sambo inte ser symtom, kan vi smitta varandra "mer" eller kommer det inte göra någon skillnad?

    Detta har jag inte fått något vettigt svar på. Jag har pratat med läkare och inte fått några svar utan bara att läkaren är osäker. Jag kanske inte kan ha för höga förhoppningar på ett svar i ett forum heller, men just nu vill jag bara försöka söka mig till folk som kanske upplevt samma sak..

    Så, till alla er som har eller har haft kondylom i en relation.. hur gör ni? Vad har ni fått för råd? Har ni sex eller låter ni det vara helt?

    Väldigt uppskattat för svar!

    Mvh Max

  • Svar på tråden Kondylom och relationer
  • Maxxx

    Kondom är inte ett bra alternativ för min sambo upplever att det inte är särskilt skönt då..

Svar på tråden Kondylom och relationer