• cascarate

    Gravidhormoner?

    Hej, 

    Jag tänkte skriva av mig och hoppas på att någon kan bekräfta om jag håller på att bli galen eller inte. 

    Jag är gravid för andra gången och är nu i vecka 9. 
    I min förra graviditet för 2 år sen så mådde jag bra, jag kände mig lugnare än jag någonsin gjort, lycklig och tillfreds - samtidigt så hade min man cancer och dog några månader efter att min son var född, självklart var jag inte lycklig över det men det var som om hormonerna gav mig ett nästan onaturligt lugn. 

    Nu är jag som sagt gravid igen men min sambo som jag har varit tillsammans med i ett halvår. Den här gången känner jag ett tvärtom till det lugnet jag kände sist. Det började som en oro över ekonomi och mer praktiska saker och har gått över till att jag inte är kär alls i min kille längre och känner för att göra abort och lämna honom. 
    Det är sån kontrast mot att jag bara för några veckor sen älskade honom och ville leva resten av mitt liv med honom.

    Det känns som att det kanske bara är hormoner som får mig att känna såhär? Jag blir väldigt stressad för att om jag inte är kär i min sambo så tycker jag inte att vi ska ha barn ihop men om jag gör abort kanske jag kommer att ångra det jättemycket när hormonerna lämnar mitt system. 

    Eller så härdar jag ut graviditeten men istället får reda på att det jag kände var på riktigt och så gör vi slut när barnen är nyfött? 

    Jag försökte få hjälp av en psykolog på mödravården, men eftersom att det är juli så finns det inga tider. 
    Jag pratade med en vanlig psykolog men hon hade inga kunskaper om graviditet så hon visste inte alls till vilken grad hormoner kan ändra ens känslor och tankar.

    Så jag vänder er till er, är det någon som har varit i min sits?

  • Svar på tråden Gravidhormoner?
  • Anonym (Oj)

    Tycker inte alls det är konstigt att du känner så på riktigt. Tror snarare det är bakomliggande sorg och icke bearbetade känslor som gör att du känner som du gör.

    Det är extremt snabbt att få barn 2 år efter ens partner och pappa till ens barn gått bort. Och dessutom extremt snabbt att få barn 6 månader in i ett nytt förhållande. Dessa två saker i kombination gör nog att obearbetade tankar och känslor kommer upp till ytan. Tycker inte det låter som hormoner men det kan man ju inte säga bara så där.

Svar på tråden Gravidhormoner?