• babydreams

    En vecka mindre gången än vad jag trodde?

    Var på ultraljud igår, trodde jag var i vecka 8+3 men visade sig att jag var i vecka 7+3. Hjärtat slog på fint och allt såg bra ut men hur kan det vara möjligt att jag var en hel vecka tidigare än vad jag trodde? Kände av ägglossningen tydligt den 23 maj (hade sista mensen den 6 maj) så enligt detta ultraljud måste jag haft äl den 30 maj istället? Eller har jag fel?

    Testade positivt på stickan den 5 juni.

    Någon kunnig inom området? :)

  • Svar på tråden En vecka mindre gången än vad jag trodde?
  • Fjäril kär

    Du räknar inte graviditet från ägglossning utan från när det befruktade ägget fäste i livmodern, vilket sker nånstans ca 5 dagar efter ägglossning.

  • Jag är bara jag
    Fjäril kär skrev 2018-07-05 21:21:49 följande:
    Du räknar inte graviditet från ägglossning utan från när det befruktade ägget fäste i livmodern, vilket sker nånstans ca 5 dagar efter ägglossning.
    Så räknar man absolut inte. Man räknar en graviditet från första mensdagen. 

    Ts: Om det var UL du gjorde förklarar det skillnaden för UL så tidigt är osäkert.
  • Fjäril kär
    Jag är bara jag skrev 2018-07-05 22:03:03 följande:

    Så räknar man absolut inte. Man räknar en graviditet från första mensdagen. 

    Ts: Om det var UL du gjorde förklarar det skillnaden för UL så tidigt är osäkert.


    Ja fast jag avsåg UL. Ultraljud utgår från det befruktade ägget.
  • Tumvante

    Det är supersvårt att mäta exakt så tidigt. När du kommit till din 1. Trimester scanning, kan de bättre avgöra vecka.

  • Jag är bara jag
    Fjäril kär skrev 2018-07-05 22:24:58 följande:
    Ja fast jag avsåg UL. Ultraljud utgår från det befruktade ägget.
    Nej, det gör det inte!! Har gjort mängder med VUL och UL som gravid och de utgår från första mensdag. Har man som jag gjort IVF räknas det som 2+5. Aldrig nånsin räknas fostrets ålder för det skulle bli väldigt missvisande.
  • Mascaraklumpar

    Uppskattningen man gör med ultraljud är inte exakt och det är helt normalt att den diffar på en vecka. 


    Jag är bara jag skrev 2018-07-05 22:32:58 följande:
    Nej, det gör det inte!! Har gjort mängder med VUL och UL som gravid och de utgår från första mensdag. Har man som jag gjort IVF räknas det som 2+5. Aldrig nånsin räknas fostrets ålder för det skulle bli väldigt missvisande.
    Jag tror hon menar att det är då som embryot börjar växa i storlek, så därför är det den dagen man "bedömer" med ultraljudet, även om man (UL-apparaten) sedan alltid omvandlar det till vanliga graviditetsveckor. Dock är inte förklaringen till att TS blivit flyttad en vecka enbart att intervallet mellan ÄL och implantationen varit en vecka längre i TS fall, vilket jag tror var hennes poäng, för så mycket skiljer det inte från graviditet till graviditet (dessutom skulle hon inte plussat så tidigt i så fall).
Svar på tråden En vecka mindre gången än vad jag trodde?