• Oroligsnartmamma

    Lergigan tredje trimestern!!

    Hjälp mig!!

    Jag väntar barn, bf 22 juli och har haft lite psykiska besvär under grav med oro och ångest..Har inte medicinerat då det har fungerat under första delen, men har fått Lergigan 25 mg som behovsmedicin mot ångest och oro, ordinerat 1-2 tabletter vid behov av läk, nu har jag under de två sista månaderna, ffa senaste veckorna tagit dem då och då, (någon v kanske 3-4 dagar i rad) men har förstått att det inte är bra att ta dem sista trimestern?? Har totalt tagit 10 tabletter under denna tvåmånaders period, en gång 50 mg (2 tabl).

    Någon som har tagit denna dos några gånger/ regelbundet fram till bf som kan lugna mina tankar kring detta? Mår jättedåligt om jag har förstört något nu i sista skedet...:((( jag är väldigt orolig <3

    Mvh Anna

  • Svar på tråden Lergigan tredje trimestern!!
  • Anonym (Insomnia)

    Jag har fått ordinerat 2x 25 mg lergigan till matten mu sista trimestern då jag lider av svåra sömnbesvär. Läkarna jag varit i kontakt med kring detta har alla sagt samma sak angående lergiganen; de är det är den enda medecin som är helt säker att ta under sista trimestern och som även påverkar sömnen positivt.

  • Anonym (Insomnia)
    Oroligsnartmamma skrev 2018-07-06 13:25:00 följande:

    Tack snälla du för svaret!!! Du anar inte hur mycket det betyder??????????????????????????????????


    Glad att kunna hjälpa dig. Oro är aldrig lätt att bära. Jag kan tillägga att jag väntar mitt fjärde barn och fått samma direktiv varje gång. <3
  • Oroligsnartmamma
    Anonym (Insomnia) skrev 2018-07-06 14:18:42 följande:

    Glad att kunna hjälpa dig. Oro är aldrig lätt att bära. Jag kan tillägga att jag väntar mitt fjärde barn och fått samma direktiv varje gång. <3


    Fina medmänniska <3 <3 <3!! Det har varit en tung tid! vad härligt att höra att du har fyra fina barn :))!! Starkt!! Hoppas jag vågar skaffa ett syskon längre fram också! <3 <3 <3
  • Anonym (Insomnia)
    Oroligsnartmamma skrev 2018-07-06 14:46:27 följande:

    Fina medmänniska <3 <3 <3!! Det har varit en tung tid! vad härligt att höra att du har fyra fina barn :))!! Starkt!! Hoppas jag vågar skaffa ett syskon längre fram också! <3 <3 <3


    Lycka till med bebis och så småningom också syskon <3
  • Johanna79

    Jag har haft ett helsicke med illamående från & till under hela graviditeten. Har typ "Primperan" utskrivet, men får inte ta det nu i tredje trimestern. Däremot får jag ta "Lergigan", så det ska va' helt grönt för oss att använda!

  • Oroligsnartmamma
    Johanna79 skrev 2018-07-06 17:04:25 följande:

    Jag har haft ett helsicke med illamående från & till under hela graviditeten. Har typ "Primperan" utskrivet, men får inte ta det nu i tredje trimestern. Däremot får jag ta "Lergigan", så det ska va' helt grönt för oss att använda!


    Tack så mycket för svaret!! Jag trodde jag hade tagit för höga doser nämligen, och vid fel tillfälle...skönt att höra att fler tar det så, och att du skrev det att det finns restriktioner för en annan medicin för samma användningsområde...då låter det som att jag inte gjort fel...det lugnar mig enormt <3 <3 <3
  • Oroligsnartmamma
    Anonym (Insomnia) skrev 2018-07-06 14:48:09 följande:

    Lycka till med bebis och så småningom också syskon <3


    Anonym (Insomnia) skrev 2018-07-06 14:48:09 följande:

    Lycka till med bebis och så småningom också syskon <3


    Tack!!<3
  • Johanna79
    Oroligsnartmamma skrev 2018-07-06 21:30:13 följande:

    Tack så mycket för svaret!! Jag trodde jag hade tagit för höga doser nämligen, och vid fel tillfälle...skönt att höra att fler tar det så, och att du skrev det att det finns restriktioner för en annan medicin för samma användningsområde...då låter det som att jag inte gjort fel...det lugnar mig enormt <3 <3 <3


    Ja jag kollade av med olika läkare gällande Primperanet & fick samma svar, så dom har dökoll! Känns tryggt.

    Innan jag gjorde det hann jag dock ta en eller två, vid olika tillfällen, men så liten mängd är jag inte rädd ska ha kunnat påverka negativt.

    Tänker på dem som missköter sig under hela graviditeten & ändå föder friska barn... Naturligtvis jätteilla, men ställer man det i proportion till detta så minskar min oro för att jag tagit en eller två tabletter vid "fel" tillfälle.

    Så oron för Lergiganet kan du släppa. :)
  • Oroligsnartmamma
    Johanna79 skrev 2018-07-06 22:32:13 följande:

    Ja jag kollade av med olika läkare gällande Primperanet & fick samma svar, så dom har dökoll! Känns tryggt.

    Innan jag gjorde det hann jag dock ta en eller två, vid olika tillfällen, men så liten mängd är jag inte rädd ska ha kunnat påverka negativt.

    Tänker på dem som missköter sig under hela graviditeten & ändå föder friska barn... Naturligtvis jätteilla, men ställer man det i proportion till detta så minskar min oro för att jag tagit en eller två tabletter vid "fel" tillfälle.

    Så oron för Lergiganet kan du släppa. :)


    Tack fina du! <3 ) ja, det är ju helt lugnt med nån enstaka! jag var inne för en uvi nu (tyvärr) och kollade med läk även där..hon sa att jag kan fortsätta grav ut om jag vill med 2x25! Så får lita på dem..hade tidigare läst runt på forum osv och hittade att de flesta åt Lergigan Comp, en annan dos och fördelning..så det var därför jag stressade upp mig. +att jsg skulle dubbelkollat bättre innan..

    Ska nog fortsätta ta en halv för att hålla oron i schack inför förlossningen..önskar ingen detta tillstånd, men längtar tills bebisen kommer!

    Återigen, tack <3
  • Iowhannah
    Oroligsnartmamma skrev 2018-07-07 21:02:39 följande:

    Tack fina du! <3 ) ja, det är ju helt lugnt med nån enstaka! jag var inne för en uvi nu (tyvärr) och kollade med läk även där..hon sa att jag kan fortsätta grav ut om jag vill med 2x25! Så får lita på dem..hade tidigare läst runt på forum osv och hittade att de flesta åt Lergigan Comp, en annan dos och fördelning..så det var därför jag stressade upp mig. +att jsg skulle dubbelkollat bättre innan..

    Ska nog fortsätta ta en halv för att hålla oron i schack inför förlossningen..önskar ingen detta tillstånd, men längtar tills bebisen kommer!

    Återigen, tack <3


    Som jag har förstått det så är Lergigan och Lergigan Comp två helt olika saker. Lergigan är ångestdämpande, medan Lergigan Comp är mot illamående.

    När jag fick Lergigan utskrivet så sa läkaren inget alls om att det skulle vara farligt att äta graviditeten ut om så behövdes.
  • Johanna79
    Oroligsnartmamma skrev 2018-07-07 21:02:39 följande:

    Tack fina du! <3 ) ja, det är ju helt lugnt med nån enstaka! jag var inne för en uvi nu (tyvärr) och kollade med läk även där..hon sa att jag kan fortsätta grav ut om jag vill med 2x25! Så får lita på dem..hade tidigare läst runt på forum osv och hittade att de flesta åt Lergigan Comp, en annan dos och fördelning..så det var därför jag stressade upp mig. +att jsg skulle dubbelkollat bättre innan..

    Ska nog fortsätta ta en halv för att hålla oron i schack inför förlossningen..önskar ingen detta tillstånd, men längtar tills bebisen kommer!

    Återigen, tack <3


    Ja kör på med det som funkar för dig! Mår du bra & kan känna större lugn så mår lillpyret också bra!

    Mm, själva förlossningen längtar jag inte heller efter, men det fixar vi vi när den kommer!
Svar på tråden Lergigan tredje trimestern!!