• Meliiiiiii

    Hur ofta borde man känna fosterrörelser

    Vecka 17+6 I förrgår kände jag att det ryckte till i magen.. Som bubblor/pirr osv. Kände inget under dagen men det kom på kvällen. Sen igår vecka 18+0 så kände jag I princip varje gång jag låg ner, på morgonen sen så lite lugnare på dagen och sedan mer på kvällen. Sen nu I morse så kände jag av det, men kändes mer som bubblor och svepningar, inte lika skarpt och ryckigt.. Nu känns de lite då och då men inte exakt lika starkt som igår. Hoppade till igår eftersom det kändes så pass. Plus att de typ ryckte till i olika andra delar av kroppen.. Vet inte om det var någon slags respons. Hur ofta bör man känna rörelser och är det normalt om de inte känns lika varje gång? Har för mig att de är före 24-25 v. Man ska känna varje dag regelbundet och samma typ av rörelser. Någon som vet?

  • Svar på tråden Hur ofta borde man känna fosterrörelser
  • EpicNurse

    Du behöver inte känna nåt alls förrän ca v 25. Innan dess kan det vara en gång om dagen, två gånger i veckan, en gång i timmen, inte alls, lite fladder på ena morgonen och sen inget på tre dagar osv osv.

    Så det finns absolut inga regler så tidigt. Fostret är så litet och oregelbundet i sitt rörelsemönster.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Kellie13
    Meliiiiiii skrev 2018-07-06 13:21:46 följande:

    Vecka 17+6 I förrgår kände jag att det ryckte till i magen.. Som bubblor/pirr osv. Kände inget under dagen men det kom på kvällen. Sen igår vecka 18+0 så kände jag I princip varje gång jag låg ner, på morgonen sen så lite lugnare på dagen och sedan mer på kvällen. Sen nu I morse så kände jag av det, men kändes mer som bubblor och svepningar, inte lika skarpt och ryckigt.. Nu känns de lite då och då men inte exakt lika starkt som igår. Hoppade till igår eftersom det kändes så pass. Plus att de typ ryckte till i olika andra delar av kroppen.. Vet inte om det var någon slags respons. Hur ofta bör man känna rörelser och är det normalt om de inte känns lika varje gång? Har för mig att de är före 24-25 v. Man ska känna varje dag regelbundet och samma typ av rörelser. Någon som vet?


    Japp det du skriver stämmer så det e helt normalt om du inte känner varje dag och i olika styrkor. Som sagt efter v 25 så ska du känna varje dag.
  • JLES

    Ja, precis. Innan vecka 25 kan det gå en dag eller så. Jag oroade mig också i vecka 21-22 när hon kunde vara superlugn och knappt kännas i typ 2-3 dagar. Jag är i vecka 27 nu och jag känner bebis varje dag men oregelbundet genom dagen och ibland är hon trött, ibland är hon pigg. Precis som oss vuxna.
    Hört att det ska vara OK så länge man får en del rörelser per dag trots allt. :)

Svar på tråden Hur ofta borde man känna fosterrörelser