• Anonym (förtvivlad)

    Kan jag få hjälp att flytta?

    Jag råkade ut för en svår olycka för några år sedan, som gav bestående men. Har inte jobbat sedan dess, men nu börjat arbetsträna.

    P.g.a. ekonomin har jag blivit av med allt, lägenhet, möbler, bil...
    Har varit inneboende ett tag, innan  jag blev sambo.
    Står helt utanför bostadsmarknaden och har skulder.

    Sambon har försörjt mig under vår korta tid ihop, nu är det slut och jag måste flytta.

    Jag har också funktionshinder som gör att jag har svårt att klara mig helt själv utan anpassning i boende.

    Jag har inga kontakter här, så det enda jag kunde komma på var att ringa sociala myndigheter, men de säger att de varken kan eller har skyldigheter att hjälpa mig på något sätt utan det får min fd sambo eller någon annan göra...fast jag kan ju inte ens skaffa mig en bostad eller betala för den...

    Ska det verkligen vara så?

    Vad ska jag göra?

    Orkar inte mer...

  • Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?
  • Anonym (A)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-06 17:02:15 följande:
    flyttfirma är nog grejen 
    Det tror jag med.
  • Anonym (Fia)

    Om du står helt utan husrum tror jag ändå soc är skyldiga att hjälpa dig med tak över huvudet. Försök orka ringa igen på måndag! Hoppas det löser sig för dig. 

  • Anonym (G)
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-06 19:18:16 följande:

    Om du står helt utan husrum tror jag ändå soc är skyldiga att hjälpa dig med tak över huvudet. Försök orka ringa igen på måndag! Hoppas det löser sig för dig. 


    Fast om soc haft skyldighet att hjälpa alla utan bostad hade vi inte haft hemlösa i Sverige. Så nej, dom har ingen skyldighet att hjälpa vuxna människor. Hade TS haft barn hade dom nog varit mer benägna att hjälpa. Om så inte med bostad så hjälp åt barnen att få komma till familjehem tills TS löst resten.
  • Anonym (förtvivlad)

    Åkte akut till psykiatrimottagning med lättare panikångest efter samtalet med soc och denna trådstart...

  • Anonym (Ylle)

    Vad har du själv gjort för att försöka lösa din situation? Vilka bostadsköer står du i idag? Hur länge har du köat?

  • Anonym (Ylle)
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-06 19:18:16 följande:

    Om du står helt utan husrum tror jag ändå soc är skyldiga att hjälpa dig med tak över huvudet. Försök orka ringa igen på måndag! Hoppas det löser sig för dig. 


    Nej, det finns ingen sådan skyldighet för soc. Det är var och ens eget ansvar att ordna med boende. En del kommuner har någon slags "tak över huvudet"-garanti, vilket t ex kan innebära härbärge.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Ylle) skrev 2018-07-06 21:37:02 följande:

    Vad har du själv gjort för att försöka lösa din situation? Vilka bostadsköer står du i idag? Hur länge har du köat?


    Jag står i alla bostadsköer i två stora län som är gratis att stå i, eftersom jag helt saknar inkomst.

    Har ca 6-24 månaders kötid beroende på vilken man tittar på.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Ylle) skrev 2018-07-06 21:37:02 följande:

    Vad har du själv gjort för att försöka lösa din situation? Vilka bostadsköer står du i idag? Hur länge har du köat?


    Utan inkomst är det svårt att göra något åt situationen.
Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?