• Anonym (liten yta)

    Compact living?

    Jag och mina tre ungar kommer behöva bo väldigt litet en tid. Kanske upp till två år kommer vi behöva bo i min mammas sommarstuga på 45+10 kvm. Själva stugan är ett stort kombinerat kök och vardagsrum och ett litet sovrum och så badrum förstås, och sedan finns det en liten gäststuga alldeles bredvid.

    Barnen är 5, 7 och 13. Min spontana tanke är att de små får dela på det lilla sovrummet med hjälp av våningssäng, 13-åringen får sova i gäststugan och jag i stora rummet i loftsäng. Vad tror ni om det?

    I övrigt behöver jag verkligen alla tips jag kan få på compact living. Jag förstår verkligen inte hur det ska gå att leva på 45 kvadrat när man är van vid 250.

  • Svar på tråden Compact living?
  • Anonym (Zia)

    Tänk kubik och inte kvadrat. Tänk på att utnyttja väggarna med t ex hyllor högt upp för saker som inte används varje dag. Och Googla, finns hur mycket tips som helst

  • Anonym (liten yta)
    Anonym (Zia) skrev 2018-07-06 16:05:35 följande:

    Tänk kubik och inte kvadrat. Tänk på att utnyttja väggarna med t ex hyllor högt upp för saker som inte används varje dag. Och Googla, finns hur mycket tips som helst


    Det ska jag tänka på. Tack.
  • Anskuli

    Vi bor normalt stort, men på somrarna huserar vi fyra personer på 25 m2. Det känns riktigt lyxigt jämfört med de 12 m2 vi hade tidigare. Mitt tips är att utnyttja alla tomma skrymslen för förvaring. Om de mindre barnen har en våningssäng så blir det massor av utrymme under sängen. En utdragna låda är perfekt för leksaker!

    Nu vet jag ju inte vilka möbler som finns färdigt, men ifall ni behöver skaffa garderober så satsa på mindre djupa. Vi har Ikeas som är dryga 30 cm djupa istället för de normala som är 60 cm. Det ryms förvånansvärt mycket kläder i dem.

    Ifall ni har tillräckligt med höjd så är en loftsäng en utmärkt idé. Annars också såsom tidigare nämndes är det bra att tänka höjd.

    Satsa på en soffa, soffbord och dylikt med förvaringsutrymmen. Utmärkt ställe att förvara extra täcken, dynor, lakan och annat som inte används så ofta.

    Finns det någon täckt terrass/veranda? Regnkläder, stövlar och dylikt kan bra förvaras ute. Ikea har också rätt så förmånliga förvaringslådor som är för utomhusbruk. Har ni möjlighet att stuva undan någonstans kläder som inte används? T.ex vinterkläderna på sommaren och tvärtom.

    Lycka till!

  • Fjäril kär

    Tänk på att inte belamra ytan med prylar. Ska ni bo litet måste ni också tänka smått när det gäller era grejor.

    Sommartid kan ni förlänga bostadsytan genom att vara ute. Gör en uteplats mysig och ät måltiderna ute.

  • Anonym (liten yta)
    Anskuli skrev 2018-07-06 16:50:00 följande:

    Vi bor normalt stort, men på somrarna huserar vi fyra personer på 25 m2. Det känns riktigt lyxigt jämfört med de 12 m2 vi hade tidigare. Mitt tips är att utnyttja alla tomma skrymslen för förvaring. Om de mindre barnen har en våningssäng så blir det massor av utrymme under sängen. En utdragna låda är perfekt för leksaker!

    Nu vet jag ju inte vilka möbler som finns färdigt, men ifall ni behöver skaffa garderober så satsa på mindre djupa. Vi har Ikeas som är dryga 30 cm djupa istället för de normala som är 60 cm. Det ryms förvånansvärt mycket kläder i dem.

    Ifall ni har tillräckligt med höjd så är en loftsäng en utmärkt idé. Annars också såsom tidigare nämndes är det bra att tänka höjd.

    Satsa på en soffa, soffbord och dylikt med förvaringsutrymmen. Utmärkt ställe att förvara extra täcken, dynor, lakan och annat som inte används så ofta.

    Finns det någon täckt terrass/veranda? Regnkläder, stövlar och dylikt kan bra förvaras ute. Ikea har också rätt så förmånliga förvaringslådor som är för utomhusbruk. Har ni möjlighet att stuva undan någonstans kläder som inte används? T.ex vinterkläderna på sommaren och tvärtom.

    Lycka till!


    Tack för alla tips. Toppen Stugan är helt omöblerad och de enda fasta skåpen som finns är de i köksdelen. Det finns en inglasad veranda och även ett litet förråd/bod att ställa saker i.
  • Anonym (liten yta)
    Fjäril kär skrev 2018-07-06 17:34:07 följande:

    Tänk på att inte belamra ytan med prylar. Ska ni bo litet måste ni också tänka smått när det gäller era grejor.

    Sommartid kan ni förlänga bostadsytan genom att vara ute. Gör en uteplats mysig och ät måltiderna ute.


    Bra förslag.
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (liten yta) skrev 2018-07-06 17:53:56 följande:

    Tack för alla tips. Toppen Stugan är helt omöblerad och de enda fasta skåpen som finns är de i köksdelen. Det finns en inglasad veranda och även ett litet förråd/bod att ställa saker i.


    Inglasad veranda kan användas som ett rum. Tänk inte bara på förvaring utan försök även maxa boytan på mesta möjliga sätt.
  • Anonym (linna)

    *rensa ut allt som inte används. Oftast har man ju "det-kan-vara-bra-att-ha-saker" liggandes i skåp och lådor, men allt som inte använts på 2 år - rensa bort, sälj, skänk eller släng.

    Utnyttja höjd och väggar som någon skrev, sätt hyllor under taket där ni kan ställa tex böcker, filmer och annat som inte används varje dag.

    Rensa ut hälften av leksakerna. Andra hälften sparas. De som ni rensar ut lägger ni i en låda, och varje halvår kan ni byta ut sakerna. Då blir det inte så mycket saker på rummet, men sakerna är fortfarande kvar. Då krävs visserligen förvaring av dessa saker.

    Magasinera saker du vill behålla? Dina föräldrar kanske har plats annars?

    Om det går kan köksbordet sitta fast på väggen som en skiva som fälls upp mot väggen när ni inte äter. Då försvinner det lätt och blir mer yta att umgås på. Eller kominera matbord med soffbordet, men det kanske inte alltid är kul att äta vid soffan?

    Istället för loftsäng till dig kan du köpa en bäddsoffa. Om du kan kosta på dig lite så köp en bättre eftersom du kommer sova i den jämt.

    Soffbord med lock, eller en kista som soffbord, också bra förvaring.

  • Anonym (minimal)

    Tror det kommer att funka alldeles utmärkt under sommarhalvåret eftersom ni har uteplats och kan vistas utomhus. Vinterhalvåret kan bli lite tuffare men tror det kommer gå helt okej om 13-åringen får ett eget rum och de yngre ett att dela på. Loftsäng eller bäddsoffa är bra. Ett tips är att sticka iväg någonstans istället för att dra runt hemma om man känner att man går varandra på nerverna

  • Fjäril kär

    Tänk compact living även när det gäller era saker.

    Funktionella möbler är ett måste, tex med inbyggd förvaring eller kan förvandlas till annat. Ett soffbord på hjul tex som bara är att rulla undan, ett klaffbord på väggen som fälls ut och blir en extra matplats eller strykbräda osv.

    Ha inte mer saker än ni faktiskt använder. Ytan tillåter inte 8 ombyten sängkläder eller 4 vinterjackor vardera eller bananlådor med leksaker och julpynt i överflöd. Rensa ut och våga vara brutal.

    Hur är det med möjlighet att tvätta kläder? Tänk att det ska få plats att hänga ren tvätt nånstans också. Sommar och halva hösten kan du hänga ute men vintertid?

  • Anonym (Esther)

    Jsg skulle kika på lite videor med Tiny Houses på youtube. Kan finnas massor av bra inspriation för er där. Finns många barnfamiljer som bor så.

  • Anonym (liten yta)

    Tack för alla svar. Jättebra att få andras tankar och idéer. En del av våra saker som jag lyckats rädda undan kommer hamna i magasin, resten av det som är kvar får vi rensa bland.

    Jag ska titta på youtube, tack Esther.

    Fjäril kär. det finns tvättmaskin och torktumlare samt torkskåp i pannrummet så vi har i alla fall bra tvättmöjligheter.

  • Anonym (Esther)
    Anonym (liten yta) skrev 2018-07-06 19:13:48 följande:

    Jag ska titta på youtube, tack Esther.


    Gör det! Det är väldigt inspirerande! Det är många som bor i typ shipping containers, gamla bussar eller i små mini-hus som dom byggt på en trailer. Gillar videorna från "Living Big in a Tiny House". Det är rundvisninhar i olika människors hem, men dom är bra på att gå igenom vad dom har gjort och vilka lösningar dom har. Även om mycket där är DIY, så kan man ju alltid justera till sin egen situation och vad som är möjligt för en själv.
  • Anonym (Stina)

    Våningssäng, gärna med förvaring under. Kolla upp om vinden kan användas för förvaring, finns vindslucka inomhus? Fundera på om vardagsrummet kan delas av, en barn/lek, en tv-del? Få upp hyllor för förvaring på väggarna. Finns det uthus, garage, vedbod? Tänk igenom var du kan förvara vad. Allt handlar om förvaring, utnyttja varje kubikcentimeter.

  • EnAnonumius

    Jag bor i en etta och lever typ "compact living"... I stället för soffa, så kan man använda sig av en dagbädd.
    Förväxla nu inte dagbädd med bäddsoffa.
    Ikea's Hemnes dagbädd rekommendera jag, den kan man omvandla till en dubbelsäng också om det behövs. Hemnes är utrustad med förvaringslådor med. Sen var det som någon sa. Tänk kubik och inte kvadrat.

    Jag kan rekommendera dig att besöka Ikea uppvisningsrum de har i butiken och bli inspirerad av hur man kan göra när man skall bo med "compact living". De har förvånansvärt bra idéer.

Svar på tråden Compact living?