• nyfikenkvinna

    Har du ett fast mål med er amortering?

    När vi köpte vår bostadsrätt för 1,5 år sedan hade vi en tydlig plan att amortera av bolånet i 4-5 års tid. 

    Vi köpte en 2:a för 2,1 milj med rörligt lån på 1,7 milj. Vi gick in med kontantinsatsen med sparade pengar och kommer lösa hela bolånet med våra lön. Vi får ca 45000-50000 kr netto per månad. 

    Nu ligger bolånet på 950 000 kr vilket vi är jätte stolta över. 

    Nu kommer vi leva med en inkomst och fortfarande betala av amortering på kommande 1,5 år då vi väntar på vårt första barn. 

    Har ni ett fast mål med er armortering ?? Hur stort bolån har ni? 

  • Svar på tråden Har du ett fast mål med er amortering?
  • Anonym (Nej)

    Att hålla belåningsgrade under 50%, där är den nu. Att binda mer kapital i bostaden känns inte rätt för oss. Om 10 till 15 år börjar det bli dags att försöka realisera en del kapital.

  • Anonym (Anna)

    Ni har alltså amorterat 750 000 på 18 månader, dvs drygt 40 000 i månaden.

    Och de kommande 18 månaderna ska ni amortera resten, 950 000 kr, dvs drygt 50 000 i månaden.

    Sedan ska ni leva på en lön. Vems löns då?

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Nej) skrev 2018-07-08 10:56:19 följande:

    Att hålla belåningsgrade under 50%, där är den nu. Att binda mer kapital i bostaden känns inte rätt för oss. Om 10 till 15 år börjar det bli dags att försöka realisera en del kapital.


    Håller med. Idag med de låga räntorna så arbetar pengarna bättre någon annanstans än i huset.
  • Anonym (Jgdhvvg)
    Anonym (Nej) skrev 2018-07-08 10:56:19 följande:

    Att hålla belåningsgrade under 50%, där är den nu. Att binda mer kapital i bostaden känns inte rätt för oss. Om 10 till 15 år börjar det bli dags att försöka realisera en del kapital.


    Samma här. Runt 50% vill jag ligga på. Vill inte låsa allt i huset och pengarna kan jobba bättre på annat håll.
  • Anonym (amortera mera)

    Egentligen hade jag tänkt att amortera lite och investera lite. Insåg att det vore bra att köpa aktier och fonder för att det är ekonomiskt mer lönande. Dock slutade det alltid med att de pengarna jag tänkt köpa fonder för använde jag till amortering. Jag mår helt klart inte bra av att ha skulder.

  • nyfikenkvinna
    Anonym (Anna) skrev 2018-07-09 09:34:02 följande:

    Ni har alltså amorterat 750 000 på 18 månader, dvs drygt 40 000 i månaden.

    Och de kommande 18 månaderna ska ni amortera resten, 950 000 kr, dvs drygt 50 000 i månaden.

    Sedan ska ni leva på en lön. Vems löns då?


    TS jobbar denna veckan med så därför har TS inte kunnat svarat tidigare! Jaja men, stämmer bra då vi har sparat ca 40000kr per månad, har kunnat göra det då jag får bonus på jobbet. Det blir mannens lön vi ska leva på!
  • nyfikenkvinna
    Anonym (amortera mera) skrev 2018-07-09 14:54:03 följande:

    Egentligen hade jag tänkt att amortera lite och investera lite. Insåg att det vore bra att köpa aktier och fonder för att det är ekonomiskt mer lönande. Dock slutade det alltid med att de pengarna jag tänkt köpa fonder för använde jag till amortering. Jag mår helt klart inte bra av att ha skulder.


    Jag mår heller inte så jättebra med att ha skulder så därför amortera vi så mycket som möjligt!
  • nyfikenkvinna
    Anonym (Anna) skrev 2018-07-09 09:34:02 följande:

    Ni har alltså amorterat 750 000 på 18 månader, dvs drygt 40 000 i månaden.

    Och de kommande 18 månaderna ska ni amortera resten, 950 000 kr, dvs drygt 50 000 i månaden.

    Sedan ska ni leva på en lön. Vems löns då?


    Hm... jag skrev 4-5 år som vi ska betala av lånet, dvs så har vi 42-30 veckor kvar att betala av resterna skuld
  • Anonym (pappa)

    Vårt mål är att ha betalat av hela bolånet innan vår yngsta fyller 18. Fortsätter vi i den här takten så går det.

  • nyfikenkvinna
    Anonym (pappa) skrev 2018-07-09 18:24:14 följande:

    Vårt mål är att ha betalat av hela bolånet innan vår yngsta fyller 18. Fortsätter vi i den här takten så går det.


    Härligt å höra! Allting går om viljan finns!
  • Anonym (pappa)
    nyfikenkvinna skrev 2018-07-09 18:26:46 följande:
    Härligt å höra! Allting går om viljan finns!
    I sånna här frågor handlar det oftare om pengarna och prioriteringarn när man köper än viljan att amortera efter köpet. Vi har många runt om oss som inte tjänar i närheten lika mycket som vi men som ändå tog lika höga lån. De har så klart inte utrymme att betala av lika mycket som vi även om de skulle vilja.
Svar på tråden Har du ett fast mål med er amortering?