• Fundersam1000

    Gravid?

    Har symptom på att vara gravid. Är ca 40 år och har haft oskyddat sex med 3 olika män (fasta förhållanden) i 15 år utan att bli gravid. Nu är jag lite över 40 och lever med ny man och tanken är inte att vi ska ha barn. Alltid trott att jag är steril.

    Bara det att nu känner jag mig gravid.. utebliven mens men har haft typ menssmärtor i tre veckor. Humöret är upp och ned och har ett kroniskt illamående. Ingenting är gott att äta.

    Gjorde ett test men det visade negativt. Jag kan ingenting om prover och graviditeter eftersom jag aldrig planerat barn.

    Hur stor är chansen att det är något? När det inte blivit något på ca 15 år.

    Är det vanligt att tester visar fel? Kan det vara klimakteriet?

  • Svar på tråden Gravid?
  • Kellie13
    Fundersam1000 skrev 2018-07-09 13:16:34 följande:

    Har symptom på att vara gravid. Är ca 40 år och har haft oskyddat sex med 3 olika män (fasta förhållanden) i 15 år utan att bli gravid. Nu är jag lite över 40 och lever med ny man och tanken är inte att vi ska ha barn. Alltid trott att jag är steril.

    Bara det att nu känner jag mig gravid.. utebliven mens men har haft typ menssmärtor i tre veckor. Humöret är upp och ned och har ett kroniskt illamående. Ingenting är gott att äta.

    Gjorde ett test men det visade negativt. Jag kan ingenting om prover och graviditeter eftersom jag aldrig planerat barn.

    Hur stor är chansen att det är något? När det inte blivit något på ca 15 år.

    Är det vanligt att tester visar fel? Kan det vara klimakteriet?


    hmm oki skumt men när skulle du haft din mens? Klimakteriet låter lite tidigt tycker ja. Testa igen om några dagar och om det visar neg så ring gyn o kolla upp det.
  • EpicNurse

    Tror inte graviditet (eftersom testet är negativt trots utebliven mens med råge) eller klimakterie, utan snarare förstadium till klimakteriet, alltså en mildare variant och glesare symtom. Hormonbalansen och fertiliteten förändras ständigt och efter 35-40 års ålder så blir det mer påtagligt för vissa. Man kan få mer pms, vissa får lite strul med blödningar, vissa får mer mensvärk, andra får oregelbundna blödningar osv.

    Avvakta och se för förmodligen kommer mensen nästa cykel, och då försvinner troligtvis symtomen också. Och fortsätt ta test tills mensen kommer eller du får positivt test :)


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Fundersam1000

    Mensen har alltid varit oregelbunden och kunnat försvinna lite då och då. Men hade den i början av feb, mars och april. Sen dök den upp i mitten på maj runt den 14-15;e. Trodde den var på gång i midsommarveckan - med ?menskänningar?. Och nu alla andra symptom.

    Ska kolla upp det mer.

  • Tant76

    Om du tror att du nog inte kan få barn men inte har kollat upp hur det är med möjligheterna så kan det nog vara en bra idé att göra det. Jag var precis som du, inte visat några tecken på att kunna bli gravid tidigare trots att det funnits gott om tillfällen. Sen vid 39 verkar min kropp fått för sig att Nej nu jäklar är det dags! Först blev det flera missfall, men med ganska lång tid emellan, kollade upp läget för nåt år sedan (var 41) och fick reda på att allt såg jättebra ut, ordentlig äggreserv fortfarande, fina testvärden och hela baletten, och nu är jag 42 och gravid i v 12 på alldeles "naturlig" väg. Så oavsett om ni vill bli gravida eller inte så kan det vara bra att titta efter hur det ser ut menar jag.

  • Tant76

    Kan lägga till när det gäller grav-testen så hade jag väldigt väldigt svaga positiva test vid missfallen (men de bekräftades på gyn) så trodde att jag nog var en sk låghormonare, men vid graviditeten nu så var det starkt positivt direkt.

Svar på tråden Gravid?