• Jagvillhaenkaka

    Inte biologisk pappa till barnet

    Hej!

    Har en 3,5 år dotter som jag har varannan vecka. Jag och mitt ex separerade, på hennes initiativ, när barnet var två år gammalt. 
    Har sedan dess haft delad vårdnad och jag bor kvar i det lilla samhället för att underlätta för alla inblandade i den mån det går.
     
     
    Nu har det kommit fram att det är mitt ex gamla chef som är barnets biologiska far. (En sommarfest med jobbet för 4 år sedan)
     
    Mitt ex har tillsammans med Familjerätten gjord dna prov och hon kräver nu ensam vårdnad, med hänvisning till barnets bästa.

    Skulle gissa att hon gör detta nu då hon och hennes gamla chef är ett par sedan ett år tillbaka och att dom ska flytta ihop 
    med deras nya gemensamma barn, hans tre tidigare barn som han har med två andra kvinnor (samma jobb) samt hennes två tidigare barn.
     
    Jag har en advokat arbetar för att jag ska få fortsatt umgängesrätt tills barnet är 12 och därefter får välja själv.
    I hennes, och mina, ögon är jag ju hennes pappa och att jag bara skulle försvinna kan knappast vara "Det bästa för barnet". 
     
    Jag kan leva med vetskapen om att barnet har en annan biologisk far, jag älskar barnet villkorslöst oavsett. Inget kan ändra på det.
    hon har all rätt att få veta och få träffa sin riktiga far, det har jag inget problem med. Kommunikationen med modern kan av naturliga skäl aldrig någonsin bli bra med det finns ju professionella medlare för sånt.

    Nu är det sommar så det är bara att vänta in vad Tingsrätten säger när dom tar upp ärendet.
    Alla livsöden är unika men 
    det skulle vara intressant att få höra historier från andra män som har varit med om liknande situationer.

    Har någon fått behålla umgängesrätt till barnet, hur funkar det?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Inte biologisk pappa till barnet
  • Tecum

    Varför klamrar du dig fast vid ett barn som inte är ditt och där den biologiska pappan är närvarande? Det är lättare för dig och barnet att du försvinner nu när hon är liten. Träffa en vettig kvinna och få barn med henne eller bli bra bonuspappa till hennes barn.

  • Arboga
    Tecum skrev 2018-07-11 17:33:27 följande:

    Varför klamrar du dig fast vid ett barn som inte är ditt och där den biologiska pappan är närvarande? Det är lättare för dig och barnet att du försvinner nu när hon är liten. Träffa en vettig kvinna och få barn med henne eller bli bra bonuspappa till hennes barn.


    Grattis till ett av dom dummaste svar jag läst här någonsin.
  • EmberEyes
    Tecum skrev 2018-07-11 17:33:27 följande:

    Varför klamrar du dig fast vid ett barn som inte är ditt och där den biologiska pappan är närvarande? Det är lättare för dig och barnet att du försvinner nu när hon är liten. Träffa en vettig kvinna och få barn med henne eller bli bra bonuspappa till hennes barn.


    För att kärlek inte är genetiskt bundet. En riktig pappa älskar sitt barn oavsett vems sperma som mötte ägget. Dessutom är pappan en anknytningsperson till barnet, och det ligger i barnets bästas intresse att få behålla den kärlek och trygghet de har byggt upp under de senaste ca 4 åren.
  • Jagvillhaenkaka
    EmberEyes skrev 2018-07-11 22:41:50 följande:
    För att kärlek inte är genetiskt bundet. En riktig pappa älskar sitt barn oavsett vems sperma som mötte ägget. Dessutom är pappan en anknytningsperson till barnet, och det ligger i barnets bästas intresse att få behålla den kärlek och trygghet de har byggt upp under de senaste ca 4 åren.
    Precis, och som vilken annan förälder kommer jag göra allt jag lagligt kan för att få vara med henne. Annars sviker jag både barnet och mej själv. 
  • prickigsäl

    Det var ingen lätt situation TS, jag lider verkligen med dig. Du verkar vara en bra och ansvarstagande pappa/människa, jag hoppas verkligen att det går bra för dig i detta. Jag har inget konstruktivt råd eller liknande att komma med, men du får gärna skriva här och berätta hur det går.

  • Fliselisan

    Jag tror nog du har en chans att via domstol få laglig rätt att träffa/ha ditt barn. Har läst om andra fall med till exempel en styvpappa och biologisk mamma som bott ihop under många år, (där man alltså vetat att barnen har en annan pappa) ochs sedan separerat och där styvpappan sedan fått rätt att fortsätta träffa barnen då han har en sån viktig roll i deras liv.

  • Poolskötaren
    Tecum skrev 2018-07-11 17:33:27 följande:

    Varför klamrar du dig fast vid ett barn som inte är ditt och där den biologiska pappan är närvarande? Det är lättare för dig och barnet att du försvinner nu när hon är liten. Träffa en vettig kvinna och få barn med henne eller bli bra bonuspappa till hennes barn.


    Men är du på riktigt??
    Arboga skrev 2018-07-11 17:40:04 följande:

    Grattis till ett av dom dummaste svar jag läst här någonsin.


    Ja, här kan man läsa mycket dumt men "Tecum":s svar tog verkligen priset.
  • Tecum
    Arboga skrev 2018-07-11 17:40:04 följande:
    Grattis till ett av dom dummaste svar jag läst här någonsin.
    Och ditt inlägg tillförde något till sakfrågan, eller...?

    Jag ställde en fråga, det jag tänker på är hur flickan ska hantera att hon har två pappor? För jag utgår från att biopappan och mamman vill att hon ska kalla honom pappa också? Och vad menar TS med umgängesrätt, jag tolkar det som att han vill ha henne vv som nu? Att hålla kontakten är inte fel men han tycks vilja fortsätta att vara pappa för henne och det känns skumt.

    Den som ställt till allt är ju mamman men rimligtvis borde alla inblandade vara angelägna att göra "pappabytet" så smidigt som möjligt för barnet?
  • EmberEyes
    Tecum skrev 2018-07-12 18:01:38 följande:
    Och ditt inlägg tillförde något till sakfrågan, eller...?

    Jag ställde en fråga, det jag tänker på är hur flickan ska hantera att hon har två pappor? För jag utgår från att biopappan och mamman vill att hon ska kalla honom pappa också? Och vad menar TS med umgängesrätt, jag tolkar det som att han vill ha henne vv som nu? Att hålla kontakten är inte fel men han tycks vilja fortsätta att vara pappa för henne och det känns skumt.

    Den som ställt till allt är ju mamman men rimligtvis borde alla inblandade vara angelägna att göra "pappabytet" så smidigt som möjligt för barnet?
    Om du lägger bort biologin för ett ögonblick och fokuserar på barnets bästa så kommer du inse två saker.

    En knappt 4-åring har hela sitt liv sett TS som sin pappa, och TS har sett barnet som sin dotter.

    För barnet är denna nya mannen inte mer eller mindre pappa än vilken styv-förälder som helst.

    Hade TS varit barnets bio-pappa hade barnet självklart haft rätt till umgänge. Det du hänger upp dig på är genetiken, inte barnets bästa. Eller menar du på fullaste allvar att om genetiken varit annorlunda men situationen identisk, hade du förespråkat att pappan backar ur barnets liv för att mamman skaffat sig en ny?
  • Tecum
    EmberEyes skrev 2018-07-12 18:17:12 följande:
    Om du lägger bort biologin för ett ögonblick och fokuserar på barnets bästa så kommer du inse två saker.

    En knappt 4-åring har hela sitt liv sett TS som sin pappa, och TS har sett barnet som sin dotter.

    För barnet är denna nya mannen inte mer eller mindre pappa än vilken styv-förälder som helst.

    Hade TS varit barnets bio-pappa hade barnet självklart haft rätt till umgänge. Det du hänger upp dig på är genetiken, inte barnets bästa. Eller menar du på fullaste allvar att om genetiken varit annorlunda men situationen identisk, hade du förespråkat att pappan backar ur barnets liv för att mamman skaffat sig en ny?
    Men man kan inte bortse från genetiken som du gör! Det är p g a genetiken som man gör faderskapstest, annars kunde man struntat i det.

    Frågorna kvarstår, vem ska flickan kalla pappa och när ska "pappabytet" ske? Blir det lättare för barnet om man väntar? Hur mycket umgänge ska TS ha?

    Jag påstår inte att jag sitter inne med svaren, men tro inte att detta är ett enkelt fall med självklart utfall i rätten, som vissa tycks tro här.
Svar på tråden Inte biologisk pappa till barnet