• Anonym (Snälla hjälp)

    Svärmor deprimerad?

    Jag har precis flyttat utomlands och till en början bor jag och min pojkvän hemma hos hans familj. För att spara pengar för en stor resa vi ska göra. Vi är 24 och 28 år så det är inte så jättekul i alla fall för mig då jag är van och bo ensam.. Men det är ekonomiskt. Vi kommer bo här i cirka 6 månader till.

    Vi har varit här i en och en halv månad. Min pojkvän jobbar heltid med hans pappa. Jag är arbetssökande. Så är hemma en del med hans mamma som är ledig titt som tätt.

    Sist jag var här och det var också första gången jag träffade hans föräldrar så var det så himla trevligt och jag kände redan då att jag nog kunde stanna här ett tag. När min pojkvän sa att vi kunde bo här innan vi gör våran gigantiska resa tänkte jag direkt.. Absolut just för att de var så trevliga.

    Men nu efter en och en halv månad så blir jag så otroligt trött på min pojkväns mamma som tynger över all hennes skit på mig. Ibland är hon arg, och kan prata oavbrutet utan att ta en paus. Ibland gråter hon. Ibland är hon jätteglad. Jag kan komma hem och berätta om något kul som hände mig nyss och hon svarar inte ens utan bara en djup suck och säger jag mår så dåligt. Jag mår så dåligt.

    Hon startar nya projekt varje vecka utan att avsluta det första. Allt handlar om hennes mående och på något vis har jag blivit den hon klamrar sig fast i. Suger all energi ifrån mig och jag är rädd att göra fel. Säga fel så att hon ska bli arg på mig istället. Jag vet inte vad jag ska göra när hon bara gråter och säger att livet är piss. Ibland står skriker hon och tycker att ingen bryr sig om henne. Alla förslag man ger är bara dåliga och fungerar inte.

    Jag vet tydligen mer än vad min pojkvän och hennes man gör. Hon pratar i en helt annan ton till mig än vad hon gör med dem. Allt är bra frid och fröjd.. Men så fort vi är ensamma så är det extremt mörkt och negativt.

    Jag har precis flyttat till ett nytt land och är helt slut, ut och söka jobb, nytt språk och att anpassa mig till ny kultur tar på krafterna och det sista man vill är att ha en svärmor som går sönder.

    Så fort jag tvingas vara ensam med henne flyr jag huset för jag vill inte hamna i den situationen.

    Vad kan detta vara? Hon var inte sån här tidigare och jag försökt prata med min pojkvän.. Men han förstår inte riktigt för mot honom så är hon ju så allt är bra frid och fröjd. Det är ju det som gör det så jävla svårt.

    Hjälp snälla. Om ni har någon fundering.. Jag vet inte vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Svärmor deprimerad?
  • Anonym (mmm)

    prata med hennes man? Allt det här måste ju upp till ytan, hon behöver ju hjälp och du kan inte vara den hjälpen

  • Anonym (mmm)

    kan också vara så att eftersom du är "ny" så fick hon en ny kanal. Hon kanske inte vill prata med maken eller sonen, eller kanske har gjort det förr så att de visst vet (eller mannen i af) men att han inte lyssnat, och då har hon tystnat?  

  • Anonym (Stina)

    Hon kanske inte förutsåg vilken stress det skulle bli att ha er boende hos dom? Var hon tillfrågad?

    Vet du något om hur hon mått psykiskt tidigare i livet? Det du beskriver för mina tankar till bipolär sjukdom vilket finns i fem former så det kan yttra sig rätt olika hos olika individer.


    Vad säger din pojkvän när du tar upp det med honom?  

  • bullen1984

    Tycker hon låter som bipolär. Deprimerad ena staden och manisk och uppåt andra stunden. Hon kanske skulle behöva hjälp...

  • Anonym (Hm)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-16 09:20:25 följande:
    kan också vara så att eftersom du är "ny" så fick hon en ny kanal. Hon kanske inte vill prata med maken eller sonen, eller kanske har gjort det förr så att de visst vet (eller mannen i af) men att han inte lyssnat, och då har hon tystnat?  
    Håller med
  • Anonym (v)

    Det första du såg av svärmor var hennes fasad, sedan lär man känna varann och inser att det fanns annat under fasaden.
    Att bo ihop med svärföräldrar är sällan någon bra ide. Många som gjort den erfarenheten.
    Tror du måste bita i det sura äpplet och inse att du inte kan bo där. Är det värt att spara pengar för allt detta?

  • Anonym (Snälla hjälp)

    Tack för lite funderingar.

    Ja de var deras idé att vi skulle bo där. Det är fruktansvärt jobbigt.. Ja just nu blir det lite svårt och hitta en annan lösning men fortsätter det såhär vet jag sjutton.

    Jag borde vara lyckligast i världen men hon gör tyvärr min resa väldigt tråkigt för tillfället. Å det känns förjävligt att ens tänka så om någon men det är tufft.

    Nu fick min pojkvän ett samtal med henne nu ikväll men ja då var allt bra. Inga problem. Så som hon alltid säger till dem. Han sa även att det är bättre hon pratar med honom om det skulle vara något... Men vet inte om det kommer fungera.

    Jag jobbar mycket med ett projekt och idag när jag sa till henne jag arbetar på det här nu, plus satte på musik så går hon fram till mig och liksom.. Jag mår dåligt.. Kan vi prata.

    Jag får liksom ingen ro.... Det är galet för hon var inte sån här först... Det är väldigt förvirrande.. När jag först träffade henne och hon var så trevlig.. Och nu såhär.. Jag fattar inte.hur man kan förändras så drastiskt.

Svar på tråden Svärmor deprimerad?