• Anonym (anonym)

    Montö Volvo (Torslanda)

    Hej, jag är väldigt intresserad av att börja jobba på Volvo i Gbg.

    Undrar vad ni har för erfarenheter av att jobba på bandet? Hur ser arbetsuppgifterna ut? Förstår ju att man monterar ihop bilar, men finns det någon som vill förklara mer specifikt vad man gör vid varje station? Hur stressigt är det? Det verkar vara omöjligt att jobba natt där då alla vill det, men finns det några knep på hur man får en plats där som nattarbetare? Är de ?snälla? mot nybörjare, eller blir man utskälld om man råkar göra fel?

  • Svar på tråden Montö Volvo (Torslanda)
  • Anonym (Hm)
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-16 18:00:55 följande:

    Hej, jag är väldigt intresserad av att börja jobba på Volvo i Gbg.

    Undrar vad ni har för erfarenheter av att jobba på bandet? Hur ser arbetsuppgifterna ut? Förstår ju att man monterar ihop bilar, men finns det någon som vill förklara mer specifikt vad man gör vid varje station? Hur stressigt är det? Det verkar vara omöjligt att jobba natt där då alla vill det, men finns det några knep på hur man får en plats där som nattarbetare? Är de ?snälla? mot nybörjare, eller blir man utskälld om man råkar göra fel?


    Min sambo är Fd montör på Volvo i Torslanda. Från vad han har berättat så är man en slav, du har sekunder på att utföra en uppgift tills du byter balans. Småcheferna beter sig riktigt illa och antalet sjukskrivna pga stress och utbrändhet är många. Du måste be om liv för att få gå på toaletten och bli avlöst.

    Törst chans att komma in på nattskiften är via bemanningsföretag.
  • Anonym (Hm)

    Du gör alltså exakt samma rörelse/moment på x-antal bilar medans bandet går. Gör du fel får du höra det tydligt då ditt misstag påverkar nästa balans och balansen efter det. Ser du till att andra blir nerjobbade blir du inte poppis.

  • Anonym (Jobba volvo)
    Anonym (Hm) skrev 2018-07-16 22:24:12 följande:
    Min sambo är Fd montör på Volvo i Torslanda. Från vad han har berättat så är man en slav,
    Hur mycket fick de när de sålde honom?
  • Anonym (anonym)

    Men fy vad jobbigt! Man måste ju kunna få göra fel, det är ju mänskligt. Speciellt i början när man är ny.. Känns tråkigt att ev börja jobba där om man bara får skit från allt och alla

  • Anonym (volvo)

    alltså jobbet är väldigt stressigt, du måste vara någorlunda teknisk lagd. Har varit många som jag sätt fått gå för de inte behärskar olika monteringar osv. Högt arbetstempo, hård jargong mellan kollegor, lång kö till nattskiftet då den redan fasta volvo personalen köar till det.

  • Anonym (A)
    Anonym (volvo) skrev 2018-07-17 00:44:44 följande:
    alltså jobbet är väldigt stressigt, du måste vara någorlunda teknisk lagd. Har varit många som jag sätt fått gå för de inte behärskar olika monteringar osv. Högt arbetstempo, hård jargong mellan kollegor, lång kö till nattskiftet då den redan fasta volvo personalen köar till det.
    Det låter jobbigt
  • Anonym (Jobba volvo)
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-17 00:30:41 följande:

    Men fy vad jobbigt! Man måste ju kunna få göra fel, det är ju mänskligt. Speciellt i början när man är ny.. Känns tråkigt att ev börja jobba där om man bara får skit från allt och alla


    Nja, man måste inte få göra fel. Gör du fel på line har du inte fått bra nog upplärning. Har du fått bra upplärning och fortsätter göra fel är inte montering ett jobb för dig. 
    Det går att bygga in mycket kvalitetssäkringar i monteringsförfarandet men mycket hänger fortfarande på att montören vet vad hen gör.
    Om du köper en ny bil för några hundra tusen kommer inte du uppskatta att de som bygger den "måste få göra fel".
Svar på tråden Montö Volvo (Torslanda)