• Anonym (Tekniker)

    Blev förolämpad på jobbet

    Hej! Jag är en kvinna på 29 år. Jag jobbar i en mansdominerad bransch.. Men jag har aldrig vart rädd för att inte klara av det, jag är duktig.. för två veckor sen var en kund inne, första han sa var, vart är killen som ska hjälpa mig.jag förklarade fint att jag jobbade ensam där då och han skämdes väl lite och så oj vilka fördomar jag har. Kunden är 60-70års ålder svensk om det här någon betydelse. Idag skulle vi åtgärda hans stenskott, jag förklarade risker att det kan spricka iväg och alltid syns... olyckligtvis sprack rutan när jag försökte kyla ner(måste vara max 29grader).. det var ett rätt stort stenskott från början långt ner.. När jag sen går tillbaka till receptionen säger han ja vad sa jag om kvinnor och att laga detta och hånflina. Jag fick itne fram ett ord!!! Min kollega sa nåt om att de är alltid en risk, jag gick bara därifrån! Blev faktiskt ledsen..vad skulle jag sagt?!

  • Svar på tråden Blev förolämpad på jobbet
  • Anonym (mmm)

    Tyvärr är många äldre män fast i sin korkade föreställning om vad "flickor" kan och inte. Ingen större idé  säga nåt alls tyvärr. Det man möjligen kan säga vid såna tillfällen är saker som "jaha, mår du bra nu när du valde att trycka till mig?" (men det krävs ju att du har skinn på näsan att säga det och att din chef inte tycker det är dumt om du säger något till kunden)

  • baralillatant

    Tyvärr får man inte vara otrevlig mot kunder utan att riskera sin anställning.

    Du kan bara lugnt och sakligt förklara det tekniska igen.

    Men det suger, jag vet..

  • Crazzy

    Det existerar tyvärr i de flesta branscherna. Jag har en del utbildningar i kött och har varit väldigt kompetent inom tillagning/detaljer etc. Hade en gubbe i 60årsåldern som frågade hur jag skulle tillaga en bit entrecote, på vilket jag gav en utförlig och avslappnad förklaring. Något han inte godtog alls, jag kunde ju inte alls veta det här. Han nappade första bästa man som gick förbi och ställde samma fråga och fick exakt samma svar som jag hade givit. Jag ignorerades därefter, MANNEN han frågade hade ju sån KOLL! Förutom att jag hade sagt exakt samma sak och då vägrade han att tro på det. Men nu var det ju en sån där förträfflig karl (ett år äldre än jag) som förmedlade budskapet.

    Det jag vill komma till är att det suger hästballe när rostiga gubbäckel beter sig så, men det är nog för sent att göra något åt det i majoriteten av fallen. Och de flesta lär bara bli roade av att "den sköra dumma kvinnan tar åt sig och blir upprörd".

    Försök låta det rinna av, du är säkert grym på ditt jobb!

  • Anonym (Caroline)

    Svin finns det gott om. Du vet att du inte gjorde något fel men förstår att du blev förbannad och ledsen. Du får försöka vara glad att du slipper umgås eller vara släkt med den här tönten. Han får gå hem med den patetiska insikten om att han måste trycka ner dig för att må bra själv medan du kan gå hem och vara dig som är jävligt bra.

  • Egon den stora

    Förolämpad på jobbet blir man väl titt som tätt och i detta fallet blev han nog mest sur för att du pajade rutan. Inget att bry sig om.

  • Nonym

    Är själv kvinna i ett mansdominerat yrke, och stöter på liknande kommentarer, har helt enkelt valt att sluta bry mig.. Jag är inte bara bra på det jag gör, jag är förbannat bra på det jag gör, och det finns ytterst få karlar som kan göra det jag gör men tyvärr är det så att som kvinna måste man vara minst dubbelt så bra som en man för att man ska ses som likvärdig..

    Om det var så att det var dig som han sa det till så var han väl bara sjukt ouppfostrad, eller så var det ett misslyckat försök att skämta, om det var en av dina kollegor som han sa det till så får man väl hoppas att denne stod upp för dig och förklarade för gubben att det inte är ok att säga så, oavsett om det är om en man eller en kvinna..

  • Anonym (A)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-16 21:53:33 följande:
    Tyvärr är många äldre män fast i sin korkade föreställning om vad "flickor" kan och inte. Ingen större idé  säga nåt alls tyvärr. Det man möjligen kan säga vid såna tillfällen är saker som "jaha, mår du bra nu när du valde att trycka till mig?" (men det krävs ju att du har skinn på näsan att säga det och att din chef inte tycker det är dumt om du säger något till kunden)
    Trist att det ska vara så.
  • Anonym (Tekniker)
    Anonym (A) skrev 2018-07-17 10:19:46 följande:

    Trist att det ska vara så.


    Prata med min chef idag. Han sa att jag ska säga ifrån om jag inte tycker det är ok att någon säger så i framtiden. Kunden hade sagt även när jag inte var där, bra att en kille sitter här nu. Han hade sagt ifrån då.
  • Anonym (A)
    Anonym (Tekniker) skrev 2018-07-17 12:29:34 följande:
    Prata med min chef idag. Han sa att jag ska säga ifrån om jag inte tycker det är ok att någon säger så i framtiden. Kunden hade sagt även när jag inte var där, bra att en kille sitter här nu. Han hade sagt ifrån då.
    Bra att du pratade med chefen och fick stöd.
  • GGN
    Anonym (Tekniker) skrev 2018-07-17 12:29:34 följande:

    Prata med min chef idag. Han sa att jag ska säga ifrån om jag inte tycker det är ok att någon säger så i framtiden. Kunden hade sagt även när jag inte var där, bra att en kille sitter här nu. Han hade sagt ifrån då.


    Bra kollegor du har i alla fall! Och bra chef.
  • GGN

    Du kan ju fråga gubbjävlarna varför de inte lagar själva, det ska väl en riktig man klara av?

Svar på tråden Blev förolämpad på jobbet