• Anonym (Mamma)

    Urartade sömnmönster - hjälp

    Min treåring har alltid varit plågsamt morgonpigg, men nu under sommaren har det urartat totalt. Från att göra morgon vid fyratiden så vaknar hon nu redan runt midnatt och kör igång för fullt tills hon slocknar nästa kväll.

    Har försökt få tag i bumm, men finns ingen som kan hjälpa oss under sommaren.

    Både jag och min man är på bristningsgränsen nu, inget fungerar! Hon bara ska upp då och är helt klarvaken.

  • Svar på tråden Urartade sömnmönster - hjälp
  • Anonym (...)

    Vilken tid somnar hon för kvällen? Sover hon något på dagtid?

    Lägg henne när ni själva lägger er så får ni sova längst möjligt. Sedan går en upp med henne i 2h, sedan byter ni av så den som gick upp får sova 2h till. Om ni är lediga bägge två alltså.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (...) skrev 2018-07-17 07:48:06 följande:

    Vilken tid somnar hon för kvällen? Sover hon något på dagtid?

    Lägg henne när ni själva lägger er så får ni sova längst möjligt. Sedan går en upp med henne i 2h, sedan byter ni av så den som gick upp får sova 2h till. Om ni är lediga bägge två alltså.


    Hon vaknar samma tid oavsett när hon somnar.

    Hon sover inte på dagen annat än i undantagsfall.
  • Unaangelita

    Hur sover hon? Eget rum? Eller med er?

    När våran 2,5-åring vaknar mitt i natten och tror att han ska få leka så går jag in i hans rum, tänder inga lampor, berättar att det fortfarande är natt och att han får gärna vara vaken men endast i sin säng. Nu har vi en extrasäng i hans rum som jag lägger mig i och slumrar till, då är jag iaf i samma rum tänker jag. Men på nätterna ska man sova, man får absolut inte gå utanför sängen hos oss.

  • Fru Ve

    Men usch det låter helt olidligt och inte bra för någon! När somnar hon på kvällen? Vi har haft bekymmer med att vår ettåring vaknade vid 04 varje dag men det har hjälpt att skaffa mörkläggningsgardiner. Det kanske ni redan har testat? Om barnet vaknar vid midnatt varje dag och sen kör på till kvällen blir det ju extremt lite sömn. Ni måste turas om och ta några timmar var. Det gäller ju att ligga med henne i ett mörkt rum och vara jättetråkig. Vägra gå upp. Jag tänker att hon borde somna efter några timmar då?

  • Anonym (Mamma)
    Fru Ve skrev 2018-07-17 08:35:14 följande:

    Men usch det låter helt olidligt och inte bra för någon! När somnar hon på kvällen? Vi har haft bekymmer med att vår ettåring vaknade vid 04 varje dag men det har hjälpt att skaffa mörkläggningsgardiner. Det kanske ni redan har testat? Om barnet vaknar vid midnatt varje dag och sen kör på till kvällen blir det ju extremt lite sömn. Ni måste turas om och ta några timmar var. Det gäller ju att ligga med henne i ett mörkt rum och vara jättetråkig. Vägra gå upp. Jag tänker att hon borde somna efter några timmar då?


    Det är omöjligt att få henne att stanna i sängen, tvingar man henne så slåss och vrålar hon som om hon blir misshandlad och vi vill inte gärna få störningsjouren, eller kanske tom polisen, på oss på grund av det. Den ungen skulle kunna väcka de döda med sina skrik.

    Hon har misstänkt autism, så jag vet inte hur mycket hon faktiskt förstår heller, ibland känns det som hon förstår allt och ibland hade man fått mer respons av att prata med väggen.

    Hon sover katastrofalt på vintern också, så har inte med ljuset att göra. Hennes sovrum är ett omgjort förråd, så finns inga fönstrar där heller.
  • Anonym (Jkl)

    Usch så jobbigt för er, och säkert för er dotter också om det är så att hon inte får tillräcklig dygnsvila pga detta.

    Har ni testat med vitt brus, någon typ av inspelning som hörs i bakgrunden? Tyngdtäcke? Det finns ju mediciner att testa, men då måste ni få den där läkarhjälpen ni nekades nu, och tre år är kanske lite ungt för mediciner också.

    Hur är hennes språkförståelse, går det att få en uppfattning om det? Ni kanske skulle testa bildstöd, om ni inte redan har gjort det? Ta bilder på hennes säng och när hon sover i den, och visa när hon vaknar och vill komma upp. Det kanske hjälper föga om hon är klarvaken, men kan kanske göra ert önskemål tydligare för henne.

    Mitt barn har inte autism, utan en annan typ av utvecklingsstörning /funktionshinder, men jag har fått mycket tips och hjälp i Facebookgrupper. Om du har Facebook kanske du kan söka på grupper för föräldrar till barn med autism och få råd och stöd där, av andra som gått igenom samma sak.

  • Anonym (...)

    Jag har ett barn med autism som sov urdåligt de första åren. Hade sömnbehov ca 7-8h/natt. Enda som hjälpte var att sova när han sov. Gör ni det? Vänd dygnet om ni måste för sömn är viktigt. Glöm sköna kvällar med sovande barn när man kan umgås bara vuxna.

    Annars kör en sovkur som man gör på vuxna. Hon får bara sova vissa tider, annars håll henne vaken även om hon sovit lite innan. Till slut kommer hon sova de tider hon får. Men det går bara om man själv är utsövd.

  • Fru Ve
    Anonym (Mamma) skrev 2018-07-17 08:55:06 följande:

    Det är omöjligt att få henne att stanna i sängen, tvingar man henne så slåss och vrålar hon som om hon blir misshandlad och vi vill inte gärna få störningsjouren, eller kanske tom polisen, på oss på grund av det. Den ungen skulle kunna väcka de döda med sina skrik.

    Hon har misstänkt autism, så jag vet inte hur mycket hon faktiskt förstår heller, ibland känns det som hon förstår allt och ibland hade man fått mer respons av att prata med väggen.

    Hon sover katastrofalt på vintern också, så har inte med ljuset att göra. Hennes sovrum är ett omgjort förråd, så finns inga fönstrar där heller.


    Usch stackars er! Misstänkte nästan att det kunde vara ett barn med någon typ av funktionshinder (har själv en son som ska utredas). Men i ert läge måste ni kunna få någon akut hjälp. Ni måste ju sova någon gång. Hon kanske behöver medicinering?
  • Anonym (A)
    Fru Ve skrev 2018-07-17 08:35:14 följande:
    Men usch det låter helt olidligt och inte bra för någon! När somnar hon på kvällen? Vi har haft bekymmer med att vår ettåring vaknade vid 04 varje dag men det har hjälpt att skaffa mörkläggningsgardiner. Det kanske ni redan har testat? Om barnet vaknar vid midnatt varje dag och sen kör på till kvällen blir det ju extremt lite sömn. Ni måste turas om och ta några timmar var. Det gäller ju att ligga med henne i ett mörkt rum och vara jättetråkig. Vägra gå upp. Jag tänker att hon borde somna efter några timmar då?
    Håller med
  • Unaangelita
    Limajo skrev 2018-07-17 13:39:33 följande:
    För vuxna brukar man ju avråda från att ligga vaken längre stunder i sängen. Det kan bli en ond spiral om hjärnan förknippar sängen med sömnlöshet. Sommar barnet om hyfsat fort är er metod säkert bra men jag tror man ska vara lyhörd för om det finns ett större problem bakom sömnlösheten, då kan nog den där metoden göra mer skada än nytta.
    Ja jo det är nog sant. För oss gäller det bara nån natt i månaden. Är ju såklart stor skillnad på om det är varje natt..
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-07-17 07:54:27 följande:

    Hon vaknar samma tid oavsett när hon somnar.

    Hon sover inte på dagen annat än i undantagsfall.


    Fast det gör hon ju inte: förut vaknade hon kl 04, nu vaknar hon 00. Vilken tid somnar hon? Dvs hur många timmars sömn får hon? Somnar hon tidigare nu eller får hon 4 timmar mindre sömn varje natt nu när hon vaknar tidigare?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-07-17 14:31:23 följande:

    Fast det gör hon ju inte: förut vaknade hon kl 04, nu vaknar hon 00. Vilken tid somnar hon? Dvs hur många timmars sömn får hon? Somnar hon tidigare nu eller får hon 4 timmar mindre sömn varje natt nu när hon vaknar tidigare?


    Nej men hennes sömn har ju sett likadan ut i åtminstone två år, det är först senaste veckorna hon börjat vakna ännu tidigare.

    Oftast slocknar hon runt 18, ibland närmare 19 beroende på hur kvällen ser ut, men är hon vaken ännu längre blir hon övertrött, hyper och somnar inte alls. Hon somnar samma tider nu, så hon sover mindre ja.
Svar på tråden Urartade sömnmönster - hjälp