• JLES

    Graviditetsdiabetes, någon?

    Jag har precis fått diagnosen graviditetsdiabetiker. Jag fick lite information om hur resten av MVC-besöken skulle bli i framtiden jag blev informerad om att jag kommer ha tät läkarkontakt med mera.

    Jag glömde dock att fråga mer om ev. igångsättning. Jag har redan tänkt be om igångsättning för att jag inte vågar vara utan blodförtunnande i första hand och sen så har jag läst lite om att de sällan vill att GB-patienter går över tiden..? Stämmer det? Någon av er som har/haft GB som kan berätta hur det gick till för er kring BF eller hur eran planering inför BF ser ut? :)

  • Svar på tråden Graviditetsdiabetes, någon?
  • emeloi

    Hej! Jag fick graviditetsdiabetes första grav, dock kost och motionsbehandlad, jag höll noga koll på mina värden och tänkte på vad jag åt, så det gick bra. För mig blev det konstigt nog ett litet uppvaknande, jag var lite överviktig vid graviditetens start och att jag fick diabetes gjorde att jag inte gick upp så mycket i vikt :) jag hörde ingenting om igångsättning pga gd, jag gick över tiden 1 vecka och allt gick superbra. Det enda var att sjukhuset jag ville föda på var fullbelagt när det blev dags, blev hänvisad till ett annat sjukhus. På väg till förlossningen ringde dom och sa att dom inte hade resurser/kunskap att ta gd, fick alltså åka till sjukhuset jag ville till från början. Denna graviditet fick jag diabetes igen, likadant nu. Jag har inte behövt gå på tätare kontroller heller.. Jag har bf 17/8 och mår fint. Grattis till graviditeten och hoppas mitt långa svar gav dig lite info :)

  • Anonym (F)

    Hej där, jag fick grav diabetes med mitt första barn och gjorde sockerbelastning förra veckan (är i vecka 18 nu) och hade då 10,3 så precis över gränsen även denna gång. Ang. förlossningen så blev jag inte igångsatt utan jag födde lite för tidigt i v. 37. Men jag tycker att du ska ta upp din oro med den barnmorska du träffar och stå på dig.

    Jag kostbehandlade enbart förra gången och tog blodsockret ca 3 dagar/v. och 7 ggr./dag.

    Nu äter jag i princip LCHF/mat med lågt GI + bönor (veg.) så förhoppningsvis går det bra även denna gång men såklart inte det roligaste att få när man redan är lite känsligare än vanligt.

    Jag bor i Skåne och går hos spec.mv i Lund och rutinerna kan se olika ut i andra delar av landet har jag förstått. Fråga mer om du vill!

  • JLES
    emeloi skrev 2018-07-18 09:18:40 följande:

    Hej! Jag fick graviditetsdiabetes första grav, dock kost och motionsbehandlad, jag höll noga koll på mina värden och tänkte på vad jag åt, så det gick bra. För mig blev det konstigt nog ett litet uppvaknande, jag var lite överviktig vid graviditetens start och att jag fick diabetes gjorde att jag inte gick upp så mycket i vikt :) jag hörde ingenting om igångsättning pga gd, jag gick över tiden 1 vecka och allt gick superbra. Det enda var att sjukhuset jag ville föda på var fullbelagt när det blev dags, blev hänvisad till ett annat sjukhus. På väg till förlossningen ringde dom och sa att dom inte hade resurser/kunskap att ta gd, fick alltså åka till sjukhuset jag ville till från början. Denna graviditet fick jag diabetes igen, likadant nu. Jag har inte behövt gå på tätare kontroller heller.. Jag har bf 17/8 och mår fint. Grattis till graviditeten och hoppas mitt långa svar gav dig lite info :)


    Halloj! Ja, min graviditetsdiabetes blir också bara kost och motionsbehandlad. Jag ska ta mitt socker 5 ggr om dagen som det ser ut nu och hittills har sockret varit normalt. Jag är också lite överviktig men har bara gått upp cirka 3 kilo och jag är i vecka 29. 

    Jag fick information om att jag skulle få ett extra TUL i vecka 38 och där och då kunde igångsättning ske. Men jag tänkte ju som sagt redan yrka på igångsättning pga. den blodförtunnande behandlingen jag går på och som jag måste sluta med i vecka 36+0. Jag vågar liksom inte gå utan dem.. 

    Jag ska gå på tätare kontroller.. Varannan vecka istället för var fjärde och nu imorgon ska jag träffa en läkare. Jag ska även träffa den här läkaren i vecka 38 dårå och jag kommer ha kontakt med min diabetesbarnmorska varje tisdag. Hehe, du kanske slapp extra kontroller för att det var andra gången?! :D Vad lustigt med förlossningen dock.. Känns ju som att det inte skulle vara så jättesvårt att ta lite kapillärprov på mamma och bebis regelbundet och alla sjukhus har väl tillgång till sånt, hehe. ;) 

    Tack för infon! <3
  • JLES
    Anonym (F) skrev 2018-07-18 14:31:16 följande:

    Hej där, jag fick grav diabetes med mitt första barn och gjorde sockerbelastning förra veckan (är i vecka 18 nu) och hade då 10,3 så precis över gränsen även denna gång. Ang. förlossningen så blev jag inte igångsatt utan jag födde lite för tidigt i v. 37. Men jag tycker att du ska ta upp din oro med den barnmorska du träffar och stå på dig.

    Jag kostbehandlade enbart förra gången och tog blodsockret ca 3 dagar/v. och 7 ggr./dag.

    Nu äter jag i princip LCHF/mat med lågt GI + bönor (veg.) så förhoppningsvis går det bra även denna gång men såklart inte det roligaste att få när man redan är lite känsligare än vanligt.

    Jag bor i Skåne och går hos spec.mv i Lund och rutinerna kan se olika ut i andra delar av landet har jag förstått. Fråga mer om du vill!


    Hejhej! Oh, jag förstår! Mitt socker gick aldrig över 6,0 under glukosbelastningen men mitt fastevärde var lite för högt. 

    Ja, jag ska absolut stå på mig. <3 Vad jag förstod på min barnmorska verkade det inte vara omöjligt för mig att bli igångsatt pga. oron ändå.. Det känns väldigt viktigt för mig. :) Vet du om du skulle sättas igång om det nu inte var så att bebisen ploppade ut lite innan? :)

    Vad bra att det bara verkar krävas en strängare kosthållning för de flesta! Jag ska ju också bara kostbehandlas och jag tar sockret 5 gånger per dag. Det här kommer dock garanterat minskas. :D

    Tack för infon! <3
Svar på tråden Graviditetsdiabetes, någon?