• Anonym (Ledsen)

    Magen nio månader efter förlossning?? (andra barnet)

    Hej. Hur ser era magar ut? Alla pratar om att den ska återställa sig så fint, speciellt om man inte fått bristningar vilket jag slapp. Detta är andra barnet och båda föddes med kejsarsnitt. Den första urakut och den andra planerat. Efter första barnet hade jag en ok mage vid den här tiden. En liten bulle fanns kvar men det har jag haft innan också (jag är normalbyggd).

    Nu efter andra har jag fortfarande en rätt stor bulle kvar och den är rätt kantig eller vad man ska säga. Börjar just vid naveln och ser väldigt knasigt ut. En kant efter snittet finns också kvar, den är också mer framträdande än förra gången men den struntar jag ganska mycket i, trots att den är ganska högt placerad (precis ovanför troskanten så jag kan inte dölja den).

    Övre delen av magen är normal igen. Jag har provat detta med att ta reda på om jag har delade magmuskler men jag får in två fingrar och då skulle det väl vara ok vad jag förstått? Magen är dock större mot kvällen. Kan det handla om delade magmuskler ändå?

    Vad ska jag göra? Jag vet att många har "värre" magar än vad jag har. Men jag kan ju ändå inte låta bli att bli ledsen över min mage, den syns så tydligt på min smala kropp. Jag väger ett eller två kilo mer än innan förlossning men det är bara bra då jag varit lite underviktig innan så att träna bort fett känns också sådär.

  • Svar på tråden Magen nio månader efter förlossning?? (andra barnet)
  • Anonym (Tålamod)

    Generellt sett, ju äldre man blir desto längre tid tar det för huden att dra ihop sig. Och som jag har förstått det tar det även längre tid vid kejsarsnitt än vanlig förlossning!

  • Ingrediensen

    9 mån är ingenting, ge det lite tid! För mig har det tagit ganska lång tid men den blir helt platt så småningom. Mitt problem som gör att det tar tid är att magen svullnar (oftast framåt kvällen som du säger), och tarmarna tar platsen där livmodern varit när huden och musklerna ännu inte håller emot tillräckligt. Kanske är det samma för dig?

    Jag tänker att det inte gör så mycket att det tar tid för i gengäld hinner huden följa med (som ju krymper ganska långsamt) så man slipper lös hud.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tålamod) skrev 2018-07-18 09:42:09 följande:

    Generellt sett, ju äldre man blir desto längre tid tar det för huden att dra ihop sig. Och som jag har förstått det tar det även längre tid vid kejsarsnitt än vanlig förlossning!


    Längre tid vid kejsarsnitt än vanlig? Hade ingen aning om det. Men jag vet inte om det bara är hud... Huden är ändå rätt fast där ändå bortsett från lite rynkor just runt naveln. Fast det kanske inte syns på själva hudens yta? Jag är 30, vet inte om det är gammalt eller ungt. Det konstiga är att jag inte har några konstigheter ovanför naveln. Där är magen precis som förr.

    Var på stranden för några dagar sen. Spanade lite i smyg på hur andra mammors magar såg ut och hittade ingen som hade som jag. De som hade mage kvar hade även mer eller mindre på ovansidan av magen också. Ingen hade en sån kantig bulle som jag...

    Skulle gärna lägga upp en bild men vet inte om jag vågar.
  • Anonym (Ledsen)
    Ingrediensen skrev 2018-07-18 09:57:07 följande:

    9 mån är ingenting, ge det lite tid! För mig har det tagit ganska lång tid men den blir helt platt så småningom. Mitt problem som gör att det tar tid är att magen svullnar (oftast framåt kvällen som du säger), och tarmarna tar platsen där livmodern varit när huden och musklerna ännu inte håller emot tillräckligt. Kanske är det samma för dig?

    Jag tänker att det inte gör så mycket att det tar tid för i gengäld hinner huden följa med (som ju krymper ganska långsamt) så man slipper lös hud.


    Jag ska ge det lite mer tid då. Hur länge tog det för dig?

    Samtidigt tänker jag på att jag aldrig har varit en träningsmänniska och om magens muskler behöver stärkas kommer jag aldrig komma någonstans. Och dessutom med barnen, jag har inte tid eller ork till sånt. :(

    Jag tyckte dessutom att magen var bättre för någon månad sen men att den pluffsat till sig igen. Och jag har inte gått upp i vikt heller. Tänkte om det har att göra med att min niomånaders kräver en hel del bärande etc nu jämfört med förr (och att han nu är tyngre också) så magmusklerna måste anstränga sig mer och då gör det på fel sätt och putar utåt istället. Men jag vet inte. När jag mätte ev magmuskeldelning så var det ok...

    Jag tycker det ser hemskt ut. Usch.
  • Anonym (Bullen)

    Jag har nu (11 mån efter förlossningen, 3:e barnet) inte gått ner ett gram, men gått upp ca 10 kg sen bebis föddes (> 30kg totalt) och jag ser ut som om jag vore i 8:e månaden. Gravid då, trots att jag inte är det!!!!

    På efterkontrollen kollade BM att mina magmuskler dragit ihop sig! Ändå är min mage gigantisk och hela jag ser ut som en BULLE...! Känner inte själv några magmuskler öht!!!

    Gick ner nästan 10kg under 2 mån med lchf, men gick upp nästan allt när jag började äta kolhydrater igen... :(

  • Anonym (bara ett barn)

    Nu har jag bara fött ett barn men jag tyckte nog det dröjde nästan 2 år innan allt kändes helt återställt. I andras ögon såg det nog bra ut efter 6 månader men jag märkte små skillnader.

    Något som jag fick problem med var att jag fortsatte ha samma hållning som när jag var gravid, alltså gå lite framåtlutad med magen.

    Jag tyckte också det tog tid för kroppen att använda magmusklerna som den gjorde innan graviditeten.

  • Ingrediensen
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-18 10:18:26 följande:
    Jag ska ge det lite mer tid då. Hur länge tog det för dig?

    Samtidigt tänker jag på att jag aldrig har varit en träningsmänniska och om magens muskler behöver stärkas kommer jag aldrig komma någonstans. Och dessutom med barnen, jag har inte tid eller ork till sånt. :(

    Jag tyckte dessutom att magen var bättre för någon månad sen men att den pluffsat till sig igen. Och jag har inte gått upp i vikt heller. Tänkte om det har att göra med att min niomånaders kräver en hel del bärande etc nu jämfört med förr (och att han nu är tyngre också) så magmusklerna måste anstränga sig mer och då gör det på fel sätt och putar utåt istället. Men jag vet inte. När jag mätte ev magmuskeldelning så var det ok...

    Jag tycker det ser hemskt ut. Usch.
    Det har tagit ca 2 år. Du behöver inte gå och träna osv men vad du måste göra är att börja sträcka på dig och hålla in magen. Inte på nåt ansträngande sätt utan börja med bara lite indrag så att du kan gå omkring och göra saker som vanligt. Sen blir det mer och mer och så vips har du återställt magmusklerna helt och magen är som förut.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (bara ett barn) skrev 2018-07-18 12:35:31 följande:
    Nu har jag bara fött ett barn men jag tyckte nog det dröjde nästan 2 år innan allt kändes helt återställt. I andras ögon såg det nog bra ut efter 6 månader men jag märkte små skillnader.

    Något som jag fick problem med var att jag fortsatte ha samma hållning som när jag var gravid, alltså gå lite framåtlutad med magen.

    Jag tyckte också det tog tid för kroppen att använda magmusklerna som den gjorde innan graviditeten.
    Samma här
  • Anonym (Ledsen)
    Ingrediensen skrev 2018-07-18 18:18:09 följande:

    Det har tagit ca 2 år. Du behöver inte gå och träna osv men vad du måste göra är att börja sträcka på dig och hålla in magen. Inte på nåt ansträngande sätt utan börja med bara lite indrag så att du kan gå omkring och göra saker som vanligt. Sen blir det mer och mer och så vips har du återställt magmusklerna helt och magen är som förut.


    Hur var din mage när du började?

    Jag läste om och provade alla magindragningsövningar efter första barnet. De om att spänna de inre magmusklerna. Det var verkligen jättesvårt att göra det när man gjorde andra saker samtidigt. Och aktiva snabba indragningar skulle helst uppgå till 1000 om dagen... När jag drar in magen nu så har jag svårt att få in det rätt och min bulle blir liksom inte indragen alls. Tar det ändå tro?

    Jag tänker ofta på min hållning, eller försöker åtminstone. Jag alltid haft en dålig hållning (har sned rygg). Borde verkligen ta tag i att träna min rygg också...
  • Anonym (Ledsen)

    Men. Jag läste om att det är viktigt att andas med magen och inte med bröstet, speciellt om man vill skona mage och bäckenbotten. Men hur tusan ska det gå om man ska spänna och hålla in magen??? Det går ju inte ihop!

Svar på tråden Magen nio månader efter förlossning?? (andra barnet)