• Tjoho123

    Ett stort tvätt-misstag på jobbet

    Så jag jobbar inom hemtjänsten och skulle tvätta åt en dam. Tänk er två Pet-flaskor med vätska inuti, där ett ska vara sköljmedel och det andra tvättmedel. Jag tvättar själv med pulver så därför jag inte riktigt kunden avgöra vad som var vad. Jag frågade en dam i tvättstugan vad hon trodde, varpå jag gjorde som hon trodde men det blev självklart fel märkte jag sen när jag skulle hänga upp tvätten. Tanten jag tvättade åt sov och hade ingen annan ordinarie att fråga.

    Vad kommer hända med tvätten? Den känns väldigt sträv när jag hängande den. Jag hann inte tvätta om, och hennes tvätt var inte så smutsig. (Fanns inga underkläder eller liknande, bara handdukar typ)

    Jag vet inte om jag nojjar upp mig i onödan. Jag verkligen hatar att göra fel på jobbet även om det är en ytterst liten sak. Blir rädd och paranoid att hon ska bli väldigt arg och tom besviken samma sak med kollegor. Haha ja ni hör ju... har svårt att sluta tänka på detta nu, tills imorgon då jag ska dit igen förmodligen.. nån som har något tips eller bara kan skriva nåt lugnande åt en fjantig människa?

  • Svar på tråden Ett stort tvätt-misstag på jobbet
  • myskmalva

    Inte konstigt att det blev fel när flaskorna inte var ordentligt uppmärkta! Tvätten behöver tvättas om så att tvättmedlet sköljs ur, annars är den nog inte så trevlig att använda. Men i övrigt är det knappast någon skada skedd.

  • Tjoho123

    Vad kan hända då? Det var endast en tröja och morgonrock, resten handdukar och lakan.


    myskmalva skrev 2018-07-18 16:19:24 följande:

    Inte konstigt att det blev fel när flaskorna inte var ordentligt uppmärkta! Tvätten behöver tvättas om så att tvättmedlet sköljs ur, annars är den nog inte så trevlig att använda. Men i övrigt är det knappast någon skada skedd.


  • Anonym (Tvätt)

    Använd endast tvättmedel då mjukmedel ändå är skadligt.

  • Coccolina
    Tjoho123 skrev 2018-07-18 16:22:49 följande:

    Vad kan hända då? Det var endast en tröja och morgonrock, resten handdukar och lakan.


    Hmm jag skulle tvätta om det.... Jag har väldigt känslig hud och får utslag om tvätten inte är sköljd ordentligt... Så för min del hade det varit katastrof... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (känslig)
    Tjoho123 skrev 2018-07-18 16:22:49 följande:

    Vad kan hända då? Det var endast en tröja och morgonrock, resten handdukar och lakan.


    Jag får nässelutslag över hela kroppen och har fått åka till akuten pga tvättmedelsrester två gånger. 

    Framförallt i denna värmen när man svettas mycket så löses ju kemikalierna ut från tyget mer om de sitter kvar.

    Så snälla tvätta om tvätten så det inte blir problem för damen.
  • myskmalva
    Tjoho123 skrev 2018-07-18 16:22:49 följande:
    Vad kan hända då? Det var endast en tröja och morgonrock, resten handdukar och lakan.

    Att torka sig på en handduk full av intorkat tvättmedel blir ju som att smörja tvättmedel direkt på huden. Det vill i vart fall inte jag göra.
  • myskmalva
    Tjoho123 skrev 2018-07-18 17:23:10 följande:
    Ja borde inte tvätten sköljas vilket fall så alla produkter försvinner?

    Nej, sköljmedlet (eller i ditt fall tvättmedlet) tillsätts i sista sköljvattnet. Det är meningen att det ska vara kvar i plagget och hålla det mjukt.
  • myskmalva
    Drottningen1970 skrev 2018-07-18 17:13:56 följande:
    Varför i hela friden skulle tvätten vara osköljd, vare sig det var tvättmedel el sköljmedel i flaskan?

    Om jag inte har missförstått det hela så hällde ts tvättmedel i sköljmedelsfacket och vice versa.
Svar på tråden Ett stort tvätt-misstag på jobbet