• Lameo

    Katastrof varje nattning 6-månader

    Vi har en glad och uppåt liten tjej som snart är 6 månader. Utom när det är dags att sova. Fram tills hon var 4,5 månader kunde jag amma henne tills hon höll på att somna sen lägga ner henne i sin säng brevid vår så somnade hon och sov 20-mellan 3-5, sen några timmar till efter amning.

    Nu släpper hon bröstet när hon är mätt men somnar inte. Hon är lite dåsig och lägger jag ner henne i sin säng vaknar hon till och blir frustrerad efter en stund. Vi vill INTE låta henne skrika så då vaggar jag eller sambon henne till sömns. Amma går inte. Hon slutar när hon är mätt. Det kan ta en timma eller mer av gråt och skrik även i famnen.

    Just de gånger hon får gråta sig sömnig i famnen sover hon längst, men det känns hemskt. Hemskt att hon är så ledsen och hemskt jobbigt att ha bebisslrik konstant i örat så länge.

    Hon verkar inte kunna varva ner trots fasta rutiner, mättnad och mys.. De gånger jag väntat med att lägga ner henne tills hon somnar vaknar hon igen och igen och igen hela kvällen. En natt var det verkligen minst en gång i timman.

    Vad är det för fel vi gör? Vi har försökt lägga henne tidigare. Hon är mätt efter både gröt och amning. Vi har försökt bara låta henne sova i vår säng men även där vaknar hon var och varannan timma och skriker tills hon får ett bröst och sen igen så fort bröstet ramlat ut ur munnen. Det blir inte mycket sömn för någon av oss.

    Vi har försör med sele, vagn, bära, sitta brevid, sjunga. Det vi inte kommer försöka är någon gråt-ut metod.

    Finns där någon som har något magiskt knep eller en solskenshistoria att peppa med?

  • Svar på tråden Katastrof varje nattning 6-månader
  • Anonym (P)

    Usch, det låter jobbigt. Har inte haft samma situation som dig men när läggningarna har strulat har vi tagit ett steg tillbaka, låtit barnet ligga och jollra lite och leka en kvart eller så och sen börjat om. Då har man undvikit att trappa upp gråten och förmodligen sparat tid motför om vi fortsatt insistera på att barnet ska sova. Det funkar oftast.

    Annars är ju det klassiska knepet, som jag antar att ni redan gör, att ha exakt samma rutiner varje kväll. Släcka ner, sjunga samma vaggvisa, etc.

    Kan det vara värmen som gör att barnet inte sover bra? Testa en tunnare pyjamas eller bara body? Funkar det bättre om barnet får ta ett bad precis innan nattning, många barn slappnar av då.

    Vet inte om råden hjälpte men jag skulle ha börjat där. Lycka till! :)

  • ILM

    Jag la min grabb i sängen utan täcke och gjorde lite svaga (shyyyy) ljud och Samtidigt lite klappar i baken. Sen när han somnat la jag på honom en filt. Vissa barn klarar inte av att sova i samma rum som föräldrarna. Våran grabb vakna varje natt också, då gick vi ut och la oss i soffan och sov och han sov för det mesta hela nätter efter det. Lycka till!

  • Anonym (Katta)

    Vi hade det liknande din situation när vår nu 13-månaders dotter var runt halvåret. Hon somnade inte längre av amning men ville ligga med tutte i mun HELA kvällen från kl 19, kunde inte läggas ner/lämnas själv för då vaknade hon så vi fick sova henne i och sitta med henne i sele hela kvällarna under sex, åtta veckor. Det var inte roligt alls och till sist blev vi så less min sambo och jag så vi bestämde att det var dags att sluta amma. Och då löste det sig! Sedan dess har hon somnat lugnt och fint efter en flaska välling. Vet inte om det fungerar för dig, ville bara dela med mig av en erfarenhet.

  • Anonym (Nära)

    Ni gör inget fel men har förmodligen en tjej som vill vara nära mycket.

    Hade precis samma med 1a barnet. Kunde aldrig se en film osv för han vaknade alltid. Kunde bara natta honom i bärsjalen. Mitt tips är att köpa en gungstol och låta henne sitta hos er i famnen. Inte så praktiskt men ni får tänka att det är en kort period. Inga rutiner i världen funkar när de vill ha närhet

  • Anonym (Tina)

    Kanske magknip?

    Prova Bifibaby plus finns receptfritt på apotek.

  • Fru Ve

    Vad händer om ni tar en promenad med vagn eller bärsele vid läggdags? Låta henne sitta upp i vagnen och titta tills hon somnar?

  • Alexi

    Med vårt andra barn slutade vi försöka så mycket och han fick sova i vårt knä på kvällarna i soffan. Dvs jag ammade honom till sömns och sen fick han ligga i makens knä på en amningskudde hela kvällen.

    Först när han var runt åtta månader började vi få till rena läggningar på kvällarna där han sov i egen säng och jag sprang dit och ammade lite när han vaknade till. Men han sov inte stabilt flera timmar i sträck på kvällarna förrän någon gång 9-12 månader.

  • Jsv17

    Jobbig situation och alltid svårt då alla barn är olika.

    Min son är 7mån och har alltid sovit ganska bra, men jag bytte ut kvällsamningen mot välling för ett par veckor sedan då den helt enkelt inte räckte till trots att han fick gröt en stund innan läggning, när jag började ge välling vid läggdags (tog då bort grötmålet) och skippade amningen så sov han mycket bättre och även en stund längre på morgonen, vi upptäckte detta av en slump när jag gav välling på en semesterresa förbatt det var smidigare då. Vi badar honom också nästan varje kväll och märker en tydlig skillnad om vi missat badet av någon anledning.

    Hoppas ni hittat ngt som funkar!


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Fru Ve
    Alexi skrev 2018-07-19 10:26:23 följande:

    Med vårt andra barn slutade vi försöka så mycket och han fick sova i vårt knä på kvällarna i soffan. Dvs jag ammade honom till sömns och sen fick han ligga i makens knä på en amningskudde hela kvällen.

    Först när han var runt åtta månader började vi få till rena läggningar på kvällarna där han sov i egen säng och jag sprang dit och ammade lite när han vaknade till. Men han sov inte stabilt flera timmar i sträck på kvällarna förrän någon gång 9-12 månader.


    Precis så har det varit med våra barn också.
Svar på tråden Katastrof varje nattning 6-månader