• Anonym (Granny)

    Är det jag eller hon som är konstig?

    MIn granne bad mig att vattna hennes blommor förra veckan när hon var bortrest. Jag tyckte jag skötte uppdraget galant, alla blommorna var friska och frodiga när hon kom hem. Min granne var tyvärr inte lika nöjd med min insats. 

    Hon hade inte lämnat några närmare instruktioner och hade inte heller ställt fram någon vattenkanna eller liknande som jag kunde använda. Jag tog mig därför friheten och tittade i skåpet ovanför diskbänken. Där fanns det en porslinskanna som jag tyckte dög för uppgiften. Det kändes olustigt att titta i fler skåp än nödvändigt så jag använde kannan hela veckan och lämnade den framme på diskbänken. 

    Min granne var inte alls glad över att jag använt just den kannan och hon var verkligen inte glad över att jag hade öppnat ett skåp och tagit något därifrån. Hon tycker det är självklart att man tar med sig en egen vattenkanna när man åtagit sig att vattna någons lägenhet. 

    Är det verkligen självklart eller är det hon som är lite eljest ? 

  • Svar på tråden Är det jag eller hon som är konstig?
  • Anonym (mmm)

    hehe konstigt ämne, men det är väl klart att hon skulle ställt fram något du kunde vattna med 

  • ThomasW

    Be om ursäkt och lova att aldrig mer vattna hennes blommor

  • Anonym (Hon är)

    Självklart skall man inte behöva ta med egen vattenkanna hemifrån!!!
    Om vederbörande glömt att ställa fram någonting att vattna med (vilket alla i alla fall jag hört talas om och upplevt själv) får den som skall ansvara över växterna självklart leta upp något att vattna med på plats i köket.

    Om det nu råkade vara en fin ärvd porslinskanna är det växtägaren som helt enkelt får stå sitt kast. Och jisses, det har ju bara varit vatten i den.

    Nej, visa henne gärna tråden. Och gör sedan som någon skrev ovan, be om ursäkt och lova att aldrig vattna hennes blommor igen.

    Jisses vilka konstiga människor det finns.
    Det är hon inte du som är knäpp.

  • Fiona M

    Hon. Att tro att ngn som gör en tjänsten att vattna blommor dessutom ska ta med vattenkanna är verklighetsfrånvänt. Skulle du ta med vatten också Ts?

  • Amla07

    Hon är lite eljest. Självklart ställer man fram en vattenkanna och evt gödning till den vänliga själ som vattnar ens blommor i sommarvärmen. Och man tackar så mycket för hjälpen, gärna med en liten present. Att klaga på insatsen är knappt ens ok om blommorna inte fått något vatten och dött. Människa.

  • Anonym (hon fel)

    Hon är den som gjort fel. Själv skulle jag ändå ställt tillbaka porslinskannan där jag hittat den, och inte lämnat den framme när jag var klar. På så vis skulle hon heller inte haft något att klaga på. Som, sagt, hon borde ändå ställt fram något att vattna med. Det gör alla mina grannar och släktingar som jag hjälper.

  • Gizmo

    Det är din granne som är konstig! 
    Jisses, hon borde ha ställt fram en vattenkanna.
    Jag skulle aldrig mera vattna hennes växter.

  • Anonym (Hm)
    Gizmo skrev 2018-07-19 06:54:46 följande:
    Det är din granne som är konstig! 
    Jisses, hon borde ha ställt fram en vattenkanna.
    Jag skulle aldrig mera vattna hennes växter.
    Håller med
  • Anonym (Hon är)
    Nomanisanisland skrev 2018-07-19 11:05:57 följande:
    Om ursäkt för vad?
    Jag tolkade det som att Thomas W menade att ts skulle säga det i en ironisk ton "ursäkta att jag ställt upp hela veckan, letat upp en kanna eftersom du inte ens tänkt på att ställa fram någon, och glöm det att du kan be mig om något någonsin igen"
  • Physalis

    Man ställer fram en vattenkanna och eventuella instruktioner om man inte vill att hjälparen ska hitta på egna lösningar.

    Annars får man acceptera att hjälparen med största sannolikhet hittar på en lösning man själv inte ansett optimal.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Är det jag eller hon som är konstig?