• Lollipop99

    Kan man fixa ett svenskt pass/ Internationellt ID-kort med bara ett körkort?

    Hej! Som rubriken lyder så undrar jag om det räcker att visa upp ett körkort då jag tidigare aldrig haft pass/ internationellt id-kort. Sen undrar jag också varför ett ID-kort från skatteverket ej skulle kunna funka som en id handling, det står med i listan på polisens hemsida att de är godkända id-handlingar men har läst att de ej ska gå?

  • Svar på tråden Kan man fixa ett svenskt pass/ Internationellt ID-kort med bara ett körkort?
  • Lollipop99

    Tack för svaret! Då är det bara att fixa ett körkort nu då haha. Jag har precis fått uppehållstillstånd och hoppas inga krångel kommer hända under tiden då jag aldrig varit på semester och måste ut från Sverige lite.

  • Anonym (Annika)
    Lollipop99 skrev 2018-07-18 21:54:18 följande:

    Tack för svaret! Då är det bara att fixa ett körkort nu då haha. Jag har precis fått uppehållstillstånd och hoppas inga krångel kommer hända under tiden då jag aldrig varit på semester och måste ut från Sverige lite.


    Men är du inte svensk medborgare? Då kan du inte få svenskt pass! Du får fixa pass från det land du är medborgare i.
  • Anonym (Nja)
    Lollipop99 skrev 2018-07-18 21:54:18 följande:

    Tack för svaret! Då är det bara att fixa ett körkort nu då haha. Jag har precis fått uppehållstillstånd och hoppas inga krångel kommer hända under tiden då jag aldrig varit på semester och måste ut från Sverige lite.


    Id kort ifrån skatteverket är en giltig Id handling i Sverige, dock inte utanför Sverige. Id kort utfärdat av polisen är giltigt även utomlands.

    Om du nyss har fått uppehållstillstånd så kan du inte ansöka om pass, för att få pass måste du vara medborgare. Så vill du ut och resa får du göra det med pass ifrån ditt hemland.
  • Lollipop99

    Jag har inget pass ifrån mitt hemland jag har varit här sen jag var 6 och har nu när jag är 19 fått stanna. Tänker om man utför ett körkort kan man väl visa de till polisen och sedan få ett internationellt id kort? Eller måste man fylla i konstiga blanketter osv? 

  • Anonym (Nja)
    Lollipop99 skrev 2018-07-18 23:02:43 följande:

    Jag har inget pass ifrån mitt hemland jag har varit här sen jag var 6 och har nu när jag är 19 fått stanna. Tänker om man utför ett körkort kan man väl visa de till polisen och sedan få ett internationellt id kort? Eller måste man fylla i konstiga blanketter osv? 


    Tyvärr, även internationellt id kort måste du vara svensk medborgare för att få.
  • Ellie
    Lollipop99 skrev 2018-07-18 23:02:43 följande:
    Jag har inget pass ifrån mitt hemland jag har varit här sen jag var 6 och har nu när jag är 19 fått stanna. Tänker om man utför ett körkort kan man väl visa de till polisen och sedan få ett internationellt id kort? Eller måste man fylla i konstiga blanketter osv? 
    Som ovanstående säger. Du kan inte få något svenskt pass om du inte är svensk medborgare. Det du kan göra är att gå till ambassaden för det land du är medborgare i, och fixa pass via dem. Ett svenskt körkort kan du skaffa, och ett svenskt id-kort.
  • Anonym (Nja)

    Vill du ut och resa så måste du skaffa ett pass ifrån ditt hemland. Eller vänta till du blir svensk medborgare.

  • Ellie
    Ellie skrev 2018-07-18 23:07:01 följande:
    Som ovanstående säger. Du kan inte få något svenskt pass om du inte är svensk medborgare. Det du kan göra är att gå till ambassaden för det land du är medborgare i, och fixa pass via dem. Ett svenskt körkort kan du skaffa, och ett svenskt id-kort.
    Det svenska id-kortet du kan få kan du bara använda i Sverige på tex banker och systemet, och är alltså inte samma typ av id-kort som det nationella, som kan användas som pass inom Schengen.
  • Ellie

    Är det ett permanent uppehållstillstånd du har fått? Beroende på vilken typ av tillstånd du haft innan kan du eventuellt redan nu ha rätt att ansöka om svenskt medborgarskap. Är du tex stadslös skall du ha bott här i minst 4 års tid. Hör med migrationsverket vad som gäller för dig.

  • Anonym (Nja)
    Lollipop99 skrev 2018-07-18 23:10:34 följande:

    Fan vad synd, för att jag ska bli medborgare måste jag vänta i över 8 år. Kul. Tack för era svar! 


    Varför ska du vänta 8 år?
  • Lollipop99

    Jag har fått ett tillfälligt uppehållstillstånd i 13 månader och den tiden vet jag ej om de räknar då det inte är permanent.

    Och angående 8 år så har jag läst om det någonstans på migrationsverkets sida men minns ej vart. Jag måste förlänga mitt uppehållstillstånd då jag kom in på universitetet och inte väljer att jobba direkt efter gymnasiet osv och efter det söka permanent efter jag har fått ett jobb och försörjer mig 100% vilket kommer bli efter 3.5 år. Sjukt system vet ej vad jag håller på med

  • Anonym (Nja)
    Lollipop99 skrev 2018-07-18 23:26:57 följande:

    Jag har fått ett tillfälligt uppehållstillstånd i 13 månader och den tiden vet jag ej om de räknar då det inte är permanent.

    Och angående 8 år så har jag läst om det någonstans på migrationsverkets sida men minns ej vart. Jag måste förlänga mitt uppehållstillstånd då jag kom in på universitetet och inte väljer att jobba direkt efter gymnasiet osv och efter det söka permanent efter jag har fått ett jobb och försörjer mig 100% vilket kommer bli efter 3.5 år. Sjukt system vet ej vad jag håller på med


    Men vad är det för slags uppehållstillstånd du fått?

    För I många fall räcker det att man har put, ut eller uppehållsrätt I Sverige plus att man bott här i x antal år. Antal år uppfyller du ju redan om du vart folkbokförd här sen du va 6 år.
  • Ellie

    Är det helt omöjligt för dig att skaffa ett pass från det land där du är medborgare?

  • Lollipop99

    Tyvärr omöjligt att skaffa passet därifrån. 

    Jag har arbetstillstånd och man är folkbokförd i Sverige sen man har fått sina 4 sista vilket jag nyligen har fått, alltså 6 månader och de räknar ej tiden jag har vistats i Sverige då jag har varit här illegalt.

    Men off topic, får väl vänta ..sadface

  • Anonym (Nja)
    Lollipop99 skrev 2018-07-18 23:46:27 följande:

    Tyvärr omöjligt att skaffa passet därifrån. 

    Jag har arbetstillstånd och man är folkbokförd i Sverige sen man har fått sina 4 sista vilket jag nyligen har fått, alltså 6 månader och de räknar ej tiden jag har vistats i Sverige då jag har varit här illegalt.

    Men off topic, får väl vänta ..sadface


    Aha okej. Men tror ändå att det är ca 5 år man behöver bott i Sverige, inte 8 år.
  • Anonym (körkort?)

    Har gått och tagit körlektioner så du kan köra upp och få körkort? För det är ju inget man skaffar från polisen det kräver att man blir godkänt som bilförare, o h det är både dyrt, o h innehåller kunskap om alla trafikregler. Med ett svenskt körkort kan åtminstone resa till Danmark, och komma in i Sverige igen på det.

Svar på tråden Kan man fixa ett svenskt pass/ Internationellt ID-kort med bara ett körkort?