• Glädje

    Grannens barn knäcker mig :(

    Bor i ett villaområde och har nya grannar sedan i våras, det är tre ungar i mina två barns åldrar. Så mina o grannens barn är mellan 3-8 år,

    Deras mamma är frånskild och väldigt lat, hon har själv sagt att hon inte tycker om att leka med barnen utan att de får underhålla sig själva och sitter mest på sin altan o röker o dricker vin.

    Så fort vi går ut, vi bor precis bredvid så flyger hennes ungar ut o börjar tjata, får vi komma hem till er, ska vi leka, bla bla...

    Säger man ja har man alla tre grannungar här hemma, överallt i hela huset, gränslösa i sovrummet, snokar i skåp osv, så säger alltid att de får leka ute, då röjer de i trädgården och den yngste tar alla mina barn leksaker och ska prova och kör över min minsta och säger att det är hans tur, vilket innebär att jag eller min man måste bara ute o vakta leken hela tiden o lösa bråk.

    Säger jag nej så står minsta ungen (på 4 år) och tjatar o ropar var 30:e minut "får vi komma nuu då?" och jag får tillslut säga nej det får ni inte, inte på hela dagen, för annars fortsätter tjatet.

    Mamman sitter bara med sin telefon inne i huset o säger att de får leka hos oss vilket ungarna springer ut å skriker att de får komma hit för sin mamma o jag får säga nej inte för mig, jag bestämmer här.

    Är jag ledig som nu planerar jag ofta dagarna med att åka iväg, för är vi hemma o ute o trädgården hela dagen så får jag säga nej till ungarna säkert 3-4 ggr när de står vid staketet å tjatar.

    Mina barn har andra vänner och leker mest med grannbarnen för att va snälla och blir aldrig ledsna när jag säger nej, utan verkar mest tycka det är skönt.

    Vad ska man göra, kan ju inte säga åt deras mamma att hennes barn inte får stå på gatan utanför vårt hus o tjata...?

    Hon hör ju mig säga nej nästa vaje dag men gör ju inget åt det utan sitter bara där å glor i sin mobil..

  • Svar på tråden Grannens barn knäcker mig :(
  • erikaABC

    Fortsätt säg nej. Var tråkig. Om du säger nej kommer de förmodligen att tröttna. Tror det bästa skulle vara att alltid säga nej, annars ger man dom anledning att fortsätta hoppas.

  • milli79

    Jag skulle nog pratat med mamman. Tar hon hand om sina barn? Dricks det mycket vin och hon inte bryr sig var de är så finns det ju anledning till orosanmälan.

    Barnen behöver ju uppmärksamhet. Så tråkigt att mamman inte bryr sig.

    Skulle fortsatt vara tydlig med att säga nej

  • äldreochklokare

    Men har du pratat ordentligt med mamman och inte bara sagt nej till barnen? Om de säger att mamman sagt att de får leka, men du inte sagt det så ljuger hon ju och du måste prata direkt med henne! 
    Sen får du prata med dina barn och säga att tyvärr går det inte att ni leker med de barnen (det är ju väldigt svårt att hantera när barnen är så unga men jag vet inte vad ma ska göra annars), om de inte är så värst ledsna över det så kör på det. 

  • äldreochklokare

    Är barnen mer eller mindre negligerade av sin mor får du ringa Soc 

  • Physalis

    Jag hade nog pratat med mamman samt bestämt vad som gällde när barnen var hos mig.

    Sedan när de kommer över berätta vad de får och inte får göra. Och lyssnar de inte får de gå hem och inte komma tillbaka något mer den dagen.

    Om mamman verkligen alltid dricker vin så håller jag med de som sagt att det är dags att ringa soc.


    Korrekturläser som en kratta
  • RadioGardinen

    tycker att du ska säga till deras mamma att du inte tolerar ungarnas beteende.

    O dricks det vin för ofta och hon inte bryr sig vad ungarna håller hus, inte är uppmärksam på barnen osv., så kan du väl göra en orosanmälan till soc? Du kan vara anonym!

Svar på tråden Grannens barn knäcker mig :(