• Anonym (Flammig)

    Foundation i sommarvärmen går ju inte!

    När det är så här varmt så känns det ju äckligt att ha foundation eller färgad dagkräm på sig men utan nånting alls så känner jag mig glåmig och rödflammig i ansiktet och som en tvättbjörn runt ögonen. Vad gör jag?

  • Svar på tråden Foundation i sommarvärmen går ju inte!
  • Anonym (Pressed Powder ftw)

    Man har mineralfoundation i puderform! Alltid. Outstanding.

  • Anonym (Flammig)
    Anonym (Pressed Powder ftw) skrev 2018-07-21 23:32:07 följande:
    Man har mineralfoundation i puderform! Alltid. Outstanding.
    Haft det en gång och det kliade tyvärr.
    MsFry skrev 2018-07-21 23:51:33 följande:
    En lättare bb-creme funkar för mig. Lancome har en bra.
    BB eller CC använder jag normalt men tycker tom det känns äckligt i värmen.

  • Anonym (Alva)

    Jag brukar också alltid ha det... den här sommaren investerade jag i en riktigt bra ansiktscremer från Origins och Dermaceutic. Mycket solskydd på dagen och peelande/återfuktande på natten. Vet du, jag har aldrig haft så bra hy. Sparsamt med sol och inget smink har gjort susen!

  • Anonym (J)

    Här kommer förslag på smink som är drugstore, NYX i detta fallet, och inte high end - för ekonomins skull.

    1. Välj en primer som gör att du inte blir oljig samt håller en barriär mellan smink och hud (det är sjukt behagligt). NYX Studio Perfect är jättebra. Deras Angel Veil funkar också men håller inte oljan i schack lika bra. Däremot så ger den dig lite naturlig glans. Rekommenderar just NYX för att de flesta andra drugstore-primers inte är särskilt bra alls.

    2. Ta en puderfoundation. NYX Stay Matte Not Flat eller vad den nu heter är jättebra. Håller hela dagen. Möjligtvis går den från väldigt matt till smått glansig efter ett tag men inte alls oljig och den sitter där den sitter. Den ger bara ett mer naturligt intryck! Föredrar hur den ser ut när det gått några timmar. :) Den är också väldigt lätt och man känner sig inte spacklad. Går att lägga i lager. Överdosera inte! ;)

    3. NYX setting spray. Finns i både Dewy och Matte. Tycker om båda men Dewy gör jobbet lite bättre. Matte kanske passar bäst på sommaren dock. Även här rekommenderar jag NYX för att deras setting spray i princip är de enda tjänliga på marknaden som INTE är high end.

  • Anonym (Caroline)
    Anonym (J) skrev 2018-07-22 01:13:02 följande:

    Här kommer förslag på smink som är drugstore, NYX i detta fallet, och inte high end - för ekonomins skull.

    1. Välj en primer som gör att du inte blir oljig samt håller en barriär mellan smink och hud (det är sjukt behagligt). NYX Studio Perfect är jättebra. Deras Angel Veil funkar också men håller inte oljan i schack lika bra. Däremot så ger den dig lite naturlig glans. Rekommenderar just NYX för att de flesta andra drugstore-primers inte är särskilt bra alls.

    2. Ta en puderfoundation. NYX Stay Matte Not Flat eller vad den nu heter är jättebra. Håller hela dagen. Möjligtvis går den från väldigt matt till smått glansig efter ett tag men inte alls oljig och den sitter där den sitter. Den ger bara ett mer naturligt intryck! Föredrar hur den ser ut när det gått några timmar. :) Den är också väldigt lätt och man känner sig inte spacklad. Går att lägga i lager. Överdosera inte! ;)

    3. NYX setting spray. Finns i både Dewy och Matte. Tycker om båda men Dewy gör jobbet lite bättre. Matte kanske passar bäst på sommaren dock. Även här rekommenderar jag NYX för att deras setting spray i princip är de enda tjänliga på marknaden som INTE är high end.


    Bara tillägga att angel Veil är så bra när man har lite torrare hud. Just nu är det så varmt att jag bara använder primer och sen har NYX concealers i olika färger som jag tar och dämpar problemområde med.
  • Anonym (Flammig)
    Anonym (Alva) skrev 2018-07-22 01:03:24 följande:
    Jag brukar också alltid ha det... den här sommaren investerade jag i en riktigt bra ansiktscremer från Origins och Dermaceutic. Mycket solskydd på dagen och peelande/återfuktande på natten. Vet du, jag har aldrig haft så bra hy. Sparsamt med sol och inget smink har gjort susen!
    Menar du att du inte behöver BB/CC whatever nu för att din hy är fin i sig själv?
    Anonym (J) skrev 2018-07-22 01:13:02 följande:
    Här kommer förslag på smink som är drugstore, NYX i detta fallet, och inte high end - för ekonomins skull.

    1. Välj en primer som gör att du inte blir oljig samt håller en barriär mellan smink och hud (det är sjukt behagligt). NYX Studio Perfect är jättebra. Deras Angel Veil funkar också men håller inte oljan i schack lika bra. Däremot så ger den dig lite naturlig glans. Rekommenderar just NYX för att de flesta andra drugstore-primers inte är särskilt bra alls.

    2. Ta en puderfoundation. NYX Stay Matte Not Flat eller vad den nu heter är jättebra. Håller hela dagen. Möjligtvis går den från väldigt matt till smått glansig efter ett tag men inte alls oljig och den sitter där den sitter. Den ger bara ett mer naturligt intryck! Föredrar hur den ser ut när det gått några timmar. :) Den är också väldigt lätt och man känner sig inte spacklad. Går att lägga i lager. Överdosera inte! ;)

    3. NYX setting spray. Finns i både Dewy och Matte. Tycker om båda men Dewy gör jobbet lite bättre. Matte kanske passar bäst på sommaren dock. Även här rekommenderar jag NYX för att deras setting spray i princip är de enda tjänliga på marknaden som INTE är high end.
    Bra tips.   Menar du att primer gör att man inte får den där äckliga och kladdiga känslan på huden? Jag har aldrig använt primer så jag har ingen aning.
    Anonym (Caroline) skrev 2018-07-22 07:50:43 följande:
    Bara tillägga att angel Veil är så bra när man har lite torrare hud. Just nu är det så varmt att jag bara använder primer och sen har NYX concealers i olika färger som jag tar och dämpar problemområde med.
    Jag har supertorr hy så tack för tipset. Du använder bara concealer i det här vädret? Jag har försökt med det och även om jag inte har problemhy direkt så är det svårt att förneka att jag inte ser bättre ut med något heltäckande i ansiktet som CC.


  • Anonym (sticker ut hakan)

    Jag är snart 50, har aldrig använt hudcreme mer än på vintern när man kan bli lite extra torr. Foundation valde jag bort som tonåring då jag mest tyckte det var onödigt (förlåt till er som tycker det är livsviktigt). Jag har bra hy, inte värst mycket till rynkor (får ofta höra att jag ser yngre ut än vad jag är)  så jag kan bara konstatera att hade jag lagt alla dessa pengar och tid och oro som en del av er verkar göra så hade det varit helt i onödan. Tror för många av er att ni kommer vara lika fina i hyn utan alla dessa produkter. 

  • Anonym (maybelline)

    Jag använder foundation varje dag, mest på mina problemområden (kind/käke) där jag använder ett ordentligt lager för att täcka röda partier. Lägger bara ett lätt lager på näsa och panna, samt använder en diskret highlighter för att se fräschare ut. Använder Maybelline dream satin liquid foundation, ingen primer eller så utan rätt på huden bara. Vissa dagar den senaste tiden har det t.o.m runnit svett i ansiktet på mig, men upplever ändå att foundationen sitter och ser ok ut efter att jag slutat svettats eller baddat bort vätskan med t.ex toapapper. (Svettas väl inte specifikt på kinderna heller, så det kanske är därför jag upplever att det håller bra..) Ser fräsch ut hela dagen, och glansigheten som kommer efter några timmar stör mig inte på sommaren, tycker bara det ser somrigt ut ut.

  • Anonym (J)
    Anonym (Flammig) skrev 2018-07-22 14:18:24 följande:

    Menar du att primer gör att man inte får den där äckliga och kladdiga känslan på huden? Jag har aldrig använt primer så jag har ingen aning.


    Ja, det stämmer! Det skapar en behaglig barriär emellan smink och bar hud vilket även är skonsamt. :)
  • Pierott

    Jag har ett tunnare lager av min cc-cream, lumenes:). Har rosacea så utan nånting alls ser jag ut som en stopplykta.

  • Anonymous31

    Jag har ingen Foundation eller annat smink överhuvudtaget. Funkar jättebra. Fyller endast i ögonbrynen ibland och använder solskydd. :) Slipper oroa mig för att ansiktet ska kännas kladdigt.

    Gillar inte alls foundation, använder det endast i vissa sammanhang, typ om jag ska på en finare fest, annars använder jag bara ögonbrynspenna. 

  • Anonymous31
    Anonymous31 skrev 2018-07-22 17:53:27 följande:

    Jag har ingen Foundation eller annat smink överhuvudtaget. Funkar jättebra. Fyller endast i ögonbrynen ibland och använder solskydd. :) Slipper oroa mig för att ansiktet ska kännas kladdigt.

    Gillar inte alls foundation, använder det endast i vissa sammanhang, typ om jag ska på en finare fest, annars använder jag bara ögonbrynspenna. 


    överhuvudtaget till vardags alltså*.
  • Pierott
    Anonymous31 skrev 2018-07-22 17:53:27 följande:

    Jag har ingen Foundation eller annat smink överhuvudtaget. Funkar jättebra. Fyller endast i ögonbrynen ibland och använder solskydd. :) Slipper oroa mig för att ansiktet ska kännas kladdigt.

    Gillar inte alls foundation, använder det endast i vissa sammanhang, typ om jag ska på en finare fest, annars använder jag bara ögonbrynspenna. 


    Jag avundas alla som inte känner ett behov av att använda foundation eller liknande. Men nu var det inte det TS efterfrågade. Vi har alla tyvärr inte dom förutsättningarna.
  • Anonymous31
    Pierott skrev 2018-07-22 18:06:18 följande:
    Jag avundas alla som inte känner ett behov av att använda foundation eller liknande. Men nu var det inte det TS efterfrågade. Vi har alla tyvärr inte dom förutsättningarna.
    Beror på vad man menar med 'förutsättningar'. Mycket handlar ju om vana. och huden vänjer sig och kan till och med bli jämnare ju mindre man håller på med den. Jag tycker inte själv att jag är fin nog egentligen, jag tycker bara att obehaget av att ha smink är värre än att känna mig mindre fin utan. 
  • Pierott
    Anonymous31 skrev 2018-07-22 18:12:30 följande:

    Beror på vad man menar med 'förutsättningar'. Mycket handlar ju om vana. och huden vänjer sig och kan till och med bli jämnare ju mindre man håller på med den. Jag tycker inte själv att jag är fin nog egentligen, jag tycker bara att obehaget av att ha smink är värre än att känna mig mindre fin utan. 


    I mitt fall handlar det om rosacea. Det är inte aktuellt att vara utan smink för min del.
  • Anonym (tsk)
    Anonym (Flammig) skrev 2018-07-22 00:07:59 följande:
    Haft det en gång och det kliade tyvärr.

    Då har du använt nån billig mineral puder med bismuth, det är en utfyllnad som många upplever att det kliar.


    Här kan du läsa om det https://www.tikei.se/support/bismuth-oxychloride.php

    Det finns många märken utan bismuth, tex från apoteket, måste inte välja Tikei bara för länken..

  • Anonym (Caroline)
    Anonym (Flammig) skrev 2018-07-22 14:18:24 följande:

    Menar du att du inte behöver BB/CC whatever nu för att din hy är fin i sig själv?Bra tips.   Menar du att primer gör att man inte får den där äckliga och kladdiga känslan på huden? Jag har aldrig använt primer så jag har ingen aning.Jag har supertorr hy så tack för tipset. Du använder bara concealer i det här vädret? Jag har försökt med det och även om jag inte har problemhy direkt så är det svårt att förneka att jag inte ser bättre ut med något heltäckande i ansiktet som CC.


    Ja just nu får det räcka. Jag svettas lätt så foundations blir kladdigt i den här värmen. Har med flammig hud men gör ett bra grundjobb med att hålla den fin. Serum med snigelslem (vet att det låter blä) är jättebra om man har röda problemområden. Jag lägger in min hudkräm i kylen nu så att den är svalkande. Ska jag vara ute en längre tid använder jag 50+ i ansiktet. Ibland har jag transparent puder på jobbet men i den här värmen så är ju alla mer eller mindre glansiga så orkar inte riktigt bry mig så mycket.
Svar på tråden Foundation i sommarvärmen går ju inte!