• Köttbull1

    Vill köpa hus men hur gör jag?

    Hej,
    Jag har funderat länge på att invistera i hus i sverige men bor och jobbar i utlandet. Jag flyttade hemifrån när jag var 19 år men det var oplanerat att jag skulle bo utomlands och det blev som det blev. Jag hade helt inte planerat att jag skulle flytta utomlands och att jag skulle stanna så många år. Nu har det gått 10 år jag klantig som jag är har jag glömt att säga till skatteverket att jag faktist bor i utlandet. Jag står på min mammas address. Det är också många plus att jag står kvar i registeret i sverige då jag kan åka hem och gå till doktorn och jag äger en koloni i sverige och får endast stå som ägare om jag bor i området vilket jag gör på papper hoss min mamma. det är min mamma som sköter kolonin. Min mamma står på kronofoden och kan därför inte ta "över konolin" tills vidare. 

    Men jag förstår att det kan bli en konstig sitvation om skatteverket kommer på att jag bor utomlands. Jag skattar i ett annat land helt enkelt.

    Nu är jag super sugen att invistera i ett hus i sverige som jag kan hyra ut till andra senare i framtiden. Hur fixar jag min sitvation med att jag bor utomlands för att kunna ta lån från baken i sverige i framtiden? 

    Jag har fulltids jobb och sparat upp till insats.

    Tack för svar och tips i förhand!

  • Svar på tråden Vill köpa hus men hur gör jag?
  • Aniiee

    Börja med att höra av dig till skatteverket och red ut den situationen.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • marip57

    1, Kolla med skatteverket till och börja med.
    2. Jämför först hos bankerna vilken ränta du kan få på ditt bolån. (Jag hade satsat på att köpa nu när det inte är så efterfrågat på marknaden- du kan alltså lättare pruta ner priserna,  läs länkade sida )  
    3. När du jämfört och hittat ett passande bolån, kolla med banken hur läget ser ut. 

Svar på tråden Vill köpa hus men hur gör jag?