• Anonym (Hejhopp1)

    Herpes typ 2 smittade

    Hej!

    Jag är en tjej på 27 år som levt med herpes typ 2 i 6 år, jag har inte haft utslag på 2.5 år, så fysiskt lider jag inte alls av det bara psykiskt. Jag har haft 2 förhållanden under tiden. Jag har berättat om min sjukdom och dom har tagit det bra. Men det är alltid lika jobbigt när man träffar en ny och vet att man behöver berätta det. Jag går in i en depression och blir halvt självmordsbenägen då jag inte vet om jag skulle klara av att bli dissad pga det.

    Vet inte ens vad jag vill få ut utav detta. Önskar bara att människor var mer pålästa om detta än vad dom är. Kan de inte bara finnas en herpes emoji på alla som har det? Mitt psyke orkar inte mer...

  • Svar på tråden Herpes typ 2 smittade
  • Anonym (Dr)

    Men varför måste du berätta det om du inte har utslag?! Ca 90% av Sveriges befolkning är positiva för herpes simplex typ 1 eller 2, (i en studie från 2017 HSV1 80%, HSV2 13%), de flesta har dock inga symptom. HSV1 är vanligast oralt och HSV2 genitalt, men kan båda smitta såväl oralt som genitalt. Det är således väldigt vanligt och du har ingen skyldighet att informera om att du är smittad. Så länge du inte har utslag ser jag inte problemet...

  • Anonym (Smittad)

    Hej!

    Vad ledsen jag blir när jag läser det här, att ett litet virus ska påverka ditt mående så mycket! Jag blev smittad för några månader sedan, av ett rebound precis efter att mitt förra förhållande tog slut och jag redan var fruktansvärt nere. Men jag bestämde mig iallafall för tidigt att inte gräva ner mig över det. Jag har som "policy" att berätta om det innan för varje person jag ligger med, och har på några månader hunnit berätta för fem killar. Gett mycket information, sagt att det inte smittar särskilt lätt från tjej till kille om man är symtomfri, och berättar hur vanligt det är. Resultatet, alla fem tog det med ro. Till och med exet.

    För mig är det faktiskt inte särskilt jobbigt att berätta. Känn dig okej med sitt virus, och verka lugn när du berättar. Det visar personerna att det inte är något jättehemskt du berättar om.

  • Stampidus
    Anonym (Dr) skrev 2018-07-23 00:15:53 följande:
    Men varför måste du berätta det om du inte har utslag?! Ca 90% av Sveriges befolkning är positiva för herpes simplex typ 1 eller 2, (i en studie från 2017 HSV1 80%, HSV2 13%), de flesta har dock inga symptom. HSV1 är vanligast oralt och HSV2 genitalt, men kan båda smitta såväl oralt som genitalt. Det är således väldigt vanligt och du har ingen skyldighet att informera om att du är smittad. Så länge du inte har utslag ser jag inte problemet...
    Det är verkligen inte schysst att inte berätta om sin herpesinfektion. Du är troligen inte en äkta doktor eftersom du formulerar dig så klantigt.

    Det är som du säger 13 % som har HSV2, vissa studier säger 10 % andra 12 %. Det rör sig där omkring. Det är 1/10.

    Man kan smitta en partner fast man inte har utslag. Vissa människor lider mycket mer än andra av skiten. Hade tjejen som snuskade med TS ex-ex-ex?kille berättat om hennes herpes, kanske inte TS suttit med herpes idag.
  • Anonym (H)
    Stampidus skrev 2018-08-14 08:49:26 följande:
    Det är verkligen inte schysst att inte berätta om sin herpesinfektion. Du är troligen inte en äkta doktor eftersom du formulerar dig så klantigt.

    Det är som du säger 13 % som har HSV2, vissa studier säger 10 % andra 12 %. Det rör sig där omkring. Det är 1/10.

    Man kan smitta en partner fast man inte har utslag. Vissa människor lider mycket mer än andra av skiten. Hade tjejen som snuskade med TS ex-ex-ex?kille berättat om hennes herpes, kanske inte TS suttit med herpes idag.
    Håller med
  • Anonym (Smittad)
    Stampidus skrev 2018-08-14 08:49:26 följande:

    Det är verkligen inte schysst att inte berätta om sin herpesinfektion. Du är troligen inte en äkta doktor eftersom du formulerar dig så klantigt.

    Det är som du säger 13 % som har HSV2, vissa studier säger 10 % andra 12 %. Det rör sig där omkring. Det är 1/10.


    Liten anmärkning gällande procenttalen: Du vet att ungefär hälften av alla nya fall av HSV genitalt är HSV1? Alltså i många fall någon med munherpes som gått ner på någon? Så tyvärr så är genital herpes mycket vanligare än så.

    Jag håller helt med om att man ska berätta. Men jag berättar själv inte så mycket för att jag är rädd att smitta personen jag ligger med. Jag vet att risken att smitta någon när man känner till sin infektion och är noga med att kolla sig för symtom är väldigt liten. Jag fick det ju själv av en som hade symtom men trodde att det var lite ingrodda hårstrån bara. Jag berättar för att det känns moraliskt rätt, och för att man aldrig vet om man kommer bygga en relation med personen längre fram, och då vill jag inte komma med överraskningar längre fram. Har jag sex i flera år med en person ökar ju faktiskt risken att han blir smittad en dag.
Svar på tråden Herpes typ 2 smittade