• asdfgh

    Vart och när ska vi åka?

    Svärmor bor utomlands, i ett turistområde vid medelhavet. Barnen har varit där ca 1ggr/år sen de föddes men det är ju inte riktigt samma sak att hälsa på Farmor som att vara på en "riktig" charterresa. 

    Jag skulle vilja åka på en riktig charterresa med dem. Äldsta var till Thailand när jag fyllde 30 men var då 20 mån och har idag inget minne av det. Antagligen kommer vi bara åka på den typen av resa 2-3 ggr under deras uppväxt så nu funderar jag på när det är bäst att åka och vart. 

    Äldsta börjar 1an till hösten och yngsta har ett år kvar innan förskoleklass.

    Jag funderar på ett sånt där hotell med vattenland men hur gamla behöver barnen vara för att få ut något av det? Vi siktar på att åka nån gång inom de närmaste 2 åren och då kanske det är bättre med något annat?

  • Svar på tråden Vart och när ska vi åka?
  • MsM84

    Eftersom ni brukar resa till ett varmare land & turistort hade jag satsat på något annorlunda, dvs inte ren turistort vid medelhavet.

  • asdfgh

    Värmen och resandet är de vana vid men när man pratar med dem om hur det är att vara där pratar de om Farmor och om hundarna, om att äta Bergspotatis (svärfar som gick bort i vintras brukade alltid odla potatis som svärmor stekte i olja uppe i deras stuga på berget), om att få till Farfars grav. Ja, de pratar även om att bada men deras upplevelse är rätt långt ifrån en vanlig charterresa och närmare hur det är att hälsa på en mor/farförälder som bor långt bort i Sverige.

    Det är en turistort (modell mindre) men inga svenska turister åker dit utan det är mest ryssar och enstaka britter. De vi umgås med när vi är där är mest lokalbefolkning i form av mannens släkt och vänner.

    Jag skulle alltså vilja ge barnen upplevelsen att vara på en charterresa. Att ha en pool på hotellet, att vi inte behöver se till att träffa tant si och farbror så (som barnen tycker är grymt tråkiga) för att hålla frid i familjen osv. Yngsta kan Lollo-och-Bernie sången trots att vi aldrig varit på ett sånt hotell och det säger väl en del

Svar på tråden Vart och när ska vi åka?