• engelmede

    Förlossning eller förvärkar?!

    Hej! Nu famlar jag efter lite hjälp. Jag är gravid i vecka 38 med andra barnet. Inatt vid 1 hade jag och sambon lite mysigt..sen slumrade jag nån timme eller två med lite molvärk (de har jag haft till och från länge) sen när jag vaknade gjorde de mycket mer ont än vanligt och det kom smärta i rygg och mage med ganska jämna mellanrum 3-5 minuter á 45 sek ungefär. Smärtan är alltså regelbunden med ganska korta intervaller men helt klart hanterbar..som kraftig mensvärk när det kommer en "värk". Det avtar lite när jag är uppe eller sitter det får mig att fundera på om de är falskt alarm ? 

    Ska tilläggas att jag sprungit på toa mycket oftare inatt har fått göra nr 2 två gånger och kissat måånga gånger..

    Vad tror ni är detta bara förvärkar? Har inte känt av att "mensvärken" stegras och försvunnit i såna intervall förut. 

    (Med mitt första barn för sju år sen blev jag igångsatt därför har jag dålig koll på hur de känns när de startar naturligt)

    P.s. gjorde en ny tråd då jag glömde godkänna anonyma svar..så tacksam för feedback nu!

  • Svar på tråden Förlossning eller förvärkar?!
  • fjanten

    Om det försvinner om du tar en alvedon är det definitivt förvärkar. Det kan ju vara latensfasen som sakta kommit igång för dig. Med första hade jag det så i några veckor, men för mig var det VÄLDIGT tydligt när det drog igång på riktigt. En helt annan karaktär på värkarna - som kom i tvillingintervaller (värktopp - dalar ner något - värktopp etc.). Det gick inte att missta för något annat. Med andra barnet kände jag inget, och i 36+6, mitt i natten, vaknade jag av en värk från helvetet.

    Däremot var det en tråd här på FL för några månader sedan där hon verkade ha det ungefär som du, och barnet kom inom ett dygn

  • Anonym (.)
    fjanten skrev 2018-07-24 07:31:24 följande:

    Om det försvinner om du tar en alvedon är det definitivt förvärkar. Det kan ju vara latensfasen som sakta kommit igång för dig. Med första hade jag det så i några veckor, men för mig var det VÄLDIGT tydligt när det drog igång på riktigt. En helt annan karaktär på värkarna - som kom i tvillingintervaller (värktopp - dalar ner något - värktopp etc.). Det gick inte att missta för något annat. Med andra barnet kände jag inget, och i 36+6, mitt i natten, vaknade jag av en värk från helvetet.

    Däremot var det en tråd här på FL för några månader sedan där hon verkade ha det ungefär som du, och barnet kom inom ett dygn


    Men alla förvärkar försvinner väl inte med alvedon? Öppnar man sig under latensfasen?
  • engelmede

    Det försvann inte av Alvedon utan jag kunde inte sova fören de avtagit..återstår väl att se om de kommer tillbaka eller de var förvärkar..

  • Anonym (G)
    engelmede skrev 2018-07-24 09:14:47 följande:

    Det försvann inte av Alvedon utan jag kunde inte sova fören de avtagit..återstår väl att se om de kommer tillbaka eller de var förvärkar..


    Förlossningsvärkar avtar inte.
Svar på tråden Förlossning eller förvärkar?!