• hejhejhallå0987

    Ska jag som plus one stå för bröllopspresenten?

    Hej,


    Jag och min sambo ska på hans nära väns bröllop i sommar, där jag bara precis träffat paret som ska gifta sig en gång när vi stött på dom snabbt på stan.


    Han tycker jag ska betala för bröllopspresenten, 500 kronor var så ingen jättesumma men nu undrar jag vad ni tycker - är detta rätt av honom att tycka?


    Jag kan för övrigt tillägga att han har en helt annan ekonomi än mig, då han tjänar ungefär tre gånger så mycket och jag har vid flera tillfällen fått förklara detta för honom för att få honom att förstå att vi har olika förutsättningar.


    Såhär tänker jag: hade jag bjudit med honom på min väns fest hade jag stått för presenten och ändå skrivit med hans namn. Hur tänker ni? Behöver veta om jag överreagerar här!

  • Svar på tråden Ska jag som plus one stå för bröllopspresenten?
  • annabellelee

    Om jag bara träffat brudparet som hastigast hade jag inte betalat någon bröllopspresent (jag skulle bara gå på bröllopet för att glädja min partner), men inte heller stå med som givare av presenten.

  • Kusin Krakel

    Dels tycker jag som ovanstående att det är ok att inte vara med på presenten alls eller köpa något litet symboliskt bara från dig och dels anser jag att ska man dela måste man anpassa sig efter den som vill lägga minst eller så får man köpa själv.

    Personligen skulle jag aldrig lägga 500kr på en present till nån jag knappt känner. Jag anser att det är mycket pengar.

  • hejhejhallå0987

    Tack för svar! Det känns tyvärr inte som han förstår att 500 kronor är mycket pengar för mig. Jag har redan behövt lägga pengar på klänning och nya skor inför bröllopet..

  • Kusin Krakel
    hejhejhallå0987 skrev 2018-07-24 13:11:53 följande:

    Tack för svar! Det känns tyvärr inte som han förstår att 500 kronor är mycket pengar för mig. Jag har redan behövt lägga pengar på klänning och nya skor inför bröllopet..


    Måste han förstå det då?

    Är det inte bara att tala om att du inte är beredd att lägga 500 kr på en present och säga att du köper själv?

    Jag hade köpt nåt fint te eller kaffe eller nåt liknande symboliskt.
  • annabellelee

    De som är med och betalar måste rimligtvis också kunna påverka vad som köps, och i ditt fall hade jag då krävt en billigare present. Han kan inte begära dina pengar utan att ge dig inflytande över inköpet.

  • Trippelmamma76

    Tycker sambon är snål (mot dig) och ego! Herregud, han har mer pengar, det hans vänner?! Är väl inte mer än rätt att han betalar. Han ska vara glad att du lagt pengar på kläder för att gå med honom på ett bröllop hos hans vänner! Och självklart skriver han med ditt namn på kortet. Något annat är ju rent löjligt! Om ni hade haft barn, hade inte deras namn fått stå med ifall de inte betalat själva med sin veckopeng?

  • äldreochklokare

    Å ena sidan kan jag hålla med dig om du inte känner brudparet. Du skriver det är hans nära vän, kan väl inte vara så speciellt nära om du inte mött dem tidigare, eftersom ni hunnit bli sambos?

    Å andra sidan: räknar du med att du och din sambo ska vara tillsammans väldigt länge kan det väl vara idé att bli en naturlig del i umgänget och då betala en del? Är det bröllopsfest med mat osv, är det väl vanligt hyfs att man ger en present, och inte bara "äter gratis", typ. 

    Du får väl säga att det är mycket pengar för dig men att du kan lägga nån hundring? Det kan ju bli problem i framtiden också om han igen förstår att du rör dig med mindre pengar än han gör,ni får prata ut om det en gång för alla .

  • ThomasW

    Du får förklara för honom att Ni har olika ekonomi och att du inte kan göra alla saker som han kan göra. Detta är ett mycket bra exempel.

    Föreslå att han får gå ensam !

  • hejhejhallå0987

    Tycker ni att det är rimligt att jag erbjuder mig att betala 200 kronor istället? Eller framstå jag som snål då?


    Det här kommer att bli ett par vi kommer att umgås med i framtiden så vill såklart vara säker på att jag gör rätt för mig. Jag vill stå med på kortet men tycker mer att han borde vara en gentleman för en gång skull och betala min del av presenten också...

  • Kusin Krakel
    hejhejhallå0987 skrev 2018-07-24 13:31:02 följande:

    Tycker ni att det är rimligt att jag erbjuder mig att betala 200 kronor istället? Eller framstå jag som snål då?

    Det här kommer att bli ett par vi kommer att umgås med i framtiden så vill såklart vara säker på att jag gör rätt för mig. Jag vill stå med på kortet men tycker mer att han borde vara en gentleman för en gång skull och betala min del av presenten också...


    Ja det kan du göra. Om din partner anser dig snål eller ej är ju svårt att säga, men om du tagit upp tidigare att du inte har råd med 500 och han inte erbjydit sig att brtala mer finns ju den risken. Att han eventuellt tycker så betyder ju inte att han har rätt däremot. Paret i fråga lär ju aldrig få reda på hur ni fördelat kostnaden för presenten (eller bry sig). Så detta handlar ju bara om dig och din partner och att han tänker lite speciellt kring detta vet du ju redan. Berättar du att du kan betala 200 har han 3 alternativ.

    1. Stå för 800 själv

    2. Köoa en present som kostar 400 kr

    3. Säga att han köper present själv och att du inte får stå med på denna.
  • Fiona M

    Prata igenom hela ekonomin nu omgående. Nu är det en bröllopspresent, senare gäller det dyrare boende, föräldraledighet etc.

    Han måste förstå att era förutsättningar är olika och ni måste hitta en nivå som känns rimlig för båda.

  • Hanky Panky

    Hade blivit sur om min sambo hade krävt mig på 500 spänn, det är för mycket.

    Men jag tycker det är självklart att går man på bröllop har man med sig en gåva. Oavsett hur väl man känner brudparet. Går man med sin sambo kan man ju lägga in en liten peng iallafall så kan bådas namn stå på presenten. Skulle känna mig otroligt snål om jag hade gått och inte bidragit alls.

  • Dessanheterjag
    annabellelee skrev 2018-07-24 13:06:09 följande:

    Om jag bara träffat brudparet som hastigast hade jag inte betalat någon bröllopspresent (jag skulle bara gå på bröllopet för att glädja min partner), men inte heller stå med som givare av presenten.


    Men va? Ni är ett par han har mer pengar och hans vänner så självklart betalar han och du skrivet dit ditt namn, vad är det för snåljåp du bor med?!
  • Physalis

    Jag hade inte vela betala så mycket för en present till någon jag knappt kände. Att jag i huvudtaget skulle gå på någons bröllop som jag inte känner gör jag ju för att sällskapa den som känner de.

    Alltså gör gör du honom en tjänst som följer med. Tycker att kostnaderna du redan dragit på dig räcker, möjligen att du ger en summa du känner är lagom. Speciellt om han har så mycket mer pengar än du.


    Korrekturläser som en kratta
  • Kaffemellanrost
    hejhejhallå0987 skrev 2018-07-24 13:00:55 följande:

    Hej,


    Jag och min sambo ska på hans nära väns bröllop i sommar, där jag bara precis träffat paret som ska gifta sig en gång när vi stött på dom snabbt på stan.


    Han tycker jag ska betala för bröllopspresenten, 500 kronor var så ingen jättesumma men nu undrar jag vad ni tycker - är detta rätt av honom att tycka?


    Jag kan för övrigt tillägga att han har en helt annan ekonomi än mig, då han tjänar ungefär tre gånger så mycket och jag har vid flera tillfällen fått förklara detta för honom för att få honom att förstå att vi har olika förutsättningar.


    Såhär tänker jag: hade jag bjudit med honom på min väns fest hade jag stått för presenten och ändå skrivit med hans namn. Hur tänker ni? Behöver veta om jag överreagerar här!


    Tycker det är lite fel att kräva att du ska betala present. Under min studietid med endast "CSN bidrag" blev jag ett par gånger bjuden på bröllop. Jag stod naturligtvis för presenten båda gångerna men skrev även dit min tjej också som följde med som sällskap, fastän hon inte riktigt kände brudparen. 

    Nog för att jag också ofta är försiktig med pengar, men jag tycker det verkar vara förvånansvärt många svenskar som snålar in på sin egen partner? Är man två i ett förhållande så ska man ju hjälpas åt. Har han jobb och dessutom bättre ställt än vad du har så tycker jag han är ytterst märklig som inte förstår det.

    Säg till på skarpen att du inte har råd att betala, det måste han väl förstå?
Svar på tråden Ska jag som plus one stå för bröllopspresenten?