• savastano1

    Råd kring Sertralin?

    Hej alla!


    Idag har jag fått Sertralin 50 mg utskrivet som jag ska ta dagligen mot depression/panikångest. Har även fått Sobril som jag ska ta vid behov.


    Någon som har någon erfarenhet utav Sertralin som kan ge mig tips eller råd?
    Hjälper det verkligen mot panikångest?? Det är mitt främsta bekymmer.


    Även en sak som oroar mig då jag ska börja med medicinen är relationen med min kille, vi har precis flyttat ihop och jag vill inte gå in i väggen pga medicinen, och om det finns risk för det så vill jag gärna veta om det finns någon i min sits som har några råd! Kan även tillägga att min kille är väldigt stöttande och underbar så han kommer inte påverka mig negativt på något sätt.

    Tacksam för svar :) 

  • Svar på tråden Råd kring Sertralin?
  • felicityporter

    Sertralinen kommer med största sannolikhet inte hjälpa dig mot din panikångest ett skvatt, med lite tur kan det med tiden verka som om du blivit "stabilare" i humöret - men detta på bekostnad av kreativitet, vikt (viktuppgång är relativt vanligt med SSRI-preparat som detta) och sexualitet. Lusten brukar försvinna eller minska kraftigt när man äter mediciner av den här typen.

    Sobrilen kan dock hjälpa dig med panikångest om du äter en väldigt hög dos då detta är den allra mildaste ångestdämpande som finns. Xanor är en bättre medicin mot panikångest, tyvärr är många läkare alltför rädda att skriva ut den då läkemedelslobbyn inte tjänar några pengar på att "rekommendera" dessa läkemedel till läkare, socialstyrelsen, o. s v.

  • Anonym (S)

    Sertralin betyder = undvik.

    Hantera panikattacker med kunskap och övning inte med flykt av droger för förr eller senare kommer du få välja, leva på piller och vara standard by resten av livet eller hantera maskineriet inifrån och ut resten av livet tills det blir bättre.

  • Anonym (A.E)
    felicityporter skrev 2018-07-24 14:53:43 följande:

    Sertralinen kommer med största sannolikhet inte hjälpa dig mot din panikångest ett skvatt, med lite tur kan det med tiden verka som om du blivit "stabilare" i humöret - men detta på bekostnad av kreativitet, vikt (viktuppgång är relativt vanligt med SSRI-preparat som detta) och sexualitet. Lusten brukar försvinna eller minska kraftigt när man äter mediciner av den här typen.

    Sobrilen kan dock hjälpa dig med panikångest om du äter en väldigt hög dos då detta är den allra mildaste ångestdämpande som finns. Xanor är en bättre medicin mot panikångest, tyvärr är många läkare alltför rädda att skriva ut den då läkemedelslobbyn inte tjänar några pengar på att "rekommendera" dessa läkemedel till läkare, socialstyrelsen, o. s v.


    Sobril är väl mer beroendeframkallande också...?
  • Anonym (Ångest)
    savastano1 skrev 2018-07-24 14:31:41 följande:

    Hej alla!

    Idag har jag fått Sertralin 50 mg utskrivet som jag ska ta dagligen mot depression/panikångest. Har även fått Sobril som jag ska ta vid behov.

    Någon som har någon erfarenhet utav Sertralin som kan ge mig tips eller råd?

    Hjälper det verkligen mot panikångest?? Det är mitt främsta bekymmer.

    Även en sak som oroar mig då jag ska börja med medicinen är relationen med min kille, vi har precis flyttat ihop och jag vill inte gå in i väggen pga medicinen, och om det finns risk för det så vill jag gärna veta om det finns någon i min sits som har några råd! Kan även tillägga att min kille är väldigt stöttande och underbar så han kommer inte påverka mig negativt på något sätt.

    Tacksam för svar :) 


    Vet ej om det hjälper mot fullskalig panikångest men jag äter dem mot generell ångest och tvångstankar, för mig har de hjälp. Åt en annan medicin tidigare men behövde byta och då blev det sertralin. Var skeptisk men ångesten (och tvångstankarna) fortsatte hålla sig borta trots medicinbytet. Men man måste vara beredd att ge det lite tid.
Svar på tråden Råd kring Sertralin?