• MrXpert

    Låna pengar för att köpa ut sambo

    Äger en bostadsrätt med min sambo 50/50. Kommer ta över hans del av lånet som ligger på runt 600k. Alltså kommer bolånet ligga 100% på mig och då vara 120k totalt.

    Utöver det behöver jag betala ca 300k till (hans kontantinsatsen + halva värdeökningen på vår bostad (- lite skatt och för mäklare i framtiden)) 

    Har ca 80 000 sparat och fast anställning med 25 000 i månaden. 

    Är det ens rimligt att jag får igenom detta hos banken eller kommer jag tvingas sälja?

    Mvh

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-25 20:59
    Menar såklart 1,2 miljoner och inte 120k...

  • Svar på tråden Låna pengar för att köpa ut sambo
  • Anonym (?)

    För att svara på detta behöver man veta vad bostaden köptes för samt vad värdet är idag.

  • Anonym (Treo Comp)

    Räkna på att lånet ska ligga på Max 4.5 x din årsinkomst och samtidigt på Max 70% av marknadsvärdet.

    Googla på skuldkvotstak och amorteringskrav så kan du hitta bra info om bostadslån.

  • MrXpert
    Anonym (?) skrev 2018-07-25 20:24:13 följande:

    För att svara på detta behöver man veta vad bostaden köptes för samt vad värdet är idag.


    Köptes för 1 400 000 och värderas idag till ca 1 650 000
  • Anonym (Kan bli svårt)
    MrXpert skrev 2018-07-25 19:57:06 följande:

    Äger en bostadsrätt med min sambo 50/50. Kommer ta över hans del av lånet som ligger på runt 600k. Alltså kommer bolånet ligga 100% på mig och då vara 120k totalt.

    Utöver det behöver jag betala ca 300k till (hans kontantinsatsen + halva värdeökningen på vår bostad (- lite skatt och för mäklare i framtiden)) 

    Har ca 80 000 sparat och fast anställning med 25 000 i månaden. 

    Är det ens rimligt att jag får igenom detta hos banken eller kommer jag tvingas sälja?

    Mvh

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-25 20:59


    Du kommer alltså ta över hans lån så ditt grundlån blir 1 200 000 kr. Sen tillkommer halva värdeökningen 125 000 kr. Gick din sambo in med en större kontantinsats än vad du gjorde så ni har ett skuldebrev, därav ytterligare 175 k?  Hur stor är månadsavgiften på lägenheten? Har du andra lån och har du barn?

    Jag skulle tro att det tyvärr kan bli lite kärvt med att med din månadsinkomst ensam ta över lånet. Men prata med banken, du har ett sparande du kan uppvisa och de kanske tror på din betalningsförmåga. 
  • Anonym (12345)
    Anonym (Kan bli svårt) skrev 2018-07-27 12:56:57 följande:
    Du kommer alltså ta över hans lån så ditt grundlån blir 1 200 000 kr. Sen tillkommer halva värdeökningen 125 000 kr. Gick din sambo in med en större kontantinsats än vad du gjorde så ni har ett skuldebrev, därav ytterligare 175 k?  Hur stor är månadsavgiften på lägenheten? Har du andra lån och har du barn?

    Jag skulle tro att det tyvärr kan bli lite kärvt med att med din månadsinkomst ensam ta över lånet. Men prata med banken, du har ett sparande du kan uppvisa och de kanske tror på din betalningsförmåga. 
    Kontantinsatsen kan man räkna bort även utan skuldebrev.
    Självklart ska den som lagt kontant få tillbaka sina pengar om man inte kommit överens om annat.
Svar på tråden Låna pengar för att köpa ut sambo