• Millannn

    Risk att föda för tidigt pga värmebölja?

    Hejsan!

    Jag läste i folkhälsomyndighetens broschyr om värmebölja där det står att gravida har en viss risk att föda för tidigt och det är ju ingenting man hört nånting om. Så jag googlade och fick fram illustrerad vetenskap där dom gjort en studie på världsbanken att en värmebölja eller perioder av kyla kan riskera för små och för tidigt födda bebisar. Studien hade gjorts på 1,5 miljoner colombianska nyfödda bebisar. Varför har man inte hört något av detta förut?

    Jag är gravid i v 33+0 och hade igår ganska intensiva förvärkar och delar av min slempropp släpper lite då och då. En bekant till mig födde också sitt barn nu i vecka 35 så för tidigt.

    Har ni hört detta förut?

  • Svar på tråden Risk att föda för tidigt pga värmebölja?
  • ostbågen

    Har inte hört något alls om detta, kolla med bm vid ditt nästa besök och se om hon har koll på detta.

    Bf+3 för min del och min bm har bara antytt på att bebisen inte ska ha kommit ut tidigare, utan fått mig inställd på att gå över vilket tyvärr stämde.

    Känns som att sådan info borde ha kommit ut mer om det skulle vara så. Men såklart intressant om det stämmer och det inte sprids framförallt till oss gravida.

  • Norisen

    Inte heller hört något om det.. Däremot har flera barnmorskor sagt att man inte ska ta det som ett tecken när slemproppen går, den kan gå lååångt innan förlossningen så känn dig inte orolig för det! :)

  • Anonym (M)

    Inte heller hört något om det. Däremot nu när jag tänker efter så kan jag på rak arm komma på tre stycken bekanta till mig som fött lite för tidigt. Två av dem födde 1 månad för tidigt, båda andragångsföderskor. Den tredje födde 2 veckor för tidigt och förstagångsföderska. Så det kanske finns något samband?

  • Millannn
    ostbågen skrev 2018-07-26 12:18:46 följande:

    Har inte hört något alls om detta, kolla med bm vid ditt nästa besök och se om hon har koll på detta.

    Bf+3 för min del och min bm har bara antytt på att bebisen inte ska ha kommit ut tidigare, utan fått mig inställd på att gå över vilket tyvärr stämde.

    Känns som att sådan info borde ha kommit ut mer om det skulle vara så. Men såklart intressant om det stämmer och det inte sprids framförallt till oss gravida.


    Jo jag är förvånad om att man inte hört något av detta? Men å andra sidan så har ju vi i Sverige väääldigt sällan såna här extrema temperaturer. Och folkhälsomyndigheten kan ju inte fara med osanning hur som helst.
  • Millannn
    Norisen skrev 2018-07-26 12:48:20 följande:

    Inte heller hört något om det.. Däremot har flera barnmorskor sagt att man inte ska ta det som ett tecken när slemproppen går, den kan gå lååångt innan förlossningen så känn dig inte orolig för det! :)


    Nej precis men jag har som en konstig känsla av att jag kommer föda för tidigt men det betyder ju ingenting igår trodde jag verkligen det var på g ett tag då jag fick vanka omkring härhemma och andas på ett visst sätt.
  • Millannn
    Anonym (M) skrev 2018-07-26 13:53:16 följande:

    Inte heller hört något om det. Däremot nu när jag tänker efter så kan jag på rak arm komma på tre stycken bekanta till mig som fött lite för tidigt. Två av dem födde 1 månad för tidigt, båda andragångsföderskor. Den tredje födde 2 veckor för tidigt och förstagångsföderska. Så det kanske finns något samband?


    Ja jag tror faktiskt det! Tycker folk föder för tidigt överallt. Och jag såg detta och tänkte då på min bekant som födde i v 35 häromdagen och dom vet inte varför hon gjorde det så då tänkte jag att det kanske berodde på värmen.
  • Millannn
    Norisen skrev 2018-07-26 14:46:40 följande:

    Hmm, hade du värkar också? Hur känns det idag?


    Jag kunde inte klocka dom då jag inte kunde känna när dom kom eller avtog men det gjorde ont i magen, ländryggen och ?brändes? i ljumskarna. Förmodligen bara förvärkar för sen lugnade det ner sig men jag har molvärk lite då och då, haft i flera dagar.
  • Norisen

    När jag va kring den veckan du är i nu så tänkte jag typ samma sak. Jag blev orolig att jag inte skulle förstå att något va på gång eftersom jag också hade en känsla av det men inte vågade göra något åt det.. Det kunde variera mellan molvärk, ryggvärk och kraftiga sammandragningar och sedan såklart den där känslan som man får.. Men har pratat med många och läst runt lite och jag tror att man VET när det faktiskt ska ske! Svårt att förlita sig på det då man såklart inte känt den känslan förut om man är förstföderska men jag hoppas du förstår vad jag menar?

  • Millannn
    Norisen skrev 2018-07-26 15:02:55 följande:

    När jag va kring den veckan du är i nu så tänkte jag typ samma sak. Jag blev orolig att jag inte skulle förstå att något va på gång eftersom jag också hade en känsla av det men inte vågade göra något åt det.. Det kunde variera mellan molvärk, ryggvärk och kraftiga sammandragningar och sedan såklart den där känslan som man får.. Men har pratat med många och läst runt lite och jag tror att man VET när det faktiskt ska ske! Svårt att förlita sig på det då man såklart inte känt den känslan förut om man är förstföderska men jag hoppas du förstår vad jag menar?


    Jo men precis, man vet nog och igår hade jag ont men när det sätter igång på riktigt så har man nog mer än ont
Svar på tråden Risk att föda för tidigt pga värmebölja?