• MZW

    Ekonomin har nått botten, hur tar man sig upp?

    Rubriken säger det mesta. Mitt ekonomi har verkligen nått den totala botten.

    Kommer från ett tungt spelberoende som i sin tur ledde till diverse krediter och sms-lån. Har totala skulder på drygt 250.000:-, även där finns ett lån inräknat.

    I februari lyckades jag däremot lägga av med spelandet. Blev så trött på allt och har sedan dess inte rört det överhuvudtaget. Problemet är bara att man nu i efterhand får ta smällen. Och i samma veva under våren så blev upphörde min anställning och jag blev - superlägligt - arbetslös i 3 månader.

    Nu har jag dock landat ett jobb, men det är på timmar och väldigt olika varje månad vad man får ut i lön. Det hela har självklart gjort att man ramlat efter något kopiöst med räkningar. Mycket har hamnat hos både inkasso och Kronofogden. Fick en betalningsanmärkning förra månaden.

    Har dock upprättat avbetalningsplaner med företagen. Kruxet är bara att varje plan är på typ 1000:- och det är på så otroligt många ställen. Det går liksom inte. Den här månaden har jag exempelvis redan betalat drygt 11.000:- i räkningar (inkl hyra osv) men har fortfarande 8-9000:- som är obetalt.

    Varit i kontakt med Nystartfinans som tyvärr krävde en medsökande och samtidigt fnös åt min lön och att jag saknar fast anställning, så där tog det stopp. Det enda företag som dock ens lyssnat på mig. Så, frågan är nu. Vad gör man?

    Träffade en tjej för ett år sedan och hon vet givetvis allt. Vi försöker pussla med allt ekonomiskt, men det är fruktansvärt svårt. Speciellt när pengarna trots två inkomster inte räcker.

    Ska man låta bara låta allt förfalla till KFM? Tänker då på alla sms-lån och krediter. Men antar då att det blir en löneutmätning. Där säger dock folk olika. Vissa påstår att dom drar flera tusen, andra att det endast rör sig om mindre belopp. Och följdfrågan här blir självklart, klarar man sig på löneutmätning eller ska man snegla mot eventuell skuldfinansiering? Min skuld är trots allt inte superhög, men när det är så många aktörer samtidigt och höga belopp (trots avbetalningsplaner) så vet jag inte vad man ska göra.

    Tänker också angående en löneutmätning/skuldsanering. Hur påverkas min sambo?

    Har varit i kontakt med en ekonomisk handläggare på kommunen och fått tid i mitten av augusti. Försöker dessutom betala för mig och gör det jag kan med att ordna avbetalningsplaner etc. Unnar mig verkligen ingenting och lever snålt, men det räcker inte.

    Har googlat hela kvällen och tänkte ringa KFM imorgon, men finns det något hopp om något? En löneutmätning känns inte så kul att prata med min nya chef om heller.

    Ber om ursäkt för otroligt lång text, men vet inte riktigt vart man ska ta vägen...

  • Svar på tråden Ekonomin har nått botten, hur tar man sig upp?
  • Fennyxx

    Om det är helt omöjligt att få de olika långivarna att gå med på avbetalningsplaner som är genomförbara med din inkomst gissar jag att enda lösningen är att betala av de skulder först som har högst ränta och låta de andra gå till inkasso och sedan kf. Inte så kul.

  • faren

    Varför inte anmäla dig till luxusfällan? Det är ju duktiga på att fixa, när det trasslar till sig? Har varit i samma sits, men hade betalat fan nästan hela min lön på räkningar under många år, men hade tydligen sett till att all fick sin del. Och så blev det smslån till mat, till nästa lön kom. Men bara genom att glo på luxusfällan, lärde jag mig att komma ur saxen. Gick in på Leno och fick ett lån, där jag betalade alla mina småskulder och krediter. På 3 år hade jag betalat allt! Tar aldrig meta ett lån, för nu lånar jag av mig själv, men utan ränta, ha ha. Så mitt överskott, är det jag för skänkte bort i skyhöga räntor. Fick ett lån med väldig låg ränta. Om du kanske först och främst betalar de skulder som har gått till inkasso? Säger upp alla abonnemang, och har kontantkort i stället? Säljer bilen om du har någon, och allt annat du kan sälja. Klipp vartenda kreditkort, och gör en bugett enligt luxusfällan? Kolla först, prioritera sen?

  • MZW
    Fennyxx skrev 2018-07-26 22:50:20 följande:

    Om det är helt omöjligt att få de olika långivarna att gå med på avbetalningsplaner som är genomförbara med din inkomst gissar jag att enda lösningen är att betala av de skulder först som har högst ränta och låta de andra gå till inkasso och sedan kf. Inte så kul.


    9/10 har redan nått KFM och därefter blivit utslag. När det blev klart så kunde jag upprätta diverse avbetalningsplaner, men mellan 500-1000:- på kanske 7-8 ställen varje månad blir en hel del + andra vanliga utgifter. Annars försöker jag göra det jag kan. Sitter inte och rullar tummarna eller skippar att öppna breven.
  • Aniiee

    Gör upp en riktig hembudget om du inte redan har en. Den ska innehålla alla poster FÖRUTOM avbetalningar på dina skulder (för att du ska se vad du får över att lägga på skulder) vara rimlig och innehålla både bra budget till bra mat, en liten summa för kläder och även billiga, enkla nöjen, även om det bara är att ha Netflix eller något. 

    Kolla på hur du kan få en snöboll i rullning. Gör upp en ordentlig plan där också med prioriteringar och även en tidslinje så du ser änden på det. Om du måste lägga något åt sidan i din situation så måste du, men om du kan omförhandla några krediter och därmed fortsätta att betala tillbaka dem så är det så klart bra.

    Fortsätt jaga fast jobb så gott du orkar,men ta inte ut dig för du kommer skulderna bara hopa sig ännu mer.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • MZW

    Lån Slantar: 320:-/mån

    Lån Swedbank 770:-/mån

    Kredit Euroloan: 500:- mån

    Intrum avbetalning: 1000:-/mån

    Intrum avbetalning 1000:-/mån

    Svea avbetalning 500:-/mån

    Nätlån avbetalning: 500:-/mån

    Alektum avbetalning 1000:-/mån

    Viaconto avbetalning 1000:-/mån

    Na No Invest avbetalning 755:-/mån

    Na No Invest avbetalning 755:-/mån

    Avida avbetalning 768:-/mån

    Avida avbetalning 615:-/mån

    Avida avbetalning 736:-/mån

    Avida avbetalning 413:-/mån

    Kreditkontot avbetalning 861:-/mån

    Hyra: 4643:-/mån

    El: 250:-/mån

    Busskort: 500:-/mån

    TOTALT: 16.886:-/mån + mat

  • MZW
    Salmiakk skrev 2018-07-27 09:47:08 följande:

    Vilka inkomster har du?


    Lön, olika varje månad. Men runt 15.000:- netto.
  • Långbenopluto
    MZW skrev 2018-07-27 10:05:59 följande:
    Lön, olika varje månad. Men runt 15.000:- netto.
    Ok, då råder jag dig att söka skuldsanering, du kan inte få mycket mer än ett nej.
  • MZW
    Salmiakk skrev 2018-07-27 10:11:40 följande:

    Ok, då råder jag dig att söka skuldsanering, du kan inte få mycket mer än ett nej.


    Inte förstått skillnaden på löneutmätning och skuldsanering. Det innebär väl samma sak, bara att saneringen har ett slutdatum?
  • Långbenopluto
    MZW skrev 2018-07-27 10:13:33 följande:
    Inte förstått skillnaden på löneutmätning och skuldsanering. Det innebär väl samma sak, bara att saneringen har ett slutdatum?
    Nja.... löneutmätning kan pågå mååååånga år...… 

    Ring och prata med skuldrådgivarna som finns i varje kommun. Ring kommunens växel så ska dom koppla fram dig.
  • MZW
    Ms H skrev 2018-07-27 10:54:41 följande:

    Hur ser möjligheterna ut för att få större inkomst? Nu eller framöver.


    Begränsat. Fick jobb inför sommaren, min provanställning upphör i augusti, så vet inte ännu ifall man får stanna kvar och/eller vad fan kan erbjuda i %. Men söker andra jobb hela tiden.
  • faren

    Gå in på Lendo. Sök lån. Strax kommet din kreditvärdighet at komma in? Som den översta? Men omräntanblir mera än 5,3% så får du spatsera till din bank, eller till din fack förening. Om du är ansluten till Någon? Heter LO lån, och de har har väldig låg ränta. Grejen är, ätt dumåste göra av dig med de lånen som har högst ränta. Anmäl dig till Lyxfällan?

  • Fennyxx

    Problemet är ju egentligen inte summan, 250000 är genomförbart att betala av, utan dels det stora antalet långivare, att du redan har en betalningsanmärkning och förmodligen höga räntor.

    Gör en rimlig budget, du behöver väl ca 3000 till mat, kläder, telefon, hemförsäkring, akassa osv. Resten använder du till att betala av lån i prioriterinsordning. Dyra och små lån först.

Svar på tråden Ekonomin har nått botten, hur tar man sig upp?