• Eeem

    Betala hyra i sambons villa/ köpa in sig?

    Jag och min sambo bor i en villa som han äger. Vi skaffade barn för 1 1/2 år sedan och jag flyttade in i hans bostad när jag var i 4:e månaden. Under föräldraledigheten som jag fick ta själv stod han för det mesta ekonomiskt. Jag betalade allt vårt gemensamma barn behövde (försäkring, bilbarnstol, kläder etc.). Jag betalade även hälften av matkostnaden, 80% av vad vår hund kostade plus hans försäkring och vaccination och nästan allt av vad vår semester kostade. Under denna tid tog jag också ett ganska stort ansvar för hans andra barn som han hade sedan innan då han drabbades av psykisk ohälsa och gjorde det mesta av hushållsarbetet. I dagsläget när jag börjat arbeta igen betalar jag hälften av alla gemensamma räkningar (el, vatten, sophämtning, försäkring, förskoleavgift, tv, bredband).

    Idag har vi funderingar kring att jag ska köpa in mig, dock så känner jag att han sätter ett överpris på min del (50% av dagens marknadsvärde plus att jag ska stå för halva kostnaden av en eventuell utbyggnad vilket innebär att jag förmodligen kommer få lån på mer än vad min del är värd och han blir i princip skuldfri då han idag har lån på väldigt lite).

    Ett annat alternativ är att jag betalar en hyra till han istället för att köpa in mig och att jag under en tid sparar ihop lite pengar så jag i framtiden har möjlighet att köpa in mig utan att överbelåna mig. Men hur beräknar man en skälig hyra? Vad ska ingå i hyran? Kan ett alternativ vara att betala av andelar av huset och att jag så småningom äger en del av huset? Eller halva gemensamma räkningar + halva räntekostnader + hälften av ?oväntade kostnader?(kyl, tvättmaskin et .).

    Tidigare gav han ett förslag på en summa som jag reagerade på att den var hög då jag vet hur lite han betalar på lånen. Jag vill såklart göra rätt för mig men vill heller inte överbelåna mig eller betala på hans lån där han är den enda som går vinnande ur det om vi går isär. Jobbig och känslig fråga där pengar mot att ha tagit hand om hans hem och andra dotter och han under en längre period ska ställas mot varandra.

  • Svar på tråden Betala hyra i sambons villa/ köpa in sig?
  • Noname00

    Svårt att svara när du inget skriver ut värde, summor etc.
    Men varför vill du inte vara med att betala en utbyggnad om du är med och äger fastigheten?

  • Nandez
    Noname00 skrev 2018-07-29 12:16:41 följande:
    Svårt att svara när du inget skriver ut värde, summor etc.
    Men varför vill du inte vara med att betala en utbyggnad om du är med och äger fastigheten?
    Ja, det är svårt utan summor m.m.
Svar på tråden Betala hyra i sambons villa/ köpa in sig?