• mogirl

    Flytta hem till Sverige, men skulder väntar på mig

    Har bott i utomlands nu i 10 år. Funderar på att återvända till Sverige men jag har skulder som jag inte kunnat betala under dessa 10 år.Fick påminnelser hela tiden men kunde inte betala tillbaka. 
    Tror inte att jag kan få jobb eller bostad med alla betalningsanmärkningar. Vill flytta hem till Sverige bara för mina barn. Utbildningen utomlands suger om man jämför med Sverige. Men nu undrar jag vilken väg tror ni att jag behöver gå? Kronofogden först eller socialtjänsten? 
    Känner mig verkligen förvirrad. Kan man få bostad igenom socialtjänsten? 

  • Svar på tråden Flytta hem till Sverige, men skulder väntar på mig
  • Långbenopluto

    Soc har inga bostäder, om man flyttar tillbaka ska man gör det via planering. Soc kommer inte hjälpa dig utan hänvisa dig tillbaka för att ordna en planering och bostad, jobb.

    Du har eget ansvar.

  • Kaffemellanrost
    mogirl skrev 2018-07-27 10:24:58 följande:

    Har bott i utomlands nu i 10 år. Funderar på att återvända till Sverige men jag har skulder som jag inte kunnat betala under dessa 10 år.Fick påminnelser hela tiden men kunde inte betala tillbaka. 
    Tror inte att jag kan få jobb eller bostad med alla betalningsanmärkningar. Vill flytta hem till Sverige bara för mina barn. Utbildningen utomlands suger om man jämför med Sverige. Men nu undrar jag vilken väg tror ni att jag behöver gå? Kronofogden först eller socialtjänsten? 
    Känner mig verkligen förvirrad. Kan man få bostad igenom socialtjänsten? 


    Det är bara att bita i det sura äpplet och ta tag i skulderna du försummat. Nu vet jag inte hur mycket du är skyldig men förhoppningsvis handlar det inte om alltför stora summor. 

    Du kan börja med att boka tid med kommunens budget och skuldrådgivning för att få hjälp med var du behöver göra. I normala fall ansvarar inte socialtjänsten för att ordna bostad, men är skyldig att betala hyran för en bostad för en person som är helt utblottad.

    Det finns dock fall där rättspraxis visat att socialtjänsten möjligen kan vara skyldig att tillhandahålla en stadigvarande bostad om det finns ytterst försvårande omständigheter, som medför att du inte på egen hand kan ordna bostad. Det som i ditt fall sannolikt kan vara försvårande, är att du helt ignorerat påminnelser och inte visat en vilja till bättring under 10 års tid.

    Hursom, ta kontakt med rådgivning och socialtjänsten och kolla dina möjligheter.

    Lycka till!
  • Jamesdio

    Börja med att reda ut om dina skulder kan vara preskriberade.

    Har du varit helt utskriven från Sverige, inte haft någon folkbokföringsadress i Sverige under 10 år kan de flesta av skulderna vara preskirberade.

    Titta in på fattiga riddares forum för mer information om hur man gör!

    Bostad måste du hitta själv. Har du stått i någon bostadskö alls? Annars ställer du dig i kö där du kan tänkas vilja bo och där det kan tänkas finnas lediga bostäder på kort tid. Dvs inte i en storstad. En variant kan vara att ställa dig i kö till studentboende och söka in på någon utbildning. Om du inte är behörig börjar du med att försöka läsa in rätt behörighet innan du flyttar.

    Har du redan en attraktiv utbildning så söker du naturligtvis jobb och försöker hitta en andrahandsbostad.

    Är du säker på att dina betalningsanmärkningar är kvar?

    Är barnen svenska medborgare? Hur är det med din man? Kan han få jobb eller bostad (om du har tänkt att han ska med)?

  • Jamesdio

    Förresten, Sverige har förändrats mycket på 10 år och det är inte säkert du tycker att den svenska skolan är så mycket bättre!

Svar på tråden Flytta hem till Sverige, men skulder väntar på mig