• Idab89

    Granne klagar på AC

    Har en granne som klagar på att min AC låter ovanför hennes balkong. Jag införskaffade ACn igår och den har bara gått dagtid. Jag anser att det är något man får stå ut med i lägenheter, precis som jag står ut med gapande ungar, rökande grannar, fester, högljudd musik dagtid, etc. Speciellt just nu när vi har en sådan varm sommar.

    Utan ACn har vi 32 grader inne (vi bor högst upp direkt under ett kolsvart plåttak) Stänger jag av vår AC bara under en timme försvinner ju den kylan vi byggt upp i lägenheten. Slår på den när värmen börjar bli outhärdlig (vid 12-13-tiden typ) och stänger av vid 22-tiden.

    Behöver ha den i det runmet också då jag jobbar hemifrån på kvällarna och värmen blir outhärdlig.

    Har jag rätt att ha ACn igång?

  • Svar på tråden Granne klagar på AC
  • äldreochklokare

    du borde väl kunna få ha den nu i denna värmebölja. Det är ju ett speciellt läge, men ring hyresvärden/bostadsrättsföreningen och fråga. 

  • Idab89

    Rätta mig om jag har fel men 50dba gäller väl enbart tåg/flyg/motortrafik? Och även det har gått upp till 60dba 2015.

    Jag har en ljudmätare som jag använder i jobbet så kan ju mäta, men tycker endå det borde räknas som något man får stå ut med i lägenhet. Jag och min sambo har ingen egen balkong utan det här har blivit vår räddning i år.

    Vi bor i bostadsrätt så är väl brf, bostadsrättslagen och stadgarn som sätter upp regler för hur vi får ha det och inte kommunen?

Svar på tråden Granne klagar på AC