• MrsB6

    Britax smile 2 på grusvägar/i snö??

    Hej! Jag väntar mitt första barn i december och vi har försökt provköra det begränsade utbudet barnvagnar som finns i lilla affären där vi bor. Vi gillar Britax vagnar och fastnade för både Smile 2 och Go Next.

    Ska jag vara lite ytlig så gillde jag inte alls färgerna Go Next kommer i och om vi väljer den billigare (Smile 2) vill jag verkligen inte ångra mig eftersom Go Next var så mycket mer bekväm att köra

    Jag har en lång lista för- och nackdelar för båda vagnar men det jag skulle vilja veta är:

    - Vet någon av er hur Britax Smile 2 klarar att rullas på mestadels grusvägar?

    - Hur nöjd är man med Britex Smile 2 i snö?

  • Svar på tråden Britax smile 2 på grusvägar/i snö??
  • Amealamin

    Jag hade inga problem i vintras med min Smile 2. Men visst, jag bor i tätort och jag väntade snällt på att det skulle plogas.

    Den har ju väldigt smal hjulbas fram, så den är inte lika smidig i snö som en med bredare hjulbas typ som Go/Go next/Go big. Men jag hade inga problem och kunde vara ute och promenera dagligen hela vintern utan vidare bekymmer.

    Den är lätt att häva upp och ner för snövallar och diverse kanter också. Vilket är smidigt inte bara i snö.

    På grus tycker jag den går felfritt, verkligen över förväntan. Eftersom den har lufthjul så fastnar det inte en massa grus och småstenar i däcken heller.

    Det enda med Smile 2 som jag känner är lite tråkigt är att den tar stor plats väl ihopfälld. Och kanske att den känns lite lång, vilket man typ märker mest när man åker kollektivt.

    Lycka till med valet!

  • Anonym (Online)

    Hade lätt valt go next, helst go big (den senaste) om jag skulle köpa en duovagn idag och valde mellan den och smile. Så mycket skönare gung! Och beställ online istället om ni inte hittar någon tilltalande färg i den lilla affären! Förmodligen även billigare att beställa.

  • Anonym (Vet bäst)

    Det viktigast ur barnets synvinkel är givetvis färgen

    Visa Hen olika vagnar och se vilken färg Hen gillar

  • MrsB6
    Amealamin skrev 2018-07-27 23:04:09 följande:

    Jag hade inga problem i vintras med min Smile 2. Men visst, jag bor i tätort och jag väntade snällt på att det skulle plogas.

    Den har ju väldigt smal hjulbas fram, så den är inte lika smidig i snö som en med bredare hjulbas typ som Go/Go next/Go big. Men jag hade inga problem och kunde vara ute och promenera dagligen hela vintern utan vidare bekymmer.

    Den är lätt att häva upp och ner för snövallar och diverse kanter också. Vilket är smidigt inte bara i snö.

    På grus tycker jag den går felfritt, verkligen över förväntan. Eftersom den har lufthjul så fastnar det inte en massa grus och småstenar i däcken heller.

    Det enda med Smile 2 som jag känner är lite tråkigt är att den tar stor plats väl ihopfälld. Och kanske att den känns lite lång, vilket man typ märker mest när man åker kollektivt.

    Lycka till med valet!


    Tusen tack för svaret

    Inga fler som har kört Britax Smile 2 på grusväg??
  • Jsv17

    Min Smile 2 har rullat på både grusväg, kullersten i Visby och i snö utan problem

    I alla fallen har jag låst fast framhjulen, då rullar det på hur bra som helst, vid bara lite snö så har det inte behövts men tycker det fungerat bättre om det kommit mer snö. Jag bor själv i tätort, men var på semesterpå Gotland och mina föräldrar bor efter en grusväg och där är vi och promenerar minst en gång i veckan. Jag har gått mycket med min vagn då mina dagliga promenader var typ de enda outings jag vågade mig på med bebis i värsta rs-perioden, och har inte haft problem i nåt väder Jag har hört att vissa säger att deras britax välter lätt om man hänger något på handtaget, men jag har haft proppfulla skötväskan där från dag ett och min har aldrig vält. Min kompis som fick bebis i Januari valde go big, och hon är supernöjd med den med


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonym (ABC)

    Har ni funderat på go big? Den har stora framdäck, så himla skönt på ojämna underlag som grusväg och snö. Extremt bra dämpning också.

  • Anonym (Berit)

    Vi har kört med Smile 2 både på grus och snö och det funkar med låsta framhjul, men är det mer än bara lite snö blir du tvungen att dra vagnen baklänges.

    Vi har dessutom lyckats köra av ett av framhjulen pga kört i sand, så hade jag valt nu hade jag valt en annan vagn.

  • Fia 28

    Det finns även skidor man kan spänna på framhjulen om du planerar gå mycket i snö.

Svar på tråden Britax smile 2 på grusvägar/i snö??