• lelma

    Ni med ADHD, tips för att underlätta detta?

    hej,

    Är ute efter tips på olika hjälpmedel/verktyg för att kunna strukturera upp vardagen bättre. Vad använder ni, fysisk kalender eller någon app? Jag har försökt i flera olika omgångar med diverse typer av båda men tröttnar eller glömmer av att använda dem efter en tid.. hur lyckas ni ?hålla i? användandet och vad använder ni?

    Jag lägger extremt mycket tid på att leta efter saker jag förlagt, främst viktiga saker som busskort, bankkort och nycklar. Något tips där? Lyckas inte ens använda plånbok. Har försökt i omgångar men så ska jag bara springa ner till Ica och så tar jag ur bankkortet för att det får plats i fickan och sen registrerar jag liksom inte ens var jag lägger det när jag kommer tillbaka. Blir tokig på mig själv. Något konkret tips på hur jag kan bli bättre på att hålla koll? Funderat på att köpa en liten väska jag alltid ska ta med mig där endast de här viktiga grejerna får plats.

    Tacksam för alla typer av tips och råd!

  • Svar på tråden Ni med ADHD, tips för att underlätta detta?
  • Anonym (V)

    Köp en ask / särskild hylla du sätter upp som är tillför att slänga dit nycklar bankkort glasögon osv. Använder du mobilskal? Köp ett med fack för bankkort, annars köp en liten portmonä som bara rymmer kort och är väldigt liten.

    Kolla hyllan/ platsen dagen innan att du har allting där så slipper du panikleta då du ska iväg.

    Använder Smplan på android för påminnelse med alarm + en vanlig liten fysisk kalender för jag har fotografiskt minne och minns bättre det jag själv skriver för hand.

    Jag har alltid mina bankkort i en liten plånbok och den är alltid i en av mina 3 väskor eller på en bänk, nycklarna hänger alltid på sitt ställe på väggen med våra andra nycklar om de inte är kvar i en väska, solglasögonen är alltid på bänken, hörlurarna är det jag oftast letar men brukar hade i någon av väskorna, min man slarvade alltid bort saker så jag ordnade en "ask" där han kan droppa plånboken nycklar och annat han akutletar annars. Tog kanske 1,5 månad sen vände han sig att han hade asken. Gått jättebra och minskat mycket stress, brukar påminna han "har du allt ordnat nu?" När det är gott om tid kvar och ibland dagen innan.

  • Anonym (Anonym ADHD)

    Om du glömmer vart du har lagt saker, så har jag ett bra tips: Det handlar om att vara fokuserad just när man lägger någonting nånstans. Jag gör så här: Jag stannar upp lite, tänker "nu lägger jag glasögonen här på hyllan". Och det gör att jag kommer ihåg mycket bättre! :)

    För övrigt: Jag vet att jag blir stressad om jag lämnar saker till sist, så jag försöker göra allt så snart som möjligt, långt innan dead-line.

    Ibland hjälper det att göra tråkiga uppgifter om man har musik till.

  • Anonym (Anonym ADHD)

    När det gäller väska: Jo, jag har alltid EN handväska som allt viktigt finns i - plånbok, åkkort, mobil, nycklar (om de inte är i byxfickan)m.m. Så om jag tar med den som har jag allt. Om inte mobilen är på laddning eller i alla fall ute. Då är det bara att kolla att mobilen är med. Och jag tar med mig den handväskan även om jag nu skulle ha någon större väska med mig också. Vilket gör att jag aldrig tappar den heller, för jag är ju så van att ha den alltid över axeln.

  • Anonym (Mobilen)

    Allt i mobilen. Skriver möten i kalendern, annat antecknas i appen som är mest relevant (tex gynekologisk besvär i ff osv)

    Mobilplånbok och bankkortet i mobilen. Kan inte räkna antalet gånger jag stått i kassan och ska betala och så är bankkortet hemma! Skaffade även en extra app att betala med utifall.

    Ja de är väl så långt jag kommit hehe

Svar på tråden Ni med ADHD, tips för att underlätta detta?