• emizz

    Hur var er 3:e förlossning?

    Hej :)

    Väntar nu tredje barnet och har ca 1 månad kvar till BF. Börjar såklart tänka på förlossningen och undrar hur ni andra har haft det vid tredje förlossningen? Var 7 år sedan sist jag fick barn och tänker lite att det kanske blir som om jag är förstföderska igen. Första barnet tog 18 timmar från första värken och andra barnet tog 4 timmar från första värken. Hoppas någon vill dela med sig lite :)


    #pojke- 09# #flicka -11# #pojke bf aug-18#
  • Svar på tråden Hur var er 3:e förlossning?
  • LizFliz

    Hej!

    Väntar också tredje barnet! Fick min första för 10 år sen och den andra för två år sen.

    Båda förlossningarna gick bra och fort så jag hoppas att denna också gör det!

    Men mitt ?bekymmer? är att detta barn är en pojke och dessutom större än medel. Dom andra är flickor och var lite under medel när dom föddes.

    Könet har egentligen inget med det att göra, men pojkar kanske är långsammare på väg ut!? Sen är han redan nu lite större och det skrämmer mig!

    Haha nu låter jag säkert jättekonstig!

  • Liza1981

    Hej.. väntar mitt femte nu i september. Men iaf, jag fick mitt andra 7 år efter första barnet. Det var mer eller mindre som att föda för första gången, om inte jobbigare. Dock var han lite större än första. Fjärde barnet fick jag 8 år efter tredje. Det har varit jobbigaste hittills. Krystade över en timme. Berodde lite på att han låg i vidöppen pannbjudning. Hade jag varit förstföderska då hade det blivit kejsarsnitt. Alltså att föda pojkarna har varit mycket jobbigare än flickorna. Men det är min erfarenhet.. hoppas på smidig förlossning denna gång..???? lycka till..

  • emizz
    LizFliz skrev 2018-08-04 20:45:06 följande:

    Hej!

    Väntar också tredje barnet! Fick min första för 10 år sen och den andra för två år sen.

    Båda förlossningarna gick bra och fort så jag hoppas att denna också gör det!

    Men mitt ?bekymmer? är att detta barn är en pojke och dessutom större än medel. Dom andra är flickor och var lite under medel när dom föddes.

    Könet har egentligen inget med det att göra, men pojkar kanske är långsammare på väg ut!? Sen är han redan nu lite större och det skrämmer mig!

    Haha nu låter jag säkert jättekonstig!


    Hoppas allt kommer gå bra för dig ändå fast han är lite större... Men förstår att det skrämmer dig lite så inte alls konstigt :)
    #pojke- 09# #flicka -11# #pojke bf aug-18#
  • emizz
    Liza1981 skrev 2018-08-04 21:00:47 följande:

    Hej.. väntar mitt femte nu i september. Men iaf, jag fick mitt andra 7 år efter första barnet. Det var mer eller mindre som att föda för första gången, om inte jobbigare. Dock var han lite större än första. Fjärde barnet fick jag 8 år efter tredje. Det har varit jobbigaste hittills. Krystade över en timme. Berodde lite på att han låg i vidöppen pannbjudning. Hade jag varit förstföderska då hade det blivit kejsarsnitt. Alltså att föda pojkarna har varit mycket jobbigare än flickorna. Men det är min erfarenhet.. hoppas på smidig förlossning denna gång..???? lycka till..


    Det är just det jag inte vill haha att det ska bli som jag är förstföderska igen, dessutom en pojke jag väntar nu :/ men man kan inte göra så mycket åt det utan det blir som det blir :) men tacksam att ni delar med er! Börjar ställa in mig på en utdragen förlossning ligger just nu med malande värk i magen efter att ha haft förvärkar/sammandragningar till 02.30 inatt innan jag lyckades somna, inte haft det så med de andra två så börjar bli ganska jobbigt nu och räknar ner dessa sista 3 veckorna...
    #pojke- 09# #flicka -11# #pojke bf aug-18#
  • Liza1981

    Det är ju verkligen väldigt olika från förlossning till förlossning. Är så mycket som spelar in. Jag dessutom hade så starka bukmuskler så jag spjärnade liksom emot samtidigt som jag krystade. Även cervix fanns en bit kvar av när jag födde pojkarna. Så de fick trycka på den med fingrarna när jag krystade.. Men pojkar är väl i regel oftast större än flickorna.. så det kan ju spela in lite..

  • milli79

    Var rätt lik 2a förlossningen. Det satte igång på natten men kunde tillsist somna om. Värkar hela dagen efter o mer tätt på kvällen. Hon kom runt 01. 2an var ungefär likadan men gick möjligen lite snabbare.

  • emizz
    Liza1981 skrev 2018-08-05 14:37:50 följande:

    Det är ju verkligen väldigt olika från förlossning till förlossning. Är så mycket som spelar in. Jag dessutom hade så starka bukmuskler så jag spjärnade liksom emot samtidigt som jag krystade. Även cervix fanns en bit kvar av när jag födde pojkarna. Så de fick trycka på den med fingrarna när jag krystade.. Men pojkar är väl i regel oftast större än flickorna.. så det kan ju spela in lite..


    Absolut är det så! Men tänker att kroppen borde veta lite vad den ska göra trots det va längesedan jag födde sist...därför jag va nyfiken på hur de varit för andra
    #pojke- 09# #flicka -11# #pojke bf aug-18#
  • AK78

    Födde tvåan i maj-05 och trean i december-17. Slemproppen gick söndag morgon, värkarna drog igång under måndagen och väl inne på BB måndag kväll konstaterades att han låg i fotbjudning. Så efter misslyckade vändningsförsök blev jag snittad. Men i väntan på läkare (som var upptagna med en akut tvillingförlossning) hade jag värkar och öppnade mig snabbt, liksom med ettan och tvåan, trots Bricanyl som skulle häva värkarna.. så tänker att det nog skulle blivit hyfsat likt mina föregående två.. Har verkligen varit lyckligt lottad och fött barn snabbt och utan bedövning. Väntar fyran nu och hoppas att det blir vaginal förlossning och att den går lika bra. Det knäppaste för mig var nog att jag kände mig så osäker på när jag skulle åka in. Man har ju gjort det förut.. men ändå svårt. Hade fem minuter mellan värkarna när vi åkte in och ändå bara öppen tre cm. Samtidigt öppnade jag mig snabbt, och det har jag alltid gjort, så skönt att vara på plats när det väl är dags. Långt svar.. men spännande och häftigt att föda barn! Lycka till när det drar igång!

  • AK78

    Och! Alla tre har varit pojkar men ettan ute efter 25 minuters krystande, tvåan efter fem! Så tror inte att pojkar är segare ut.. haha..

Svar på tråden Hur var er 3:e förlossning?