• sandiscar

    Kunna lagrum utantill? (Prov)

    Hoppas det här hamnade i rätt kategori nu.

    Jag skrev slutprov i kursen Rätten och samhället igår (har läst komvux på distans).

    Har pluggat som en galning men var inte alls det som kom på provet.

    Bland annat var det massor av frågor där situationer radades upp där man sedan skulle skriva vilket brott som begåtts, vilket lagrum det var och vad straffskalan är. Jag kommer absolut inte ihåg alla brotts lagrum och straffskala utantill! Är det rimligt att man ska kunna det i en kurs på gymnasial nivå?

    Sådana hår frågor har ju kommit på inlämningarna men då har man fått slå i lagbok/på nätet.

    Är så rädd för att bli underkänd nu!

  • Svar på tråden Kunna lagrum utantill? (Prov)
  • sandiscar
    Salmiakk skrev 2018-08-01 10:56:27 följande:

    Ja, det är rimligt att kunna om det finns i litteraturen ni har använt.


    Två av brotten finns i boken med lagrum men inte straffskala. De andra inte alls...
  • annabellelee
    sandiscar skrev 2018-08-01 11:08:08 följande:

    Två av brotten finns i boken med lagrum men inte straffskala. De andra inte alls...


    Tanken var väl att ni skulle tillämpa era kunskaper på nya fall. Att ni kunnat slå i lagboken under kursen var ju för att de var övningar, medan detta var ett slutprov.
  • Kjell2
    sandiscar skrev 2018-08-01 10:45:18 följande:

    Hoppas det här hamnade i rätt kategori nu.

    Jag skrev slutprov i kursen Rätten och samhället igår (har läst komvux på distans).

    Har pluggat som en galning men var inte alls det som kom på provet.

    Bland annat var det massor av frågor där situationer radades upp där man sedan skulle skriva vilket brott som begåtts, vilket lagrum det var och vad straffskalan är. Jag kommer absolut inte ihåg alla brotts lagrum och straffskala utantill! Är det rimligt att man ska kunna det i en kurs på gymnasial nivå?

    Sådana hår frågor har ju kommit på inlämningarna men då har man fått slå i lagbok/på nätet.

    Är så rädd för att bli underkänd nu!


    Vilka hjälpmedel fick ni ha? Lagbok?
  • sandiscar
    Kjell2 skrev 2018-08-01 11:18:42 följande:

    Vilka hjälpmedel fick ni ha? Lagbok?


    Nej, hade vi fått ha lagbok hade det inte varit något problem. Jag vet ju hur man slår upp lagar, hänvisar till lagrum osv.
  • sandiscar
    annabellelee skrev 2018-08-01 11:14:37 följande:

    Vad har du pluggat på då? Provet är ju utgå från kursens centrala innehåll samt bedömningsstegen.


    Har pluggat de delar som ingått i kursen. Dvs konstitutionell rätt, internationell rätt och processrätt. Även straffrätt såklart men har inte trott att man ska kunna rabbla specifika paragrafer och straffskalor utantill.
Svar på tråden Kunna lagrum utantill? (Prov)