• Fliselisan

    Tips på egen barnmat?

    Hej!

    Lillkillen 5 månader hemma börjar nu smaka mer och mer på maten, har stor aptit och tycker det mesta är gott. Tänkte göra egen barnmat, och undrar om ni har några tips på god mat? Lägger maten i små barnmatsburkar som jag kokat först eller i istärningskuber.

    Tycker fruktpureer är enklast, har gjort på mango, äpple-päron, persika, ananas, och favoriten banan. Men det är ju liksom bara efterrätten.

    Vågar man ta typ frysta blåbär, om man kokar dem först?

    Många färdiga rätter (barnmatsburkar) ser ut att innehålla majs, har ni provat tillsätta det själv? Går det bra att mixa? Tar man burkmajs eller köper en färsk majskolv och kokar? Burkmajs innehåller ju lite salt.

    Vanlig mat har jag provat göra är mest kyckling, sist med palsternacka, potatis, tomat, och blomkål. Kryddade med lagerblad, rosmarin, paprika och vitlök.

    Sen har han fått enbart morot, potatis, avokado.

    Ska prova med lax och potatis, kanske broccoli till.

    Vad tycker era barn om? Hur brukar ni krydda? Ska leta efter buljong utan salt, om den då är ekologisk.

    Har ni några bra tips eller recept så vore det tacksamt :)

  • Svar på tråden Tips på egen barnmat?
  • nnnnnnnn

    ena barnet åt enbart hemlagad barnmat, allt annat ratades.
    Eftersom barnet åt fler lagade mål än vi andra, ofta 3-4 per dag, så gjorde vi en del att ha i frysen.
    Smidigast tyckte jag var att diska barnmatsburkar och sen fylla på efter hand som jag lagade annan mat. Så kokte jag potatis till familjen, så gjorde jag extra och lade i några burkar, samma med ärtor, morötter, ris osv. även kött, fisk ägg osv.
    Så om det var denna menyn i familjen:

    dag 1 spagetti + köttfärssås + kokta morötter
    Dag 2 Potatis + dillkött + ärtor
    dag 3 ris och kycklinggryta + broccoli

    Jag tänkte att 1 portion var: pasta/ris/potatis  +  något kött/fisk   + någon grönsak. För att få stor variation så gjorde jag såhär:

    Jag lade överbliven spagetti + köttfärssås i några burkar, tex 5 st, sen lade jag enbart spagetti i några burkar tex 5 st  och enbart köttfärssås i några tex 5 st. Någon burk med spagetti+ köttfärssås fick även morötter i sig. Lika dant med de andra - en fick spagetti + morötter och någon fick köttfärssås + morötter.
    Dag 2 samma sak, några burkar med potatis + dillkött, andra med bara potatis och bara dillkött osv. Någon "gammal" burk fylldes på tex spagetti + dillkött (småbarn är inte så petiga med vad som passar ihop) eller köttfärssås + potatis. osv.
    Samma sak dag 3.

    Så på 3 vanliga middagar fick jag massa olika variationer:
    Spagetti + köttfärssås + morötter
    Spagetti + köttfärssås + ärtor
    Spagetti + köttfärssås + broccoli
    Spagetti + dillkött + morötter
    Spagetti + dillkött + ärtor
    Spagetti + dillkött + broccoli
    Spagetti + kycklinggryta + morötter
    Spagetti + kycklinggryta + ärtor
    Spagetti + kycklinggryta + broccoli
    Potatis + dillkött + ärtor
    Potatis + dillkött + morötter
    Potatis + dillkött + broccoli
    Potatis + köttfärssås + morötter
    Potatis + köttfärssås + ärtor
    Potatis+ köttfärssås + broccoli
    Potatis + kycklinggryta + morötter
    Potatis+ kycklinggryta + ärtor
    Potatis+ kycklinggryta + broccoli
    Ris + kycklinggryta + broccoli
    Ris + kycklinggryta + ärtor
    Ris + kycklinggryta + morötter
    Ris + dillkött + ärtor
    Ris + dillkött + morötter
    Ris+ dillkött + broccoli
    Ris + köttfärssås + morötter
    Ris + köttfärssås + ärtor
    Ris+ köttfärssås + broccoli

    Eftersom burkarna förvarades i frysen, så var det lätt att stoppa ner 1-2 eller 3 saker lite då och då, bara fylla på med sådant som man hade mycket av.
    Så slapp jag ha så mycket fantasi, bara frysa in det som blev över eller som jag kunde laga lite extra av.
    För att inte glömma vad som var i burken satte jag på frysetikett och skrev efterhand vad som stoppats ner i burkarna.


    Andra har frusit in som du föreslagit , i istärningsfack, men det kändes bökigt och lite smått. Hade jag inga burkar så frös jag in i bullpapper/bullformar. Större portioner = mer lagom, än en liten tärning.
    Bara att ställa ut bullformar på en bricka och klicka i lagom stora portioner av potatis/ris/pasta/morötter/palsternacka/kycklinggryta/fiskgryta osv. Ställ i frysen och när det är fruset så flyttar man in portionerna i en fryspåse. Sen tar man 1 av varje sort när man ska servera: 1 st potatis/ris/pasta/bulgur/osv. + 1 st kött/fisk/ägg/vego-protein + 1 st grönsak, gärna med lite mer färg! = 1 portion.

  • Fliselisan
    nnnnnnnn skrev 2018-08-01 23:49:42 följande:

    ena barnet åt enbart hemlagad barnmat, allt annat ratades.

    Eftersom barnet åt fler lagade mål än vi andra, ofta 3-4 per dag, så gjorde vi en del att ha i frysen.

    Smidigast tyckte jag var att diska barnmatsburkar och sen fylla på efter hand som jag lagade annan mat. Så kokte jag potatis till familjen, så gjorde jag extra och lade i några burkar, samma med ärtor, morötter, ris osv. även kött, fisk ägg osv.

    Så om det var denna menyn i familjen:

    dag 1 spagetti + köttfärssås + kokta morötter

    Dag 2 Potatis + dillkött + ärtor

    dag 3 ris och kycklinggryta + broccoli

    Jag tänkte att 1 portion var: pasta/ris/potatis  +  något kött/fisk   + någon grönsak. För att få stor variation så gjorde jag såhär:

    Jag lade överbliven spagetti + köttfärssås i några burkar, tex 5 st, sen lade jag enbart spagetti i några burkar tex 5 st  och enbart köttfärssås i några tex 5 st. Någon burk med spagetti+ köttfärssås fick även morötter i sig. Lika dant med de andra - en fick spagetti + morötter och någon fick köttfärssås + morötter.

    Dag 2 samma sak, några burkar med potatis + dillkött, andra med bara potatis och bara dillkött osv. Någon "gammal" burk fylldes på tex spagetti + dillkött (småbarn är inte så petiga med vad som passar ihop) eller köttfärssås + potatis. osv.

    Samma sak dag 3.

    Så på 3 vanliga middagar fick jag massa olika variationer:

    Spagetti + köttfärssås + morötter

    Spagetti + köttfärssås + ärtor

    Spagetti + köttfärssås + broccoli

    Spagetti + dillkött + morötter

    Spagetti + dillkött + ärtor

    Spagetti + dillkött + broccoli

    Spagetti + kycklinggryta + morötter

    Spagetti + kycklinggryta + ärtor

    Spagetti + kycklinggryta + broccoli

    Potatis + dillkött + ärtor

    Potatis + dillkött + morötter

    Potatis + dillkött + broccoli

    Potatis + köttfärssås + morötter

    Potatis + köttfärssås + ärtor

    Potatis+ köttfärssås + broccoli

    Potatis + kycklinggryta + morötter

    Potatis+ kycklinggryta + ärtor

    Potatis+ kycklinggryta + broccoli

    Ris + kycklinggryta + broccoli

    Ris + kycklinggryta + ärtor

    Ris + kycklinggryta + morötter

    Ris + dillkött + ärtor

    Ris + dillkött + morötter

    Ris+ dillkött + broccoli

    Ris + köttfärssås + morötter

    Ris + köttfärssås + ärtor

    Ris+ köttfärssås + broccoli

    Eftersom burkarna förvarades i frysen, så var det lätt att stoppa ner 1-2 eller 3 saker lite då och då, bara fylla på med sådant som man hade mycket av.

    Så slapp jag ha så mycket fantasi, bara frysa in det som blev över eller som jag kunde laga lite extra av.

    För att inte glömma vad som var i burken satte jag på frysetikett och skrev efterhand vad som stoppats ner i burkarna.

    Andra har frusit in som du föreslagit , i istärningsfack, men det kändes bökigt och lite smått. Hade jag inga burkar så frös jag in i bullpapper/bullformar. Större portioner = mer lagom, än en liten tärning.

    Bara att ställa ut bullformar på en bricka och klicka i lagom stora portioner av potatis/ris/pasta/morötter/palsternacka/kycklinggryta/fiskgryta osv. Ställ i frysen och när det är fruset så flyttar man in portionerna i en fryspåse. Sen tar man 1 av varje sort när man ska servera: 1 st potatis/ris/pasta/bulgur/osv. + 1 st kött/fisk/ägg/vego-protein + 1 st grönsak, gärna med lite mer färg! = 1 portion.


    Vad smart med bullformarna! Har även lagt små kluttar i vanliga fryslådor när de andra burkarna varit upptagna, men då flyter det lätt ihop. Med bullformarna kan man ju precis som du skriver bara plocka ihop det man vill ha.

    När du gör dillkött, gör du precis som vanligt men tillsätter saltet efter att du lagt åt sodan till bebis? Eller har du något annat recept?
  • Mascaraklumpar

    De har ätit samma sak som oss vuxna från 5-6 månader. Med det första barnet tänkte jag att det är bättre att vi vuxna ställer om oss från början så att maten passar hela familjen (ur näringssynpunkt. Innan barnen åt vi knappt grönsaker eller fisk) än att barnet först ska lära sig äta en typ av mat och sen ska vänja sig vid helt andra smaker ett halvår senare samtidigt som vi då ändå måste lägga om vår kost. Med andra barnet hade vi redan bra vanor, så då var det enda vi gjorde att utesluta honung i de få maträtter vi använder det. 

  • nnnnnnnn
    Fliselisan skrev 2018-08-01 23:58:20 följande:
    Vad smart med bullformarna! Har även lagt små kluttar i vanliga fryslådor när de andra burkarna varit upptagna, men då flyter det lätt ihop. Med bullformarna kan man ju precis som du skriver bara plocka ihop det man vill ha.

    När du gör dillkött, gör du precis som vanligt men tillsätter saltet efter att du lagt åt sodan till bebis? Eller har du något annat recept?
    Gjorde som vanligt men lade i salt + buljong när jag tagit bort till babyn och lät det koka någon/några minuter till.
    Under tiden mixade jag eller skar i mindre bitar till babyn.
  • nnnnnnnn
    Mascaraklumpar skrev 2018-08-02 00:09:33 följande:
    De har ätit samma sak som oss vuxna från 5-6 månader. Med det första barnet tänkte jag att det är bättre att vi vuxna ställer om oss från början så att maten passar hela familjen (ur näringssynpunkt. Innan barnen åt vi knappt grönsaker eller fisk) än att barnet först ska lära sig äta en typ av mat och sen ska vänja sig vid helt andra smaker ett halvår senare samtidigt som vi då ändå måste lägga om vår kost. Med andra barnet hade vi redan bra vanor, så då var det enda vi gjorde att utesluta honung i de få maträtter vi använder det. 

    Samma här, såg till att vi skärpte till oss. Skippade sådant som barn inte bör äta tex pommes, pizza osv. Satsade mer på husmanskost.
    Om man ville köpa hämtmat någon gång så hade vi barnmatsburkar att ta till!
  • nnnnnnnn

    Och ...

    KOM ihåg att lägga i någon tesked med rapsolja eller liknande, så att maten har ett högt energiinnehåll!

  • Fliselisan
    nnnnnnnn skrev 2018-08-02 11:08:31 följande:

    Och ...

    KOM ihåg att lägga i någon tesked med rapsolja eller liknande, så att maten har ett högt energiinnehåll!


    Ok, en tesked per portion då ungefär?
  • nnnnnnnn
    Fliselisan skrev 2018-08-02 13:20:11 följande:
    Ok, en tesked per portion då ungefär?
    jag har bara höftat, hällt på en liten skvätt
  • Fliselisan
    nnnnnnnn skrev 2018-08-02 20:06:09 följande:

    jag har bara höftat, hällt på en liten skvätt


    Tack!

    Jo, man tänker ju mer på matvanorna när man får en liten. Ska försöka skära bort allt onödigt socker, typ som fruktyoghurt, och köra på naturell yoghurt till hela familjen. Ingen mer juice etc annat än till söndagsfrukosten osv.
Svar på tråden Tips på egen barnmat?