• Flizan30

    Vilken storlek på röd/vitvinsglas Chateau?

    Jag tänkte börja spara på Kosta Bodas Chateau glasserie. men jag blir inte klok på vilka storlekar jag behöver? Ex Röd/vit och dessertvins glas? DEt finns 20. 30, 35 och 35 cl. länkar till sidan. 
    kostaboda.se/serie/chateau/

  • Svar på tråden Vilken storlek på röd/vitvinsglas Chateau?
  • Fontana

    Har du sett att samtliga glas är markerade som "out of stock"? Finns alltså inte på lager. Kanske finns de kvar i en butik nära dig, kanske kommer de att tillverka en ny serie.

    Svårt också att säga vilka glas man "behöver". Trenden går tydligen mot större och större vinglas.

    Jag skulle säga att 35 cl xl ser ut som en rödvinsglas, 30 cl skulle kanske passa som vitvinsglas och 20 cl för starkvin, likör, sherry.

    Jag kollade upp Orrefors traditionella tulpanglas, Elexir, och det anges som 28 cl. Passar numera perfekt till vitvin och champagne!

  • Flizan30

    Tack för att du var observant på "out of stock", det har jag missat. Nu har jag skickat mail till kundtjänst och frågat om de kommer att få in fler eller om det är en utgående modell. Finns att köpa på min närmsta glasbutik. Men det är ju inga billiga glas och det är ju inte kul om modellen tas bort inom kort. 
    Enligt expedit på Cervera är xl oxh den andra två olika serier inom Chateau. Vin xl 61 cl är rödvinsglas och vin xl 31 är vitvinsglas från XL serien medan vin 35 cl är rödvinsglas och vin 30 cl är vitvinsglas från andra serien. Men 61 cl är ju megastort för mina händer som är ganska små. Går det bra att kombinera som du skrev ändå. Vin XL 35 0ch vin 30 cl  trots att det är olika former/stil på dessa? 

  • Fontana

    Flizan:

    Jag tycker du ska köpa de glas du tycker om och som passar dig. Bry dig inte så mycket om vad andra säger och tycker. Designern och tillverkaren har förstås haft sina tankar - men dem behöver du inte nödvändigtvis följa.

    Om du t.ex. kollar upp Riedl's utbud av vinglas, så har de (minst) en glastyp för varje druvsort. Det skulle ju bli extremt dyrt (och platskrävande!) om man gick efter det. 

    Ett större glas för rödvin, ett lite mindre för vitt vin och eventuellt ett ännu lite mindre för starkvin. Eller börja med att köpa en uppsättning rödvinsglas - de fungerar till det mesta. Om du skulle råka ha några middagsgäster som inte kan dricka vitt vin ur rödvinsglas så får de väl dricka vatten. (Eller "ta sig någonstans".)

    Att blanda glas från XL-serien och standard-serien ser jag inte som något problem. Båda är ju tydligt Chateau. Och jag tror inte att dina middagsgäster har Kostas katalog i händerna och kollar om du har följt anvisningarna.

    Skål och Lycka till!

    (själv sitter jag just nu och dricker vitt vin ur Orrefors Elexir - som alltså marknadsförs som rödvinsglas)

  • Flizan30
    Fontana skrev 2018-08-02 16:25:24 följande:

    Flizan:

    Jag tycker du ska köpa de glas du tycker om och som passar dig. Bry dig inte så mycket om vad andra säger och tycker. Designern och tillverkaren har förstås haft sina tankar - men dem behöver du inte nödvändigtvis följa.

    Om du t.ex. kollar upp Riedl's utbud av vinglas, så har de (minst) en glastyp för varje druvsort. Det skulle ju bli extremt dyrt (och platskrävande!) om man gick efter det. 

    Ett större glas för rödvin, ett lite mindre för vitt vin och eventuellt ett ännu lite mindre för starkvin. Eller börja med att köpa en uppsättning rödvinsglas - de fungerar till det mesta. Om du skulle råka ha några middagsgäster som inte kan dricka vitt vin ur rödvinsglas så får de väl dricka vatten. (Eller "ta sig någonstans".)

    Att blanda glas från XL-serien och standard-serien ser jag inte som något problem. Båda är ju tydligt Chateau. Och jag tror inte att dina middagsgäster har Kostas katalog i händerna och kollar om du har följt anvisningarna.

    Skål och Lycka till!

    (själv sitter jag just nu och dricker vitt vin ur Orrefors Elexir - som alltså marknadsförs som rödvinsglas)


    Du har helt rätt i det du skriver. Jag kan tyvärr inte så mycket om vinglas men tycker dessa är väldigt fina och värda att satsa på. Antingen blandar jag xl och den vanliga standard serien eller så kör jag helt standard. De största rödvin från xl tycker jag är för stora. Får fundera vilka rödvinsglas jag vill ha då. Skål och tack för råden!
Svar på tråden Vilken storlek på röd/vitvinsglas Chateau?