• Hendersan

    Belastningsregister

    Hur länge syns mindre brott i brottsregistret? Vet att de är ungefär 5 år, men vet också att det kan synas en längre tid för vissa, beror detta på om man begår nya brott under denna period på 5år? måste det alltså vara en brottsfri period på mist 5 år för att mindre brott ska försvinna? Har polisen och försvarsmakten vid sina säkerhetsprövningar för testerna till polisskolan och andra befattningar inom försvaret ett annat system och kan se alla de brott som en person blivit dömd  och misstänkt för? Även om det gått över 10 år sedan senast en person hade med polisen att göra? Om inte, finns det något sätt att se om personer någon gång under sitt liv blivit dömda för brott? Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Belastningsregister
  • Anonym (123)
    Hendersan skrev 2018-08-05 17:11:40 följande:

    Hur länge syns mindre brott i brottsregistret? Vet att de är ungefär 5 år, men vet också att det kan synas en längre tid för vissa, beror detta på om man begår nya brott under denna period på 5år? måste det alltså vara en brottsfri period på mist 5 år för att mindre brott ska försvinna? Har polisen och försvarsmakten vid sina säkerhetsprövningar för testerna till polisskolan och andra befattningar inom försvaret ett annat system och kan se alla de brott som en person blivit dömd  och misstänkt för? Även om det gått över 10 år sedan senast en person hade med polisen att göra? Om inte, finns det något sätt att se om personer någon gång under sitt liv blivit dömda för brott? Tacksam för svar. 


    Ja polisen och försvaret kan se allt du varit dömd och misstänkt för. Finns även ett register för om du har släktingar/vänner som begått brott. 

    Spelar ingen roll vad det är, om du förekommer i något register så kommer dom veta det. Försök inte dölja något.

    Sen betyder ju inte det att du inte får jobb. Beror helt på brottet.
  • Hendersan

    ?Finns även ett register för om du har släktingar/vänner som begått brott.? Jaha så du menar att de samkör sina register med typ Facebook? Eller har polisen och försvarsmakten span på all medborgare för att kunna kartlägga bekantskapskretsen? suck... Inte ett av dina svar i ditt inlägg stämde, men vad hade jag förväntat mig. Tur jag hann få svar på annat håll.

    Sen gällde det inte jobbsökande för mig, utan en person som jag vet blivit dömd men verkar trots detta ha klarat sig igenom det mesta.

  • Anonym (.)
    Hendersan skrev 2018-08-06 08:43:25 följande:

    ?Finns även ett register för om du har släktingar/vänner som begått brott.? Jaha så du menar att de samkör sina register med typ Facebook? Eller har polisen och försvarsmakten span på all medborgare för att kunna kartlägga bekantskapskretsen? suck... Inte ett av dina svar i ditt inlägg stämde, men vad hade jag förväntat mig. Tur jag hann få svar på annat håll.

    Sen gällde det inte jobbsökande för mig, utan en person som jag vet blivit dömd men verkar trots detta ha klarat sig igenom det mesta.


    Ja bara för att man har begått brott och varit kriminell kan man ändå ta sig ur det och klara sig bra i livet efter det livet. Jag har en nära familjemedlem som var kriminell i nästan hela hans liv, tills han kom ur det och är nu arbetsledare och mår jättebra och är en fantastisk person. Folk dömmer ex-brottslingar alldeles för snabbt. 
  • Anonym (123)
    Hendersan skrev 2018-08-06 08:43:25 följande:

    Jaha så du menar att de samkör sina register med typ Facebook? Eller har polisen och försvarsmakten span på all medborgare för att kunna kartlägga bekantskapskretsen? 


    Vet inget om facebook, men ja det finns ett sådant register. Tex om min bror skulle vara dömd för något så dyker det upp när jag söker jobb hos försvaret.
  • stinalarsson

    Enkelt kan man väl säga att mindre allvarliga brott gallras efter 5 år medan allvarligare brott gallras efter 10 år. En komplett lista finns på polisens hemsida.

    Brott kan gallras senare än 5/10 år vid upprepade brott men ligger kvar max 20 år.

    Men detta gäller mest vad som visas i ett registerutdrag. Uppgifterna kan ligga kvar i Polisens interna register mycket längre än så. Så polisen kan se uppgifter som är mycket äldre än 20 år.

  • Hendersan
    Anonym (123) skrev 2018-08-06 18:25:39 följande:
    Vet inget om facebook, men ja det finns ett sådant register. Tex om min bror skulle vara dömd för något så dyker det upp när jag söker jobb hos försvaret.
    Men det var ju knappast nära anhöriga jag ifrågasatte, låter väl rimligt att det skulle få fram info om ett eventuellt kriminellt syskon. Jag ifrågasatte mer hur du kan tro att allas invånares bekantskapskrets skulle finnas registrerade, eftersom du skrev "släktingar/vänner".
  • Hendersan
    stinalarsson skrev 2018-08-06 19:39:29 följande:

    Enkelt kan man väl säga att mindre allvarliga brott gallras efter 5 år medan allvarligare brott gallras efter 10 år. En komplett lista finns på polisens hemsida.

    Brott kan gallras senare än 5/10 år vid upprepade brott men ligger kvar max 20 år.

    Men detta gäller mest vad som visas i ett registerutdrag. Uppgifterna kan ligga kvar i Polisens interna register mycket längre än så. Så polisen kan se uppgifter som är mycket äldre än 20 år.


    Jo jag såg att tiderna fanns reglerat  i " Lag (1998:620) om belastningsregister".  

    Men sedan skriver du att polisen har ett annat register där dom lagrar brott och domar en längre tid? Trots att det står i lagen att det ska försvinna efter viss tid? Du menar att polisen har ett annat 
    registret än polismyndighetens belastningsregistret? Ett hemligt register som inte regleras av denna lag alltså?.....
  • stinalarsson
    Hendersan skrev 2018-08-07 19:31:22 följande:
    Jo jag såg att tiderna fanns reglerat  i " Lag (1998:620) om belastningsregister".  

    Men sedan skriver du att polisen har ett annat register där dom lagrar brott och domar en längre tid? Trots att det står i lagen att det ska försvinna efter viss tid? Du menar att polisen har ett annat registret än polismyndighetens belastningsregistret? Ett hemligt register som inte regleras av denna lag alltså?.....
    Det bästa hade varit om en polis kunde svara, för detta är lite knepigt. Hur som helst är det samma register, inte två olika register/databaser. När någon söker på en person i registret kommer inte uppgifter upp som har gallrats. Men uppgifterna kan ändå finnas kvar i registret/databasen och det går då att få fram dessa. Det är dock möjligt att inte alla som har tillgång till registret kan få fram dessa uppgifter. Det är också möjligt att vissa uppgifter raderas permanent. Men som sagt, hade varit bäst om en polis kunde svara mer detaljerat på detta.

    Däremot raderar domstolarna domarna permanent, om man ska tro domstolarna själva.
Svar på tråden Belastningsregister