• Lillypie

    När blev ert barn blöjfri?

    Jag är bara nyfiken vad som är vanligast, när blir barn blöjfria? Skriv gärna ålder och har ni flera barn så rösta för det barn som var tidigast.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blev ert barn blöjfri?
  • Lillypie
    närkommertrean skrev 2018-08-06 18:53:38 följande:

    Äldsta 2,5 år, yngsta 2 år. Men menar du blöjfri eller pålitligt torr?


    Jag tänkte när man slutade med blöja både natt och dag. Sen om det sker någon olycka då och då är väl ganska vanligt?
  • närkommertrean
    Lillypie skrev 2018-08-06 19:16:06 följande:

    Jag tänkte när man slutade med blöja både natt och dag. Sen om det sker någon olycka då och då är väl ganska vanligt?


    Min yngsta har varit blöjfri i lite mer än en månad men är inte riktigt pålitligt torr på dagtid än. Han säger inte alltid till så det blir 1-2 kissolyckor per dag. Vi tog bort blöjan både på dagen och natten på samma gång och på nätterna har han varit torr sedan start. Typ tre nattolyckor bara. För äldsta sonen var det tvärt om. Tog bort blöjan på dagen vid 2,5 år och han hade inte många olyckor alls dagtid. Han hade däremot nattblöja till han var nästan 4 år. Vi hade iofs kunnat sluta med den tidigare men vi var ute och reste i flera månader och tyckte det var lättare med blöja på natten om det skulle hända en olycka. Men han var nog pålitligt torr både dag och natt vid 3-3,5 år ungefär.
  • närkommertrean
    Lillypie skrev 2018-08-07 17:49:13 följande:

    Jag trodde att det skulle vara några som har kört med ec som skulle vara blöjfri innan 2 år?


    Jag har två kompisar som har ec:at sina barn (lika gamla som min yngsta) och båda de barnen var blöjfria och pålitligt torra dag och natt innan 18 månader.
  • linnéa001
    Lillypie skrev 2018-08-07 17:49:13 följande:

    Jag trodde att det skulle vara några som har kört med ec som skulle vara blöjfri innan 2 år?


    Har ec'at min dotter och vid drygt ett och ett halvt år började hon säga till när hon behövde gå på toa. Vi bytte dock inte många blöjor innan dess då vi rutinpottade mycket. Har inte bytt en bajsblöja sedan hon var sex månader.

    Vid två år och tre månader började hon säga till på nätterna och då plockade vi bort nattblöjan.
  • Physalis

    Vår dotter har blöja på natten för att vi fortfarande har blöjor kvar sen innan. Så tekniskt sett är hon inte blöjfri. Men hon började gå på pottan och vara torr natt och dag (bortsett en handfull olyckor) sen 2 år.

    Hon är nu 2,5.


    Korrekturläser som en kratta
  • Kellie13

    Vår dotter som är 5 år har fortfarande blöja på natten. Det känns frustrerande o hon tycker oxå det e "jobbigt" och pinsamt att behöva ha det på natten. Hon vill ju sova över hos kompisar men skäms för att använda blöja. Jag har pratat med henne om att det e ingenting hon behöver skämmas för. Vad jag har läst om så har det med hormoner i kroppen att göra, just när dom kissar på natten. Så man kan inte påverka detta genom att väcka dom på nätterna o gå på toa. Det skulle aldrig gå med dottern heller för den delen för när hon väl sover så sover hon djupt. Vad jag har förstått så får man ingen hjälp av bvc innan barnet e 6 år o då kan dom få medicin av nått slag som hjälper dom att inte kissa i sängen. Jag vet inte, men hon ska snart på 5 års kontroll så vi får se vad dom säger då. 

  • asdfgh

    Bägge var blöjfria dagtid hemma vid 18 mån.

    Med äldsta vägrade förskolan att skippa blöjan så där hade hen blöja i onödan ett par månader till. Äldsta hade även nattblöja till 3 år.

    Yngsta slutade helt med blöja vid 18 mån med undantag för när vi skulle flyga 2 mån senare och satte på en för säkerhets skull. Den användes inte.

Svar på tråden När blev ert barn blöjfri?