• TellingMeLies

    Jämställt och feministiskt bröllop

    Hej! I den här tråden kan vi som är feminister och har valt att gifta oss och ha ett bröllop dela med oss av tips och idéer för hur en kan göra för att ceremoni och fest ska spegla ens värderingar om jämställdhet. Detta har jag själv gjort i samband med mitt eget bröllop med min man (obs tipsen utgår då från vårt bröllop mellan en man och kvinna) :

    -Nej till traditionell klädsel så som vit klänning och frack. Symboliken bakom det vita är för mig något som speglar den sexuellt hemmade och fromma kvinnan samt renheten i oskuldsfullhet vilket jag finner starkt kopplat till mäns ägande av kvinnors sexualitet och kropp. Vi hade kostym och klänning eftersom vi trivs i det men ej i traditionella färger.

    -Nej till slöja och brudkrona med samma argument som ovan, symbolik kring oskuldsfullhet och med andemeningen att en ska skyla sig... Jag hade jag en krans med blommor i håret då det kändes fint, min man ville ej ha det men tänker mig att båda kan ha det.

    -Nej till brudbukett, varför ska jag lukta rosor men inte min man?

    -Nej till brudöverlämning av fader. En symbolism som står för männens ägande över kvinnan som lämnas från en man till en annan. Vi dansade fram tillsammans.

    -Nej till ojämställda kostnader. Vi har lagt ungefär lika mycket pengar på kläder, skönhetsvård, ringar och annat till oss själva. Vanligtvis är det "kvinnans dag" vilket speglar ojämställdhet och att kvinnan har ett större ansvar för sitt utseende.

    -Vi har varsin ring, en var, likadan. För mig är det en gåta varför kvinnan ska markeras som gift med två ringar medan mannen kan bära en... Går också att bära två ringar var kanske.

    -Inga separatistiska möhippor eller svensexor, de närmaste är bjudna oavsett kön.

    -Ingen toastmaster/madame, vi kallade funktionen för något annat då madame används på gifta kvinnor och det samma inte gäller för män. Både män och kvinnor hade funktionen under dagen.

    -Pussa varandra ja! Pussa alla män på bröllopet när mannen lämnar rummet nej! För hetronormativt och inte kul helt enkelt.

    -Fokuserade vår ceremoni på partnerskap, kärlek, vänskap och frivillighet och ej kring trohet, lydnad eller att stanna tillsammans fast man inte vill.

    -Valde musik och texter till dagen från både män och kvinnor och utifrån föregående punkts tematik. Varannan man och kvinna på playlisten.

    -Borgerlig vigsel. Detta då den kristna religionen förespråkar traditionella konservativa värderingar om underkastelse av Herren som inte hör ihop med jämställdhet.

    -Delat ansvar i planeringen och för dagen. Det var jättesvårt.

    -Ingen klädkod som utgår utifrån mannens klädsel typ "mörk kostym". Om man ska ha klädkod så kan man skriva fler alternativ så som cocktailklänning eller långklänning. Vår klädkod var valfri.

    -Bordsplacering utifrån vad som skulle ge bäst fest och ej efter kön typ varannan dam och man...

    -Jämställda poser vid fotograferingen, bilder där båda är starka, båda visar kärlek, båda ler och båda ler inte. Båda håller om varandra.

    -Ingen best man eller brudtärna utifrån kön. Vi hade inte funktionen men vill en ha det så kan en ju ha det utifrån den som passar istället för att den har ett visst kön.

    -Inbjudningskort och tackkort adresserade till varannan man och kvinna först.

    -Kontakt med båda i ett hetropar gällande barn på bröllopet och inte bara mamman.

    -Vi bytte inte till min mans efternamn bara för att han är en han.

    Hoppas att alla ni feminister som ska gifta er kan ha behållning av dessa tips och att fler kan bidra med saker som vi inte tänkte på!

  • Svar på tråden Jämställt och feministiskt bröllop
  • Stuppis1

    Jag ser mig själv som feminist och tycker det är viktigt med jämställdhet i ett förhållande. För oss kändes det naturligt att ha en borgerlig vigsel och att vi båda behöll våra respektive efternamn när vi gift oss. Varför skulle jag ta över min mans identitet bara för att vi gifter oss? När sedan barnen kom fick de bådas efternamn och när de blir gamla nog får de själva välja vilket namn de vill använda.

    Vi körde på fri bordsplacering, fri klädkod och ganska otypisk musik (rock/metal) kanske inte så mycket på grund av feministiska skäl utan för att det är det vi känner oss bekväma med och gillar.

    Vi delade på alla kostnader och vi har båda varsin ring. 

    Jag tänkte nog inte på att ceremonin skulle vara feministisk, däremot har jag reagerat på hur omodern den kyrkliga ceremonin känns och skulle aldrig känna mig bekväm med en sådan. Prästen säger ju något om att "kvinnan ska lämna sin mor och far och leva i ett med mannen" eller nåt sånt 1800-talsaktigt...

    Vet inte om jag bidrog med något till tråden men jag tycker det är bra att tänka till och inte bara köra på gamla tradioner "för att". Ofta blir det bättre om man känner efter vad som känns rätt och rimligt för en själv :)

  • Tow2Mater

    Ha, ha, hoppas ni hade en bra dag!

    Men usch vad diskriminerande; "Varannan man och kvinna på playlisten"; tänk vad diskriminerade de som inte identifierar sig som varken man eller kvinna kände sig. Så tips - ha en slumpmässig spellista, for att inte diskriminera!

    "Symboliken bakom det vita är för mig något som speglar... "; tips - ta reda på vad symbolic faktist betyder och står for; om alla ska bojkotta allt som just for dem speglar något negativt blir det ju bara kaos.

  • Stuppis1
    Tow2Mater skrev 2018-08-08 16:24:15 följande:

    Ha, ha, hoppas ni hade en bra dag!

    Men usch vad diskriminerande; "Varannan man och kvinna på playlisten"; tänk vad diskriminerade de som inte identifierar sig som varken man eller kvinna kände sig. Så tips - ha en slumpmässig spellista, for att inte diskriminera!

    "Symboliken bakom det vita är för mig något som speglar... "; tips - ta reda på vad symbolic faktist betyder och står for; om alla ska bojkotta allt som just for dem speglar något negativt blir det ju bara kaos.


    Det blir knappast kaos för att vissa personer väljer att inte bära vitt på sin bröllopsdag.

    Nu var inte detta en tråd för att klanka ner på feminismen eller traditionella bröllop. Alla gör som de själva vill. Här kan man få lite tips och idéer kring hur man kan komma ifrån typiska mans- och kvinnoroller på sin bröllopsdag. Om man nu är intreserad av det, vilket inte alla är och det är helt ok.

    Är man inte intresserad av det finns det tusen andra trådar med inspiration hur man får en fin vigsel.

    Ha en fin dag!
  • TellingMeLies
    Stuppis1 skrev 2018-08-08 16:15:14 följande:

    Jag ser mig själv som feminist och tycker det är viktigt med jämställdhet i ett förhållande. För oss kändes det naturligt att ha en borgerlig vigsel och att vi båda behöll våra respektive efternamn när vi gift oss. Varför skulle jag ta över min mans identitet bara för att vi gifter oss? När sedan barnen kom fick de bådas efternamn och när de blir gamla nog får de själva välja vilket namn de vill använda.

    Vi körde på fri bordsplacering, fri klädkod och ganska otypisk musik (rock/metal) kanske inte så mycket på grund av feministiska skäl utan för att det är det vi känner oss bekväma med och gillar.

    Vi delade på alla kostnader och vi har båda varsin ring. 

    Jag tänkte nog inte på att ceremonin skulle vara feministisk, däremot har jag reagerat på hur omodern den kyrkliga ceremonin känns och skulle aldrig känna mig bekväm med en sådan. Prästen säger ju något om att "kvinnan ska lämna sin mor och far och leva i ett med mannen" eller nåt sånt 1800-talsaktigt...

    Vet inte om jag bidrog med något till tråden men jag tycker det är bra att tänka till och inte bara köra på gamla tradioner "för att". Ofta blir det bättre om man känner efter vad som känns rätt och rimligt för en själv :)


    Låter som en fin fest Stuppis1! Vi valde också rätt otraditionell musik i slutändan typ techno och pop. Jag är också förvånad över hur omodern den kyrkliga ceremonin är men också över lag hur många av delarna i att planera en bröllopsfest med ceremoni präglades av så uppenbart ojämställda värderingar.
    Tow2Mater skrev 2018-08-08 16:24:15 följande:

    Ha, ha, hoppas ni hade en bra dag!

    Men usch vad diskriminerande; "Varannan man och kvinna på playlisten"; tänk vad diskriminerade de som inte identifierar sig som varken man eller kvinna kände sig. Så tips - ha en slumpmässig spellista, for att inte diskriminera!

    "Symboliken bakom det vita är för mig något som speglar... "; tips - ta reda på vad symbolic faktist betyder och står for; om alla ska bojkotta allt som just for dem speglar något negativt blir det ju bara kaos.


    Tow2Mater vi körde inte på en nitisk uppdelning av kön på vår Playlist som du kanske förstår men ja genom att tänka på att välja varannan kvinna man väljer en inte en majoritet män på playlisten vilket var målet med den kvoterade listan. Har du något bättre förslag på hur du hade tänkt på ett icke-binärt sätt? Gällande symbolism en så tycker jag att Stuppis1 gav dig ett bra svar och det är lite drygt av dig att försöka märka ord bara för att du inte håller med mig. Jag vill dock tillägga att somboliken av den vita brudklänningen av många försvaras med att den ursprungligen symboliserade rikedom och ej oskuldsfullhet. Jag ner dock att den visst symboliserar oskuldsfullhet och är starkt kopplad till normer ang detta på ett allmängiltiga plan men formulerade mig på detta sättet av denna anledning.

    Ha det fint!
  • Dr Nail

    Det som blir kvar är inget "bröllop", utan på sin höjd en fest som inte betyder nåt. Varför ska ni gifta er öht? Onödigt.

  • Bibbidi
    Dr Nail skrev 2018-08-08 19:05:08 följande:

    Det som blir kvar är inget "bröllop", utan på sin höjd en fest som inte betyder nåt. Varför ska ni gifta er öht? Onödigt.


    Ta inte tråden seriöst.... 
  • Attraktiv

    Man bör ha ett bröllop som man blir lycklig av med den man man gifter sig med. Man kan klä sig som man vill.

  • Fiona M
    Dr Nail skrev 2018-08-08 19:05:08 följande:

    Det som blir kvar är inget "bröllop", utan på sin höjd en fest som inte betyder nåt. Varför ska ni gifta er öht? Onödigt.


    Av nyfikenhet, vad behövs för att en fest ska räknas som bröllop, enligt dig?
  • TellingMeLies
    Dr Nail skrev 2018-08-08 19:05:08 följande:

    Det som blir kvar är inget "bröllop", utan på sin höjd en fest som inte betyder nåt. Varför ska ni gifta er öht? Onödigt.


    Näääää det blir ju inte ett "traditionellt" bröllop som det ser ut idag I Sverige men sådana här ceremonier har ju sett olika ut i olika tider och kulturer. Det vi gör är kanske det nya. Varför en vill gifta sig kan det ju finnas tusentals anledningar till. För mig har det främst varit av juridiska anledningar och möjligheten att få fira vårt partnerskap. Men det finns ju många som inte vill gifta sig och det är ju okej och det finns många som vill gifta sig på ett "traditionellt sätt" och det är ju upp till dem. Har varit på många fina ceremonier och tillställningar som inte alls gjort som jag utan vad som står för dem och det har varit superfint.
  • Tow2Mater
    TellingMeLies skrev 2018-08-08 16:06:00 följande:

    -Borgerlig vigsel. Detta då den kristna religionen förespråkar traditionella konservativa värderingar om underkastelse av Herren som inte hör ihop med jämställdhet.


    Gud skapade mannen OCH kvinnan till sin avbild. Så det är helt jämställt där. Eller menar du (och feminismen) att människor ska ses 'jämstallda' med Gud?
    Men du tror ju antagligen inte på Gud, så du gjorde helt rätt med en borglig vigsel i det fallet.
  • Progressiv
    TellingMeLies skrev 2018-08-08 16:06:00 följande:

    -Borgerlig vigsel. Detta då den kristna religionen förespråkar traditionella konservativa värderingar om underkastelse av Herren som inte hör ihop med jämställdhet.


    Kan man inte vara exempelvis kristen eller muslim och feminist på samma gång?
    TellingMeLies skrev 2018-08-08 16:06:00 följande:

    -Vi bytte inte till min mans efternamn bara för att han är en han.


    Så vilket/vilka efternamn tog ni?
  • Snäll men inte tråkig

    Inte så många som svarat i tråden trots att det finns många feminister på FL och jag har en teori om varför.

    Att man är övertygad feminist betyder ju inte automatiskt att man vill göra sitt bröllop till ett feministiskt statement.

    Såhär tänkte jag:

    Att det som feminist ofta är självklart att välja bort vissa uppenbart sexistiska saker, som brudöverlämning (något många, inklusive jag själv för övrigt  är emot även av fler orsaker) , en kvinnoprästmotståndare som vigselförrättare om man gifter sig i kyrkan och "roliga" spex som "Nu ska bruden kyssa svärfar" på festen innebär  inte att man tycker att det viktigaste med bröllopet är att det ska spegla ens feministiska värderingar.

    Att bröllopet ska spegla våra personligheter och vårt val att välja varandra till livskamrater var för mig betydligt viktigare än att det skulle spegla just mina feministiska värderingar. Och jag  bygger inte hela min identitet och personlighet på att jag är feminist. Visst, jag är feminist, men jag är en lång rad andra saker också och för mig är feminism främst ett förhållningssätt och en del av min livsåskådning och inte en del av min identitet. Det finns andra saker än feminism som också är en del av min livsåskådning men jag bygger inte hela min identitet och personligheter på de sakerna heller.

    Som sagt, att vissa uppenbart sexistiska saker gick bort på mitt bröllop var en självklarhet , även om de gick bort av fler skäl än att de var uppenbart sexistiska.

    Men när vi planerade bröllopet var det som sagt att det skulle spegla våra personligheter och vårt val att välja varandra till livskamrater som stod i fokus och ingenting annat. Saker som val av plats för vigsel,  val av festlokal, val av tidpunkt på året för bröllopet var det absolut primära när vi började planera.

Svar på tråden Jämställt och feministiskt bröllop