• Egon den stora

    Långtradarchafförer som blockerar?

    Jag har flera gånger sett att det vid köbildning på motorvägen så lägger sig ofta någon långtradare i vänster fil och kör jättesakta så att den filen blockeras. Vad är poängen med det?

    Man ska ju köra i båda filer och använda kugghjulsprincipen längst fram, annars blir ju kön dubbelt så lång. En 5km kö är helt plötsligt 1 mil och blockerar flera avfarter än nödvändigt. Kan någon chaufför förklara?

  • Svar på tråden Långtradarchafförer som blockerar?
  • FallenAngelNr1000
    Egon den stora skrev 2018-08-08 16:24:09 följande:

    Jag har flera gånger sett att det vid köbildning på motorvägen så lägger sig ofta någon långtradare i vänster fil och kör jättesakta så att den filen blockeras. Vad är poängen med det?

    Man ska ju köra i båda filer och använda kugghjulsprincipen längst fram, annars blir ju kön dubbelt så lång. En 5km kö är helt plötsligt 1 mil och blockerar flera avfarter än nödvändigt. Kan någon chaufför förklara?


    Sällan det är chaufförer med svenska lastbilar, eller ? Nu är jag inte chaufför, men har åkt med lite.
  • Egon den stora

    Dom gånger jag sett det har det varit svenskar. Hade man gjort så på autobahn så hade man nog inte varit populär. Men jag fattar inte poängen.

  • Grande Rock

    Det är för att oerfarna bilister tror att det går snabbare att köra i två filer.
    En fil som flyter på ger bättre genomflöde än två som korkar igen vid kugghjulsprincipen. 


    Att tro är att inte veta
  • Egon den stora
    Grande Rock skrev 2018-08-08 16:39:08 följande:

    Det är för att oerfarna bilister tror att det går snabbare att köra i två filer.

    En fil som flyter på ger bättre genomflöde än två som korkar igen vid kugghjulsprincipen. 


    Men man stänger ju flera avfarter bakåt så att onödigt många måste stå i kö eftersom den som sagt blir dubbelt så lång. Dessutom är det väl inte deras sak att vara låtsaspoliser?
  • Egon den stora

    Där jag sett det senast skall kanske 20% svänga av på avfarter som ligger tidigare än stoppet men dom kommer ju inte fram dit om dom inte kör i vägrenen, och det verkar inte folk göra här.

  • pyssel
    Egon den stora skrev 2018-08-08 17:12:42 följande:

    Där jag sett det senast skall kanske 20% svänga av på avfarter som ligger tidigare än stoppet men dom kommer ju inte fram dit om dom inte kör i vägrenen, och det verkar inte folk göra här.


    Exakt. Man blir fan tokig.
    Alla hästar hemma
  • Egon den stora
    pyssel skrev 2018-08-08 17:38:11 följande:

    Exakt. Man blir fan tokig.


    Kanske bristfällig utbildning ligger bakom. Man får ju inte ligga till vänster om man inte kör om.
  • Ljbs

    Ingen aning men kan tänka mig att det är för att så många idioter i personbilar bara"måste komma förbi lastbilen" vilket medför bla. fara att lägga sig mitt framför intill i nosen på lastbilen med arslet.

    Sett detta både i köer och i flytande trafik. Visst för att en lastbil har god sikt men inte när det kommer personbilar smygandes in framför nosen på dom

  • Egon den stora
    Ljbs skrev 2018-08-08 21:22:22 följande:

    Ingen aning men kan tänka mig att det är för att så många idioter i personbilar bara"måste komma förbi lastbilen" vilket medför bla. fara att lägga sig mitt framför intill i nosen på lastbilen med arslet.

    Sett detta både i köer och i flytande trafik. Visst för att en lastbil har god sikt men inte när det kommer personbilar smygandes in framför nosen på dom


    Fast dom kan ju inte behöva flera km fritt framför.
  • svartakatten98

    Man får max ha en hastighet på 80 km/h, vilket ju gör att de kör rätt långsamt på motorvägar. Sedan behöver man ju ta sig fram eftersom det är ett arbete och man vill t ex komma hem någon gång, samt har last att leverera, och köer blir ett dagligt problem. Det funkar inte att i sitt dagliga yrke sitta i lång kö varje dag. Jag har många gånger åkt med en i familjen som kör långtradare, blir det kö så försöker man komma undan, och då bryr man sig inte direkt om att privatbilister hamnar i kö bakom en. Hoppas jag förstod din fråga rätt. 

  • Egon den stora
    svartakatten98 skrev 2018-08-08 22:56:47 följande:

    Man får max ha en hastighet på 80 km/h, vilket ju gör att de kör rätt långsamt på motorvägar. Sedan behöver man ju ta sig fram eftersom det är ett arbete och man vill t ex komma hem någon gång, samt har last att leverera, och köer blir ett dagligt problem. Det funkar inte att i sitt dagliga yrke sitta i lång kö varje dag. Jag har många gånger åkt med en i familjen som kör långtradare, blir det kö så försöker man komma undan, och då bryr man sig inte direkt om att privatbilister hamnar i kö bakom en. Hoppas jag förstod din fråga rätt. 


    Då struntar man ju även i kollegor som inte kommer till sina avfarter. Trodde det var i rent egoistiskt syfte.
  • Ljbs
    Egon den stora skrev 2018-08-08 22:36:34 följande:

    Fast dom kan ju inte behöva flera km fritt framför.


    Då är det väl för att dom vet att dom kommer bli omkörda av puckon o håller fritt framför o så upplever personbilar det som fult.

    Lastbilschaufförer, iaf svenska, har gott säkerhetstänk och vet hur tunga dom är något personbilister inte alltid har i åtanke.

    Tror iaf inte det är för att jävlas eller "se eftersatt eget hus"
  • Egon den stora
    Ljbs skrev 2018-08-09 08:07:03 följande:

    Då är det väl för att dom vet att dom kommer bli omkörda av puckon o håller fritt framför o så upplever personbilar det som fult.

    Lastbilschaufförer, iaf svenska, har gott säkerhetstänk och vet hur tunga dom är något personbilister inte alltid har i åtanke.

    Tror iaf inte det är för att jävlas eller "se eftersatt eget hus"


    Detpratas mycket illa om utländska chaufförer men ärligt talat ser jag inte att dom svenska är bättre. Blev nästan mosad för någon dag sedan när en bytte fil utan förvarning och jag låg i vänsterfil. Fick ställa mig på bromsen och ta vänster vägren. Tur att det fanns plats.

    Sedan ska dom ligga och köra om i flera km. Hade man tänkt på säkerhet och miljö så kan dom väl ligga i höger på rad och dela på luftmotståndet.
  • Grande Rock
    Egon den stora skrev 2018-08-09 08:53:24 följande:
    Detpratas mycket illa om utländska chaufförer men ärligt talat ser jag inte att dom svenska är bättre. Blev nästan mosad för någon dag sedan när en bytte fil utan förvarning och jag låg i vänsterfil. Fick ställa mig på bromsen och ta vänster vägren. Tur att det fanns plats.

    Sedan ska dom ligga och köra om i flera km. Hade man tänkt på säkerhet och miljö så kan dom väl ligga i höger på rad och dela på luftmotståndet.
    Gnället på utländska chaufförer handlar inte om att de skulle vara sämre chaufförer, det handlar primärt om att de inte konkurrerar på samma villkor.
    Att tro är att inte veta
  • Egon den stora
    Grande Rock skrev 2018-08-09 09:03:06 följande:

    Gnället på utländska chaufförer handlar inte om att de skulle vara sämre chaufförer, det handlar primärt om att de inte konkurrerar på samma villkor.


    Jag har mest hört att dom skulle köra illa och utgöra en trafikfara.
  • Ljbs
    Egon den stora skrev 2018-08-09 14:55:15 följande:

    Jag har mest hört att dom skulle köra illa och utgöra en trafikfara.


    Dom kör illa b la. pga andra lagar inom åde transport och logistik samt pga. Arbetsrättsliga villkor. Allt hänger ihop.

    Sen finns det ju stolpskott i alla yrken och branscher. Överlag tycker jag att lastbilarna som jag stöter på i mitt arbete och på de färdvägar jag brukar E6 i göteborg med omnejd sköter sig grymt bra med tanke på flertalet andra "fram först skiter i andra " bilister.
Svar på tråden Långtradarchafförer som blockerar?