• ellieg

    Gå över till webb tv

    Jag vill gå över till att titta på tv enbart via webb-tv. Detta helt enkelt för att det är billigare. Jag är inte teknikintresserad i vanliga fall så fastän jag försöker läsa på kan jag inte klura ut vilken utrustning jag behöver skaffa och hur jag skall koppla ihop det. Hoppas nån kan hjälpa mig!


    * All heder till public service men jag har helt enkelt inte råd med TV-licensen. För att kunna slippa den har jag läst mig till att jag skall ha ?en skärm utan TV-mottagare?. Betyder det helt enkelt en stor datorskärm?
    * Behöver jag ha en separat dator till TV-tittandet eller kopplar jag till min vanliga laptop? Om jag (och min laptop) inte är på plats ? kan min 12-åring koppla till sin egen dator?
    Ju mer jag tänker på det desto mer verkar det som om separat dator är bäst. Nån som avråder från det?
    * Har läst om Chromecast och liknande ? Behöver jag sådan bara om jag skall titta på webb-tv via vanlig TV-apparat eller måste jag ha en även om jag tittar på datorskärm?
    * I min lägenhet finns uttag för både ComHem, fiber och antenn. Behöver jag använda nån av dom för att koppla till datorn eller räcker det med fiberkabel till routern?
    * Om jag har separat dator till TV-tittandet, kan jag på något sätt styra från soffan då? Istället för fjärrkontroll, liksom!
    * Vilken utrustning (skärm, sladdar m.m.) behöver jag för att komma igång?


    Tacksam för råd!


    Ellie

  • Svar på tråden Gå över till webb tv
  • Almina

    Man planerar ju att ta bort tv-avgiften och införa en avgift istället (som man betalar oavsett om man har tv eller ej). Tror det är från nästa år. Så det är nog inte värt att köpa ny utrustning för att kunna komma billigare undan...

Svar på tråden Gå över till webb tv