• Geme

    Det blir inget syskon...

    Jag har hittat en massa gamla trådar angående svårigheten att skaffa ett syskon, men jag undrar om det är någon där ute som sitter i samma situation som mig och min man i detta nu.

    Vi fick en son i början av 2016 och det tog över ett år för oss att bli gravida den gången. Vi hann t.o.m precis starta en fertilitetsutredning men blev gravida precis efteråt som en blixt från en klar himmel. Eftersom det tog så lång tid så bestämde vi oss för att bara köra på och försöka med ett syskon s fort jag fick tillbaka min period (vilket jag fick bara 4 månader efter sonens födsel) men nu är vår pojk 2,5 och inte en tillstymmelse till nytt liv i min mage. Fick precis mens igen och jag blir så frustrerad!

    Via utredningen fick vi veta att min mans simmarproduktion är lite låg, så vi vet ju att vi har den faktorn att kämpa mot, men det gick ju en gång, så då borde det ju gå igen! Eller? En av sakerna som gör att jag blir sådär barnsligt leden och tycker att livet är orättvist är att vi lever så otroligt "friskt". Vi båda tränar, äter bra mat, varken röker eller snusar och dricker otroligt sällan alkohol och är fullt friska båda två (förutom min mans simmare då). Jag ser ju själv när jag skriver hur det låter, om man har dåligt med simmare blir det ju mycket svårare trots att allt annat är bra... Men det gick ju en gång! ????

    Vi var sena i starten med att börja familj också, fyller 35 i år och det gör mig extra frustrerad... Känns som att tiden rinner ifrån mig...

  • Svar på tråden Det blir inget syskon...
  • viseversa

    Ni får nog vända er till ivf igen. Visst du är inte gammal men hade du varit 25 hade ni haft mer tid på er. Bara att kämpa på och kolla på andra alternativ. Jag är själv 35 och märker stor skillnad på fertiliteten. men har doch hunnit få rätt många barn så är ändå nöjd. Men jag är INTE lika fertil längre tyvärr. Även fast jag ännu har väldigt regelbunden mens. 

  • Anonym (Måste ta hjälp)
    Geme skrev 2018-08-10 08:41:08 följande:

    Jag har hittat en massa gamla trådar angående svårigheten att skaffa ett syskon, men jag undrar om det är någon där ute som sitter i samma situation som mig och min man i detta nu.

    Vi fick en son i början av 2016 och det tog över ett år för oss att bli gravida den gången. Vi hann t.o.m precis starta en fertilitetsutredning men blev gravida precis efteråt som en blixt från en klar himmel. Eftersom det tog så lång tid så bestämde vi oss för att bara köra på och försöka med ett syskon s fort jag fick tillbaka min period (vilket jag fick bara 4 månader efter sonens födsel) men nu är vår pojk 2,5 och inte en tillstymmelse till nytt liv i min mage. Fick precis mens igen och jag blir så frustrerad!

    Via utredningen fick vi veta att min mans simmarproduktion är lite låg, så vi vet ju att vi har den faktorn att kämpa mot, men det gick ju en gång, så då borde det ju gå igen! Eller? En av sakerna som gör att jag blir sådär barnsligt leden och tycker att livet är orättvist är att vi lever så otroligt "friskt". Vi båda tränar, äter bra mat, varken röker eller snusar och dricker otroligt sällan alkohol och är fullt friska båda två (förutom min mans simmare då). Jag ser ju själv när jag skriver hur det låter, om man har dåligt med simmare blir det ju mycket svårare trots att allt annat är bra... Men det gick ju en gång! ????

    Vi var sena i starten med att börja familj också, fyller 35 i år och det gör mig extra frustrerad... Känns som att tiden rinner ifrån mig...


    Jag hade gått på ivf istället eftersom du är 35år och ni försökt så länge. Gör det innan det är för sent.
  • Anonym (A)

    Som andra sagt så gör IVF om ni verkligen vill ha fler barn. Kanske med ICSI. Då bör ni ha rätt goda chanser om det bara handlar om lågt antal spermier (det är möjligt att det finns fler problem som de inte upptäckt i utredningen).

  • Solen2

    Vänd er till fertilitetskliniken igen och gör klart/ gör en ny utredning. Så kanske ni får mer info än vad ni har idag. Det finns ju också alternativ med insemination som kanske kan vara första steget innan ni ev behöver gå vidare med ivf.

    Statistiken kan slå åt båda hållen. Att barn nr ett kommer ganska enkelt och barn två uteblir. Eller att barn nr ett komme via ivf och sedan så plopppar barn nr två upp mycket enklare. Så inget är säkert.

    Stort lycka till!

  • Anonym (Landet)

    Har också svårt med barn två. Har också ett barn på 2,5 och försökt sen han blev 1 (mensen kom tillbaks då). Första tog 10 mån. Blev sen gravid i höstas men mf v 12. Kan inte försöka varje månad pga jobb och är inte aktuellt med IVF men vill bara säga att det finns fler där syskonet dröjer :)

Svar på tråden Det blir inget syskon...